Meglódultak az eladások a teherautó-piacon: a Datahouse adatai szerint tavaly a kis-haszonjárműveknél 46 százalékos, az idei év első két hónapjában már 78 százalékos volt a növekedés a 2003-as évhez képest, és a tavalyi év azonos időszakával összehasonlítva is 40 százalékos a bővülés. Az ugrás főleg a növekedési hitelprogramnak köszönthető, de az idei gyorsulás azzal is magyarázható, hogy amíg lehet, minden vállalkozás megpróbálja kihasználni a kedvező lehetőséget.
Ebben az évben még biztosan hat a doppingszer és a haszonjárműpiacot továbbra is jelentősen mozgatja a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja, így ez a szegmens már a válság előtti potenciál közelében van, ami pozitív folyamatnak tekinthető – állítja Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök elnöke, aki szerint jogos az optimizmus a teljes haszonjármű piac növekedési kilátásait illetően, sőt, az idei adatok jóval meghaladják az előrejelzéseket.
A felgyorsult járműcserék ellenére sem fiatalodott azonban az immár 429 ezer darabos teherautópark, melynek átlagkora egy év alatt 12,2 évről 12,5 évre nőtt a KSH adatai szerint, miközben az állomány 10,7 ezer darabbal bővült. A legfiatalabb teherautóparkok a piacvezetők közül kerültek ki: a Citroënek és Fordok átlagkora 9,8 év, a többieké már mind tíz év feletti, és még legalább tízezer a húszévesnél öregebbek száma, 31 éves átlagával az ezer darabos Barkas flotta a legidősebb. Az egyértelműen látszik, hogy ha lassan is, de eltűnnek az utakról a GAZ-ok, IFA-k és Zuk-ok is, vagyis fokozatosan csökken a füstokádók száma. Bár szakszerű karbantartással koruktól függetlenül javítható a járművek műszaki állapot.
Ez vonatkozik az újakra is, melyekből bőséges a választék: a magyar piacon 25 márka forgalmaz haszonjárműveket, közülük öt a 3,5 tonnások és kamionok kategóriájában is érdekelt. Utóbbi különösen hektikus piac, mert itthon néhány nagy fuvarozó cég 100-200 darabos beszerzése alaposan átrendezi a sorrendet az évi 4-5 ezer darabos listán. Ráadásul a három-öt évenkénti flotta forgalomba-helyezések nem jelentenek folyamatos keresletet.
A Waberer’s International által tavaly decemberben vásárolt 120 Mercedes-Benz kamionnal a cég járműállománya elérte a 3400-at. A hannoveri szakkiállításon a magyar fuvarozási társaság további ezer nyergesvontatót rendelt a DAF-tól, a szerződés értéke 25 milliárd forint, a járműveket az idei év első felében helyezik forgalomba. Folyamatosan fiatalítani kell, mert a Waberer’s kamionok évente ötszázmillió kilométert tesznek meg Európa útjain, takarékosabb motorokkal pedig több millió liternyi üzemanyagot lehet megspórolni.
A holland márka európai térhódításának keretében egy másik magyar cégcsoportnak jutott az egymilliomodik DAF kamion, melynek átadásán, Eindhovenben megjelent a holland miniszterelnök, Mark Rutte, aki az eseményen együtt pózolt a fotósoknak Révész Bálint tulajdonos-elnök-vezérigazgatóval, valamint Harrie Schippersszel, a DAF Trucks N.V. elnök-vezérigazgatójával. A 480 darabos flottájú magyar vállalkozás minden kamionja évente átlagosan 130 ezer kilométert fut.
A magyar piacon egyenletes az emelkedés a 3,5 tonnát meg nem haladó haszonjárműveknél, melyeknél a kínálat is bővült. Itthon erre a célra három kategóriában versenyeznek a márkák: a kis-haszonjárműveknél az eladások több mint fele klasszikus dobozos, aztán 30 százalékos
a személyautókból fejlesztett teherkocsik részesedése, a többin a nyitott rakterű árúszállítók osztoznak. A pickup kategóriában a Ford Ranger és a Toyota Hilux dominál.
A klasszikus dobozosok (Fiat Ducato, Ford Transit, VW Krafter, Citroën Jumper, Pegeot Boxer és Renault Master) mellett egyre népszerűbbek a városokban még mozgékonyabb és kisebb modellek, melyeket személyautókból fejlesztettek árúszállítóvá. Üstökösként robbant be az árban verhetetlen Dacia, mely egy év alatt több mint kétszeresére növelte eladásait a magyar piacon, ahol 690 darabbal már kategória első a Dokker, megelőzve olyan klasszikusokat, mint a Volkswagen Caddy, a Fiat Doblo, a Citroën Berlingo és Ford Transit Connect van. Nem véletlenül, hiszen az 1,6 literes, 82 lóerős teljesítményű benzines Dokker Acces nettó ára 1,88 millió forint, az LPG gázzal is működő 2,13 millió forintba, a hasonló teljesítményű dízel pedig 2,23 millió forintba kerül.
Más európai piacokkal ellentétben az Euro5- és 6-os besorolású benzinesek és dízelek mellett itthon alig találni elektromos hajtású modellt, pedig több márka is gyárt ilyet: a Renault és a Nissan által értékesített villamosflottákat főleg a belvárosokban használják éjszakai árúterítésre. A magyar piac első fecskéje a Nissan e-NV 200-as, mely egy töltéssel 170 kilométeres útra képes: a dobozos nettó ára nyolcmillió forint, (bruttó 10,16 millió), rakodótere 3,5 köbméteres, terhelhetősége 770 kg, és az otthoni konnektorból 12 óra alatt lehet megtankolni.
Jól kezdődött az év
A nehéz-teherautóknál kis mértékben visszaesett, a kis-haszonjárműveknél hasonló mértékben nőtt a gyártás globálisan. A 2014-ben gyártott 18,1 millió kis-haszonjármű 2,7 százalékkal haladja meg az előző évi termelést, a 3,8 millió nehéz-teherautó viszont 2,5 százalékkal elmarad attól. Az Európai Unióban 3,9 a kisebbik kategóriában 3,5 százalékos volt a növekedés, a nagyobbikban 9,6 százalékos a visszaesés. Európában az idei év első két hónapjában minden kategóriában bővült a piac. Az előző év azonos időszakához képest a 3,5 tonna össztömegűeknél 7,4 százalékkal, a 3,5-16 tonnás osztályban 6,7 százalékkal, 16 tonna felett 8,4 százalékos több teherjárművet regisztráltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.