BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Luxus és sok lóerő Detroitban

Az idei év első és egyik legjelentősebb autókiállításán Detroitban az „izomautók” és a luxus modellek uralják a terepet. Miközben az alacsony olajár több autóra költhető dollárt hagy a vásárlók zsebében, az orosz gazdasági helyzet és a kínai piac relatív gyengülése kissé nyugtalanítja a gyártókat.

„Meggyőződésem, hogy az amerikai gazdaság és az autóipar ugyanúgy felfelé ívelő pályán van, mint Detroit városa” – idézte a Business Insider Dieter Zetschét, a Mercedes vezérigazgatóját. A menedzser a GLE kupé bemutatója kapcsán nyilatkozott pozitívan és bár állítása szerint a Mercedesnek „hamarosan több modellje lesz, mint az ábécé betűi”, a Telegraph tudósítója szerint a szaksajtót igencsak összezavarta a GLE. A kupé a régi M-osztály összkerékhajtású változatának újragondolása, ami a még régebbi E-osztályra épült, amihez már készült egy kupé korábban.  Egy biztos: a belépő szinten 258 lóerős motorral szerelt „öszvér” a BMW X6-ra adott válaszként született és egyértelműen a tehetősebb vásárlókat célozza meg.

Ugyancsak a nagyobb versenyzők közé tartozik a megújított Audi Q7; a német autógyár a tavalyi évben 15 százalékkal növelte terepjáró eladásait és megerősítette kötődését az amerikai piachoz. A hét utast befogadó full size terepjáró a vállalat szerint a modern anyaghasználatnak köszönhetően több mint 324 kilogrammot leadott az elődjéhez képest és állítólag jól példázza a „teljesítmény és takarékosság” harmóniáját. Előbbi biztosított: a három literes TDI motor 272 lóerős teljesítménye mellett 2015-ben az Audi bevezeti a Q7 elektromos-dízel hibrid verzióját is, 373 lóerővel. Bár pontos típusokról nem esett szó, az Audi vezetése közölte: 2017-ig legalább három új, felsőkategóriás modellt vezet be, a bemutatókat részben abból a 30 milliárd dollárból finanszírozzák majd, amit a konszern a következő öt évben invesztál a gyártásba.

Szintén a fogyókúra mellett döntött a Ford, már ami a legnépszerűbb full size pick-upját, az F-150-et illeti. Az alumínium karosszéria bevezetésének köszönhetően 317 kilogrammal könnyebb lett a kvázi-teherautó, amely ezzel meg is nyerte a kategória legjobbjának járó díjat a detroiti zsűri döntése szerint. A Ford össz-értékesítéseinek 20 százalékát teszik ki a haszongépjárművek, tavaly a gyárak új típusra való átállítása miatt kissé romlottak az értékesítési adatok. Ennek ellenére az F-150-ek csak átlag öt napot töltenek az autókereskedőknél, mielőtt gazdára találnak és a hivatalos bejelentés szerint a dearborni üzem mellett hamarosan egy második telephelyen, Kansas Cityben is megkezdik az F-150 gyártását.

A Ford egyébként az új GT szuperautó bemutatásával lopta el a show-t Detroitban; a 3,5 literes motor alapja a Daytonában tavaly versenyző prototípus és a cég ígérete szerint a Detroitban bemutatott kocsi nem csak koncepció, vagyis nem fogják „felvizezni”, amikor a jövő év végén megkezdik a tömeggyártást. Az új modell bemutatásával a Ford az eredeti GT-40 1966-os Le Mans-i győzelmének ötvenedik évfordulóját ünnepli majd.-

A detroiti autóshow más csemegét is tartogatott az izomautók rajongóinak, a Honda ugyanis leleplezte az Acura NSX 2016-os verzióját, amelyre már a nyáron megkezdi a rendelések felvételét, és még az év vége előtt megkezdi a kiszállításokat. Twin turbó, V6, három elektromos motor, 550 lóerős összteljesítmény – már az adatoktól megsajdul hat az autórajongók szíve, a ragadozó külső és az intelligens összkerékhajtási rendszer csak ráadás. „Az NSX önmagában elég lenne egy motor show-hoz” – fogalmazott a Motor Trend szakírója.

„Most válik izgalmassá az amerikai piacra betörni készülő luxusautó-márkák élete” – fogalmazott a Morgan Stanley elemzője. Az autógyártók örülnek az alacsony olajáraknak, aminek köszönhetően több pénz marad az amerikai fogyasztóknál, a hangulat mégsem egyöntetűen pozitív Detroitban. Az amerikai gazdaság erősen függ az olajpiac teljesítményétől, az aggodalmakat pedig növeli, hogy az oroszországi szankciók miatt az ottani fejlesztések is lassulhatnak.

Ráadásul az előző években mentőövként működő fejlődő piacok már nem tudják önmagukban biztosítani az autógyártók profitját. A kínai autógyártók szövetségének adatai szerint az eladások tavaly 6,9 százalékkal emelkedtek az előző évi 13,9 százalékhoz képest. A testület idén 7 százalékos növekedésre számít, a legnagyobb gyártók, így a Volkswagen és a Toyota  már saját bőrükön is érzik a fékező hatást, amit csak a piac hatalmas mérete ellensúlyoz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.