BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kisebb gáz az autópiacon

Lassuló növekedés az eladásoknál és gyorsuló tempó az árak emelkedésében, nagyjából ezt lehet leszűrni a hazai autópiac szereplőinek előrejelzéseiből.

A JATO Dynamics szakértője, Daróczi Katalain szerint a 2015-ös év gazdasági mutatószámai miatt (a GDP-növekedés lassulása és az infláció növekedése) az új autók piacán negatív irányú változás várható. A személyautóknál tapasztalt tavalyi 20 százalékos növekedési ütem valószínűleg lassulni fog. A forint tartósan gyenge árfolyama az euróval és a dollárral szemben nyomás megemelheti az újautóárákat.

Az elemző szerint a praktikum továbbra is fontos szerepet játszik a magyar vásárlók körében, a személyautók piacán a sportterepjáró (SUV) modellek iránti kereslet a tavalyi évhez hasonlóan idén is három százalékkal nő. Az a tendencia is folytatódik, hogy egyre népszerűbbek a kombi modellek, melyek leginkább a klasszikus szedánoktól hódítanak el vásárlókat. Amennyiben a magán és céges eladások szemszögéből vizsgáljuk a piacot, nemcsak haszon- de a személygépjárművek terén is erősödött a céges vásárlások aránya, ami tavaly már meghaladta 77 százalékot. Nem várható jelentős változás a motorválasztás tekintetében: a piacon az új autók 58 százaléka benzines, 41 százaléka dízel, a maradékon osztoznak a gázos és elektromos autók. A méret szerint a vevők 75,5 százaléka 1 és 2 liter között, 20,5 százaléka 2 és 3 liter közötti motort választ.

Az árral és a forgalommal kapcsolatos előrejelzést alátámasztják az importőrök is. A piacon kínált autókat nagy rátartással még 305-310 forintos euróval kalkulálták a márkaképviseletek, így több cégnél van némi tartalék, amivel nagyjából 2-3 hónapig tarthatóak a jelenlegi listaárak, ám újabb forintgyengülésnél érvényesíthetik a szerződés apró betűs részeit, melyek szerint nem a megrendeléskor, hanem az autó átadásakor érvényes árfolyamon számláznak.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke lapunknak elmondta, hogy 2015 évre 75 ezer új személyautó (+15 százalék), 17 ezer kis-haszonjármű (+6 százalék) forgalomba helyezésével számolnak, a nagy teherautókra vonatkozó előrejelzés 4500 darabról szól, ami 7 százalékos visszaesést jelent tavalyhoz képest.

A legnagyobb hazai importőr, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, Eppel János 2015-ben is növekedést vár, szerinte 85 ezer új személyautó és 18,5 ezer új haszonjármű jármű megy el a magyar piacon. Az Audi-, Seat-, Škoda és VW modelleket forgalmazó cégcsoport 2014-ben itthon 23 ezer, a régióban 12 ezer autót értékesített.

A márkák között piacvezető Ford kommunikációs igazgatója, Varga Zsombor szerint az idei évben nagyságrendileg a piaci bővülés ütemének megfelelően 5-10 százalékos értékesítésnövekedéssel lehet számolni. Sokat remélnek az újdonságoktól, vagyis a Focus, a Mondeo, a C-Max, a Grand C-max, az S-Max és Galaxy bevezetésétől, ősszel pedig jön a Mustang.

Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatójának várakozásai szerint a tavalyi évhez hasonlóan idén is 10 ezernél több új autót értékesítenek, és megőrzik a személyautók közötti vezető helyüket. A várakozások 15 százalék körüli piacbővülésről szólnak, és szeretnénk most is az átlagnál jobban növekedni, ami tavaly 51 százalékos bővülést jelentett az Opelnek, melynek a legmagasabb volt a magánvásárlói aránya. Ebben segíthet a bővülő és megújuló modellpaletta, új Corsa, és az Adam kistestvére, a Karl mini, valamint az év végén érkező Astra. Az újdonságok többségét szentgotthárdi motorok hajtják.

Balkányi György, a Peugeot/Citroën/DS ügyvezetője: 2015-ben a tavalyinál szerényebb mértékű növekedéssel számol a hazai gépjárműpiacon. Úgy gondolja, hogy a növekedési hitelprogram folytatásának köszönhetően továbbra is megmarad a kis- és középvállalkozók autóvásárlási kedve. A Peugeot 4,1 százalékos, a Citroen márka pedig 3,9 százalékos piaci részesedés elérését tűzte ki célul 2015-ben.

A Mercedes-Benz személyautó ágazatának kereskedelmi és marketing igazgatója, Hesz Tamás arra számít, hogy növekedési tendencia folytatódik, mert számos modellel bővül a termékpaletta, többek között a kecskeméti gyártású CLA Shooting Brake-kel, de idén érkezik a piacra a GLC, GLE és GLE Coupé, valamint a Smart fortwo és a Smart forfour.

Maróthy Miklós, a Renault Hungaria ügyvezetője szerint a legfontosabb, hogy a terveiket nem a reményeikhez igazítják, mert az reménytelen vállalkozás lenne. Szerinte olyan országban élünk, ahol úgy vigyáznak a környezetre, hogy több használtautó-importálását tűri el a rendszer, mint amennyi újautót képes felvenni a piac. Ráadásul a beözönlő használtak közel 60 százaléka 10 évesnél öregebb. Maróthy szerint a piac 10-15 százalékot továbbra is növekedni fog, lassan növekvő magánvásárlói hányaddal, a forrás devizahitelek rendezéséből visszaáramló pénz és a hitelekkel szembeni bizalom növekedése. A Renault ezen a piacon mindenképpen növelni szeretné a részesedését, aminek alapját az új modellek adják, vagyis az Espace, Kadjar és a Laguna egyelőre még ismeretlen nevű utóda. Dacia minden szempontból az elmúlt évek siker márkája volt. 2015-ben ha nem is új modellekkel, de a piac eddig még nem teljesen kiaknázott területeinek meghódításával, mint a közepes és nagyobb flották, mindenképpen további fejlődésre számítanak.

A drága euró és az európai átlagnál alacsonyabb nettó ár továbbra is kedvez a reexportnak. A hazai újautó-piac dinamizálásában nem csökken a céges beszerzések aránya. A magánvásárlásokat továbbra is fékezik a hitellel terhelt autók, mert tulajdonosaik hiába cserélnének újra, ha a fennálló tartozások lehetetlenné teszik az üzletkötést, vagyis a régi autó újba, vagy legalábbis fiatalabba való beszámítását.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.