Az Európai Unióban tavaly mért 12,5 millió darabos újautó-értékesítés még mindig jóval kevesebb a válság alatti szintnél, hiába örülhettek 5,6 százalékos növekedésnek a gyártók 2014-ben. Az európai piac továbbra is szenved és ez tükröződött az autós cégek vezetőinek véleményében is.
A Ford Europe vezetője, Jim Farley sajtótájékoztatóján elmondta: miután tavaly a rubel értéke felére esett a dollárhoz képest, az új autók ára olyan szintre emelkedett, amit az orosz vásárlók már nem tudnak megfizetni. A Nissan Europe értékesítési vezetője, Guillaume Cartier bejelentette, hogy év eleje óta ötödével emelték áraikat, a Volvo pedig már „több mint 20 százalékos” áremelést hajtott végre, miközben a piac hasonló mértékben szűkül. A Volkswagen csoport valamint az Opel vezére egyetért abban, hogy bár a személyautók iránti kereslet jól alakul Európában, az orosz válság következményei miatt egyre nehezebb prognosztizálni az eladások alakulását. Oroszország korábban a General Motors harmadik legnagyobb piaca volt, most azonban a nyugati szankciókkal sújtott országban a GM arra kényszerül, hogy nyolc hétre leállítsa egyik gyárát – jelentette be Genfben Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója. A szentpétervári üzem március végétől két hónapra leáll, annak ellenére, hogy a vállalat tavaly szeptemberben már a műszakok megfelezésével is csökkentette a termelést. A GM az Opel és Chevrolet eladások csökkenése miatt kényszerül erre a lépésre. “Miért nem kérdezi meg Putyin urat arról, hogyan alakul a helyzet?” – vágott vissza Martin Winterkorn, a Volkswagen csoport vezetője az orosz gazdasággal kapcsolatos kérdésre, majd hozzátette: ő is optimista a nyugat-európai eladások tekintetében, de az orosz krízis miatt nagyon nehéz előrejelzéseket készíteni.
Az európai piacon a kisebb terepjárók és a személyautónál nagyobb crossoverek jól teljesítettek az elmúlt időszakban, így érthető, hogy Genfben is több ilyen típust mutatnak be. A Renault a két- és négykerék hajtású verzióban is gyártott Kadjarral próbál híveket szerezni, míg a Honda igyekszik elmosni a határvonalat a szedánok és a ferdehátúak között a variálható belső terű HR-V modellel. Ugyanebben a kategóriában, de a tehetősebbek számára mutatják be az Infiniti QX30 tanulmánymodellt, amely a márkát menedzselő Roland Kruger közlése szerint szinte változatlan formában kerül tömeggyártásba néhány hét múlva. Az erősen a Mercedes GLA-ra emlékeztető típus az ígéretek szerint egyedi vezetési élményt nyújt majd és riválisaival ellentétben csak összkerékhajtású verzióban kerül a piacra, ahol főként a magánvásárlókat szándékozik meghódítani.
Hasonlóak a BMW céljai is a Gran Tourer új, hétüléses változatával: a német autógyár kissé lejjebb engedte az árat, hogy több üzletet köthessen a családos vásárlókkal. A kisterepjáró egyre növekvő kategóriáját célozza a SsangYong is: a vállalat szerint a Renault Captur és a Nissan Juke vásárlókörére veti ki a hálót. A cégnél, amely tavaly 50 százalékkal növelte eladásait Európában, jelenleg is egy kompakt SUV, a Korando vezeti a népszerűségi listát.
Ha a “kisméretű terepjáró”, mint kategória, nem lenne elég, itt a “szubkompakt crossover”, például a Honda CR-V, amely az ígéretek szerint a Genfben debütáló új Honda Jazz alapjául szolgál majd. Miközben a városi terepjárók – amiket igazi off-roaderek csak soft-road kocsiknak hívnak –, egyre-másra kapják a kicsinyítő képzőket, a japán autógyár jelentősen, 9,5 centiméterrel megnövelte legkisebb kocsija, a Jazz hosszát. A modell értékesítését nyáron kezdik meg Európában, a marketing pedig a kategóriában nagynak számító, 354 literes csomagtérre helyezi a hangsúlyt.
