A Nielsen által mért kilencven élelmiszerkategória a kiskereskedelemnek mintegy 1 465 milliárd forint bevételt hozott tizenkét hónap alatt. Felidézik, hogy 2012. december-2013. november között értékben még stagnált, mennyiségben pedig 3 százalékkal csökkent az élelmiszerek bolti eladása.
Értéket tekintve átlag felett bővült a legnagyobb forgalmú tíz kategória piaca között a sajt 10 százalékkal, a szénsavas üdítőital 5 százalékkal, az ásványvíz 7 százalékkal, a gyümölcslé 12 százalékkal, a tejföl pedig 10 százalékkal. Ezeken kívül figyelemre méltó, kétszámjegyű növekedést ért el például a vodka és a praliné 10-10, valamint az energia- és sportital 16 százalékkal.
Mennyiség szempontjából a top tíz kategória közül átlag felett emelkedett a szénsavas üdítőital 5 százalékkal és a gyümölcslé bolti eladása 7 százalékkal. Kétszámjegyű növekedést regisztráltak például a praliné (11 százalék), energia- és sportital (12 százalék) és a chips (15 százalék) bolti eladásában.
A Nielsen megállapította, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja nem nőtt a vizsgált időszakban, a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok stabilan tartják 26 százalékos piaci részesedésüket, érték szempontjából. A 201-400 négyzetméteres üzletek 8 százalékos mutatója sem változott, ugyanakkor a 2500 négyzetméternél nagyobb egységek részaránya 30 százalékról 28-ra csökkent, értéket tekintve. A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatorna piacrésze 36-ról 38 százalékra nőtt.
A régiók trendjeit tekintve átlag felett délnyugaton, 7 százalékkal, északkeleten és északnyugaton pedig 6-6 százalékkal nőtt a boltok forgalma. Átlaghoz közeli trendeket jelez a délkeleti és a Budapestet valamint Pest megyét magában foglaló centrumban mért 4 százalékos bővülés.
Ezek a változások azonban nem olyan mértékűek, hogy befolyásolták volna a régiók piaci részesedését, így a centrumra továbbra is 33 százalék jut az értékben mért eladásokból. Északkeletre 20, északnyugatra 19, délkeletre 16, míg délnyugatra 12 százalék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.