BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nielsen: bővült az élelmiszerek bolti értékesítése

Bővült az élelmiszerek bolti értékesítése a 2013. december-2014. november közötti időszakban az egy évvel korábbihoz képest, kiskereskedelmi forgalmuk az értéket tekintve 5 százalékkal, mennyiség alapján 4 százalékkal nőtt - közölte felmérését a Nielsen piackutató cég az MTI-vel kedden.

A Nielsen által mért kilencven élelmiszerkategória a kiskereskedelemnek mintegy 1 465 milliárd forint bevételt hozott tizenkét hónap alatt. Felidézik, hogy 2012. december-2013. november között értékben még stagnált, mennyiségben pedig 3 százalékkal csökkent az élelmiszerek bolti eladása.

Értéket tekintve átlag felett bővült a legnagyobb forgalmú tíz kategória piaca között a sajt 10 százalékkal, a szénsavas üdítőital 5 százalékkal, az ásványvíz 7 százalékkal, a gyümölcslé 12 százalékkal, a tejföl pedig 10 százalékkal. Ezeken kívül figyelemre méltó, kétszámjegyű növekedést ért el például a vodka és a praliné 10-10, valamint az energia- és sportital 16 százalékkal. 

Mennyiség szempontjából a top tíz kategória közül átlag felett emelkedett a szénsavas üdítőital 5 százalékkal és a gyümölcslé bolti eladása 7 százalékkal. Kétszámjegyű növekedést regisztráltak például a praliné (11 százalék), energia- és sportital (12 százalék) és a chips (15 százalék) bolti eladásában. 

A Nielsen megállapította, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja nem nőtt a vizsgált időszakban, a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok stabilan tartják 26 százalékos piaci részesedésüket, érték szempontjából. A 201-400 négyzetméteres üzletek 8 százalékos mutatója sem változott, ugyanakkor a 2500 négyzetméternél nagyobb egységek részaránya 30 százalékról 28-ra csökkent, értéket tekintve. A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatorna piacrésze 36-ról 38 százalékra nőtt.

A régiók trendjeit tekintve átlag felett délnyugaton, 7 százalékkal, északkeleten és északnyugaton pedig 6-6 százalékkal nőtt a boltok forgalma. Átlaghoz közeli trendeket jelez a délkeleti és a Budapestet valamint Pest megyét magában foglaló centrumban mért 4 százalékos bővülés.

Ezek a változások azonban nem olyan mértékűek, hogy befolyásolták volna a régiók piaci részesedését, így a centrumra továbbra is 33 százalék jut az értékben mért eladásokból. Északkeletre 20, északnyugatra 19, délkeletre 16, míg délnyugatra 12 százalék.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.