A szubkompakt modellek valaha második autónak számítottak, de mostanra ez megváltozott – jelentette ki a Sway tanulmánymodellt bemutatva Etienne Henri, a Nissan termékstratégiájának vezetője. Elemzők szerint valószínű, hogy a Sway koncepció az új Micra előfutára, de az ezzel kapcsolatos találgatásokat nem erősítette meg a gyártó.
A szubkompaktok és mini crossoverek mellett Genfben a „lóerő a lóerőért” a másik szlogen és egész sor gyártó mutatja be új izomautóit. Az Audi tízhengeres, 610 lóerős RS modellel jelentkezik a kiállításon. A 3,2 másodperc alatt százra ugró kocsi nyártól kapható Európában. Akinek ez nem elég, annak ott van a 265 ezer dolláros McLaren 675LT, amely 2,9 másodperc alatt teljesíti ugyanezt és hivatalos csúcssebessége 330 kilométer/óra, amit a 675 lóerős motorral ér el a gyártó. A Ferrari a nyolchengeres, twin turbóval felszerelt 488 GTB-vel száll be a versenybe, a látványos formájú olasz izomautó biztosan a kiállítás sztárja lesz, miközben a Porsche Cayman GT4 a márka klasszikus vonalvezetéséért rajongók kedvét keresi. A 385 lóerős motorral szerelt modell már nevet szerzett magának azzal, hogy lefutotta a valaha mért leggyorsabb kört a Nürburgringen. Aventador LP 750-4 SuperVeloce néven rukkolt elő szupermodelljének legújabb verziójával a Lamborghini. A Genfben bemutatott SV teljesítménye 48 lóerővel nagyobb és mintegy 50 kilogrammal könnyebb az alap Aventadornál, a 750 lovas V12-es motornak és a szénszálas szerkezetnek köszönhetően. A súlycsökkentést a Porsche is szívén viseli, hiszen a német szénszálas műanyaggyártó, a Capricorn Composite negyedének megvásárlását tervezi, hogy az anyagot felhasználja a 918 Spyder modelljéhez.
Zetsche: Három év múlva kábel nélküli töltés
A Mercedes-Benz vezérigazgatója, Dieter Zetsche kijelentette: elképzelhető, hogy a vállalat vezeték nélkül tölthető elektromos autókat gyárt majd, de ehhez két-három évnyi fejlesztésre van szükség. Zetsche ugyanakkor úgy vélte, a lítium és lítium-kén akkumulátorok fejlődése sínen van és öt-tíz év múlva talán megérkezik a telepek új generációja, amely vagy feleannyiba kerül majd, mint a mostaniak vagy ugyanakkora összegért kétszer nagyobb választékot kaphatunk.
Marchionne: Nem a VW a fúziós jelölt
Sergio Marchionne, a FIAT-Chrysler vezérigazgatója az autószalonon elmondta, hogy számtalan fúziós és felvásárlási lehetőséget gondolnak át. Van is egy ideális akvizíciós jelöltje, de nem árulta el, melyik autógyárral szeretne fuzionálni. Azt viszont kijelentette, hogy nem a Volkswagenről van szó ugyanakkor el tudja képzelni, hogy a jövőben erősítik a Mazdával való együttműködést. A vezérigazgató szerint a gyenge euró ugyan sokat segít a cégcsoportnak, de úgy látja, az 1:1 euró-dollár árfolyam lenne az ideális. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a konszern 2016-ban mutatja be első plug-in hibridjét az Egyesült Államokban. A tervek szerint az új terepjáró, a Maserati Levante gyártása 2015 végén kezdődhet meg Torinóban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.