Áprilistól új progresszív szemüveglencsével jelentkezik Európában a mátészalkai Carl Zeiss Vision Hungary Optikai Kft. Amint Rósa Gergely, a mintegy 430 főt foglalkoztató társaság magyarországi és kelet-európai kereskedelmi vezetője elmondta, eddig a progresszív lencsék 40 centimétertől adtak éles képet, ám a Zeiss fejlesztése révén olyan lencsék gyártásába kezd a magyar leányvállalat, amellyel a 30 centire tartott telefon is jól látható. Piacra lépésre vár az autóvezetőknek szóló progresszív lencse, amely rossz fényviszonyok közt is jó látást biztosít, valamint csökkenti a szembejövők reflektorainak vakító hatását.
A bi- és multifokális, valamint különleges dioptriaszámú, illetve speciális rétegekkel ellátott szemüveglencséket készítő cég számára nagy piaci sikernek bizonyult az a lencsecsalád, amelynek gyártása a 2012–2013-ban végrehajtott, összesen 500 ezer eurós beruházás eredményeként kezdődhetett meg.
Ez az úgynevezett Free-Form technológia a műanyaglencse-gyártásban már régen használatos, az üveglencséknél azonban annyira újdonságnak számít, hogy még a Zeiss gyárak közül is csak Mátészalkán gyártanak így progresszív lencséket – mondta el lapunknak Karaffa Róbert a társaság ügyvezető igazgatója.
Az anyacég döntése értelmében 2009 tavaszán befejeződött a mátészalkai üzemben a műanyaglencse-termelés, és ezzel párhuzamosan kezdődött meg az üveglencsegyártó-kapacitás fejlesztése. Azóta létrejött a Zeiss legnagyobb üveglencsegyártó-bázisa, és az úgynevezett sztenderd termékek csak itt készülnek a világpiacra. Ezen túlmenően 2011-ben ide telepítették nem sztenderd termékek gyártását is, úgyhogy ma már nem okoz gondot egy akár egy mínusz ötven dioptriás lencse sem. A Vision szerszámokat, például öntőformákat és alkatrészeket is készít a társgyárak számára, négy éve pedig itt hozták létre az európai szemüveglencse-gyártás disztribúciós központját. A régi 600 négyzetméteres, 800 ezer darabos lencseraktárat 100 ezer euróból háromszorosára bővítették, az Európában egyedülálló elosztó központ 2 millió lencsét raktározhat.
Növekedett a kereskedelmi üzletág teljesítménye is, a balti államoktól Törökországig húsz országot lát el a cég termékeivel. Rósa Gergely tájékoztatása szerint az orosz piac a legutóbbi üzleti évben is jelentősen fejlődött, ám az orosz–ukrán konfliktus kirobbanása óta csökken a megrendelések száma, úgyhogy idén valószínűleg nem érik el a tavalyi szintet, és hasonló a helyzet Ukrajnában is.
Magyarországon azonban töretlen a növekedés, a szeptemberben zárt üzleti évben a forgalom tizedét adót drágább progresszív lencsék eladása is élénkült. A cégnek van egy másik termékköre is: a Sola márkanév alatt a kedvezőbb árfekvésű lencséket forgalmazzák.
A MOM-tól a Zeissig
A Magyar Optikai Művek (MOM) 1973-ban települt Mátészalkára. A MOM ugyanakkor már a háború előtt is a Carl Zeiss beszállítója volt, így nem véletlen, hogy a rendszerváltást követően a német társaság 1992-ben megvásárolta a MOM mátészalkai optikai gyártócsarnokát. A termékskála 1996-ig csak szemüveglencsékből állt, de később megkezdődött a Zeiss távcsövek gyártása is, majd a két üzletág 2005-ben különvált, ám 2011 októbere óta mindkét céget Karaffa Róbert irányítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.