Idéntől termékdíjas lett a kiskereskedelmi forgalomba szánt mosószerek, öblítők, mosogatószerek, tisztítószerek, tusfürdők és samponok köre, az irodai papír után pedig kilónként 19 forintot kell fizetni. A piaci hatások még nem számszerűsíthetőek, de az érintettek szerint borítékolható az áremelés, és az is, hogy elsősorban magyar tulajdonú cégek kerülnek nehéz helyzetbe.
„Tagvállalataink már régóta fizetnek termékdíjat, de ez a teher eddig a csomagolóanyagokon keresztül érintette őket. Az idén bevezetett kilónkénti termékdíj azonban – különösen úgy, hogy az érintettek semmit sem tudtak a készülő változtatásról, így tervezni sem tudtak vele – egyértelműen nagyobb kárt okoz a piaci szereplőknek, mint amekkora hasznot hajt a költségvetésnek” – véli Murányi István, a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (Kozmos) főtitkára.
Szerinte érthetetlen, miért éppen ezt a két csoportot sújtották környezetvédelmi termékdíjjal, hiszen a kozmetikumok, tisztálkodószerek és személyes higiéniai cikkek az egészségmegőrzésben is fontos szerepet játszanak, gyártásuk nem kifejezetten környezetszennyező. A mosószerek pedig eddig is megfeleltek annak az előírásnak, hogy a bennük található anyagok lebomlanak, mire a felszíni vizekbe kerülnek. „Szakmailag nehezen magyarázható az is, miért kilónként határozták meg a termékadót, hiszen az érintett készítmények jelentős hányada kisebb-nagyobb részben vizet tartalmaz, amit nehéz környezetszennyező anyagnak nevezni” – tette hozzá Murányi István.
A Kozmosnál tagvállalataik visszajelzése alapján arra számítanak, hogy az alacsony árkategóriájú termékek jellemzően magyar gyártóit hozza majd nehéz helyzetbe a termékdíj, hiszen aki eddig kilónként 60-80 forint költséggel állított elő például sampont, az kénytelen árat emelni. Így viszont kiszorulhat a piaci szegmenséből, amiből hosszabb távon létszámleépítés lehet. A magasabb árkategóriákban sem valószínű, hogy legfeljebb 1-2 forint termékdíj keletkezik, amivel a kormány számolt. „Megkerestük a döntéshozókat érveinkkel, sajnos nem győzték meg őket. Ha már a kezünkben lesznek azok a statisztikák, amelyek ténylegesen bemutatják a termékdíj bevezetésének hatásait, ismét megpróbáljuk meggyőzni a kormányzatot arról, hogy változzon az előírás” – mondta a Kozmos főtitkára.
„Ami az irodai papírra vonatkozó termékdíjat illeti, a nagy nyomdák jellemzően már október-novemberben megkötötték a 2015-re vonatkozó szerződéseiket, így őket talán kevésbé érinti az új rendelkezés, a kisebb, 1-2 tonna papírt felhasználó nyomdák azonban kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek. Nyilvánvaló, hogy nem minden cég lesz képes benyelni ezt a pluszterhet anélkül, hogy áthárítaná a vásárlókra” – tudtuk meg Peller Katalintól, a Nyomda és Papíripari Szövetség főtitkárától. A szakember figyelmeztetett: még adószakértők bevonásával sem tudták egyelőre értelmezni, mit takar például a jogszabály szövegében a ’könyv alappapír’ kategória. Ilyen termékhez tartozó vámtarifaszám ugyanis nincs.
Nem mindig világos, mi mennyi
A szappanok, felületaktív anyagok, mosószerek után az adótétel 11 forint kilónként, míg a szépség- és testápoló készítményekre 57 forintos díjat vetettek ki. A művirág után kilónként 1900 forintos termékdíjat kell fizetni ettől az évtől. A törvény szerint jelentősen, kilónként 85 forintra emelkedik a reklámhordozó papírok termékdíja is, amelyet a legalább 50 százalékban hirdetést tartalmazó kiadványok után kell fizetni. Azt még a szövetségnél sem tudják, hogy ezt a januártól érvényes 57 forintos kilónkénti termékdíjon felül kell-e megfizetni vagy a megemelt mérték már tartalmazza ez utóbbit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.