Tavaly összesen 13,006 millió új személyautó kelt el az EU és EFTA országokban, 5,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ennek azért örülnek a gyártók, mert hat évi csökkenés után első alkalommal emelkedett a forgalom. Elemzők rámutatnak, hogy részben annak köszönhető ez az előrelépés, hogy a vásárlók egy része az olcsóbb márkák felé fordult. Ennek eredményeként a Skoda, amely 14 százalékkal 582 ezer fölé növelte eladásait, épp hogy lemaradt a tízes toplistáról, a Dacia forgalma pedig 23 százalékos növekedést követően meghaladta a 363 ezret.
Miután az eurózóna országaiban stagnál a gazdaság, az autógyártók széles körű árcsökkentésekbe fogtak az év utolsó hónapjaiban, hogy ösztönözzék a vásárlási kedvet – írja elemzésében az Automotive News. „A 2000-es év óta nem vásároltak ilyen kevés autót magánszemélyek” – tette hozzá Peter Fuss, az EY munkatársa arra utalva, hogy a céges, illetve flottavásárlások tették ki az eladások túlnyomó részét. Az elemző kiemelte, hogy a tavalyi növekedés mögött elsősorban az erős árcsökkentések, az olcsó finanszírozás, a kormányok által támogatott autóvásárlási programok álltak.
Európa mind az öt jelentős autópiaca bővült tavaly: Spanyolországban 18, az Egyesült Királyságban 9, Olaszországban 4, Németországban pedig 3 százalékkal több autót adtak el, mint az előző évben, a sort Franciaország zárja, mindössze 0,3 százalékos emelkedéssel. A Spanyolországban mért növekedéshez jelentősen hozzájárult a PIVE néven futó kormányzati támogatási program, amellyel az alacsony károsanyag-kibocsátású kocsik vásárlását támogatja Madrid.
A szektor az idei évben várhatóan folytatja fokozatos kilábalást, főként az elöregedő autópark lecserélésének köszönhetően. „Az európai autópiac felemelkedett a mélypontról, de ez a lassú javulás is csak a válságban mért szintekhez képest mutatható ki” – írja Fuss.
A német VDA autógyártó szövetség várakozásai szerint az európai értékesítések növekedése idén a felére, 2 százalékra esik vissza. Németországban, Franciaországban és Olaszországban szerény emelkedés várható, míg az Egyesült Királyságban a volumen visszatér a 2008-ban kezdődő globális válság előtt mért szintre.
A Renault-Nissan csoport vezérigazgatója, Carlos Ghosn még decemberben figyelmeztetett, hogy az európai autószektor idei növekedés volatilis lehet, a javulás mértéke elsősorban a gazdasági és monetáris politika alakulásától függ.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.