A JATO Dynamics szakértője, Daróczi Katalain szerint a 2015-ös év gazdasági mutatószámai miatt (a GDP-növekedés lassulása és az infláció növekedése) az új autók piacán negatív irányú változás várható. A személyautóknál tapasztalt tavalyi 20 százalékos növekedési ütem valószínűleg lassulni fog. A forint tartósan gyenge árfolyama az euróval és a dollárral szemben nyomás megemelheti az újautóárákat.
Az elemző szerint a praktikum továbbra is fontos szerepet játszik a magyar vásárlók körében, a személyautók piacán a sportterepjáró (SUV) modellek iránti kereslet a tavalyi évhez hasonlóan idén is három százalékkal nő. Az a tendencia is folytatódik, hogy egyre népszerűbbek a kombi modellek, melyek leginkább a klasszikus szedánoktól hódítanak el vásárlókat. Amennyiben a magán és céges eladások szemszögéből vizsgáljuk a piacot, nemcsak haszon- de a személygépjárművek terén is erősödött a céges vásárlások aránya, ami tavaly már meghaladta 77 százalékot. Nem várható jelentős változás a motorválasztás tekintetében: a piacon az új autók 58 százaléka benzines, 41 százaléka dízel, a maradékon osztoznak a gázos és elektromos autók. A méret szerint a vevők 75,5 százaléka 1 és 2 liter között, 20,5 százaléka 2 és 3 liter közötti motort választ.
Az árral és a forgalommal kapcsolatos előrejelzést alátámasztják az importőrök is. A piacon kínált autókat nagy rátartással még 305-310 forintos euróval kalkulálták a márkaképviseletek, így több cégnél van némi tartalék, amivel nagyjából 2-3 hónapig tarthatóak a jelenlegi listaárak, ám újabb forintgyengülésnél érvényesíthetik a szerződés apró betűs részeit, melyek szerint nem a megrendeléskor, hanem az autó átadásakor érvényes árfolyamon számláznak.
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke lapunknak elmondta, hogy 2015 évre 75 ezer új személyautó (+15 százalék), 17 ezer kis-haszonjármű (+6 százalék) forgalomba helyezésével számolnak, a nagy teherautókra vonatkozó előrejelzés 4500 darabról szól, ami 7 százalékos visszaesést jelent tavalyhoz képest.
A legnagyobb hazai importőr, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, Eppel János 2015-ben is növekedést vár, szerinte 85 ezer új személyautó és 18,5 ezer új haszonjármű jármű megy el a magyar piacon. Az Audi-, Seat-, koda és VW modelleket forgalmazó cégcsoport 2014-ben itthon 23 ezer, a régióban 12 ezer autót értékesített.
A márkák között piacvezető Ford kommunikációs igazgatója, Varga Zsombor szerint az idei évben nagyságrendileg a piaci bővülés ütemének megfelelően 5-10 százalékos értékesítésnövekedéssel lehet számolni. Sokat remélnek az újdonságoktól, vagyis a Focus, a Mondeo, a C-Max, a Grand C-max, az S-Max és Galaxy bevezetésétől, ősszel pedig jön a Mustang.
Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatójának várakozásai szerint a tavalyi évhez hasonlóan idén is 10 ezernél több új autót értékesítenek, és megőrzik a személyautók közötti vezető helyüket. A várakozások 15 százalék körüli piacbővülésről szólnak, és szeretnénk most is az átlagnál jobban növekedni, ami tavaly 51 százalékos bővülést jelentett az Opelnek, melynek a legmagasabb volt a magánvásárlói aránya. Ebben segíthet a bővülő és megújuló modellpaletta, új Corsa, és az Adam kistestvére, a Karl mini, valamint az év végén érkező Astra. Az újdonságok többségét szentgotthárdi motorok hajtják.
Balkányi György, a Peugeot/Citroën/DS ügyvezetője: 2015-ben a tavalyinál szerényebb mértékű növekedéssel számol a hazai gépjárműpiacon. Úgy gondolja, hogy a növekedési hitelprogram folytatásának köszönhetően továbbra is megmarad a kis- és középvállalkozók autóvásárlási kedve. A Peugeot 4,1 százalékos, a Citroen márka pedig 3,9 százalékos piaci részesedés elérését tűzte ki célul 2015-ben.
A Mercedes-Benz személyautó ágazatának kereskedelmi és marketing igazgatója, Hesz Tamás arra számít, hogy növekedési tendencia folytatódik, mert számos modellel bővül a termékpaletta, többek között a kecskeméti gyártású CLA Shooting Brake-kel, de idén érkezik a piacra a GLC, GLE és GLE Coupé, valamint a Smart fortwo és a Smart forfour.
Maróthy Miklós, a Renault Hungaria ügyvezetője szerint a legfontosabb, hogy a terveiket nem a reményeikhez igazítják, mert az reménytelen vállalkozás lenne. Szerinte olyan országban élünk, ahol úgy vigyáznak a környezetre, hogy több használtautó-importálását tűri el a rendszer, mint amennyi újautót képes felvenni a piac. Ráadásul a beözönlő használtak közel 60 százaléka 10 évesnél öregebb. Maróthy szerint a piac 10-15 százalékot továbbra is növekedni fog, lassan növekvő magánvásárlói hányaddal, a forrás devizahitelek rendezéséből visszaáramló pénz és a hitelekkel szembeni bizalom növekedése. A Renault ezen a piacon mindenképpen növelni szeretné a részesedését, aminek alapját az új modellek adják, vagyis az Espace, Kadjar és a Laguna egyelőre még ismeretlen nevű utóda. Dacia minden szempontból az elmúlt évek siker márkája volt. 2015-ben ha nem is új modellekkel, de a piac eddig még nem teljesen kiaknázott területeinek meghódításával, mint a közepes és nagyobb flották, mindenképpen további fejlődésre számítanak.
A drága euró és az európai átlagnál alacsonyabb nettó ár továbbra is kedvez a reexportnak. A hazai újautó-piac dinamizálásában nem csökken a céges beszerzések aránya. A magánvásárlásokat továbbra is fékezik a hitellel terhelt autók, mert tulajdonosaik hiába cserélnének újra, ha a fennálló tartozások lehetetlenné teszik az üzletkötést, vagyis a régi autó újba, vagy legalábbis fiatalabba való beszámítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.