A lap információi szerint a 110 milliárd forintból 48 milliárdot már kifizetett a kormány. A beruházásból összesen 34,5 milliárd jutna a Közgép vezette konzorciumnak.
Látványos videofelvétel került fel a YouTube videomegosztóra arról, hogy néz ki most az M4-es Abony–Fegyvernek szakaszának építési területe. Ez az a beruházás, amelynek építését előbb arra hivatkozva állította le a kormány, hogy Brüsszel kifogást emelt az indokolatlanul magas költségek miatt, csakhogy kiderült, az autópálya nem uniós pénzből épül.
Így alakult, hogy kartellgyanúval indokolják a munkák befagyasztását. Sokan tudni vélik, a valódi ok Orbán Viktor és Simicska Lajos háborúja lehet, az ugyanis tény, hogy az érintett szakasz három munkájának egyikére és a szolnoki Tisza-híd építésére a Közgép partnere, az A-Híd nyert megbízást. A Simicska-birodalomnak eredetileg kijelölt munka értéke 34,5 milliárd forint, míg a Colas–Swietelsky konzorcium 46, a Strabag pedig 25,6 milliárd forint értékű szerződést kapott.
A napokban készült légi felvételeken félig elkészült felüljárók, valamint árválkodó hídpillérek láthatók a Tiszán és a Zagyván. Jól kivehető az is, hogy hosszú kilométereken keresztül elkészültek az út nyomvonalán a földmunkák. A képeken munka nem folyik, a gépek sorban várják az építkezés folytatását.
Ha a kormány ma tervei szerint felmondja az építésre kötött szerződéseket, mikor folytatódik majd a félbehagyott beruházás? Erről a lap szakértői különbözően nyilatkoznak, dea legkedvezőbb forgatókönyv esetén is másfél év kell ahhoz, hogy az újonnan kiválasztott kivitelezők felvonulhassanak az építési területekre. Minden elhúzódik azonban, ha a most kiebrudalni szándékozott cégek perre mennek, s kérik a bíróságtól az egész beruházás befagyasztását arra hivatkozva, hogy abban olyan értékek is beépítésre kerültek, amelyek az ő tulajdonuk, s még senki nem fizette ki nekik.
A mintegy 110 milliárd forint összértékű beruházás támogatási szerződésének semmissé tételéről szóló határozat tervezete már el is készült, a Népszabadság azonban úgy tudja, hogy ebből 48 milliárd forintot már kifizettek a kivitelezőknek, miután az illetékesek leigazolták a munkák elvégzését.
Hogy valójában eddig milyen értékű munkát végeztek a kivitelezők, azt pontosan nem lehet megmondani, de névtelenséget kérő forrásaink 60 milliárdra becsülik ezt, vagyis bekerülési áron az autópálya már több mint félig kész. Ha most jó időre leáll az építkezés, kérdés marad: a félig kész létesítmények és a be nem fejezett földmunkák az enyészeté lesznek, vagy valaki gondoskodik az állagmegóvásról?
Egyelőre kérdéses, hogy milyen következményei lesznek a szerződés felbontásának. Az öt nevesített fővállalkozó ugyanis seregnyi alvállalkozó munkáját vette igénybe, s arról semmilyen információ nincs, hogyan állnak ezek kifizetésével.
A kivitelező cégek fizetnek, ha lesz szankció
"Ha az Európai Bizottság kartellgyanúja igazolódik az M4-es autópálya építésénél, akkor a kormányzat a kivitelező cégekre fogja hárítani a szankcióval érintett összeg befizetését" - mondta Csepreghy Nándor a Világgazdaság konferenciáján március 26-án.
A Közgép ajánlotta a legalacsonyabb árat
A Közgép szerint szabályszerűen lefolytatott közbeszerzésen nyerték el az M4-es autópálya egy szakaszának építésére kiírt munkát; a Strabag is azt közölte, hogy szerződésük érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen.
A Közgép Zrt. konzorciuma nyílt, a jogszabályi előírásoknak megfelelően lefolytatott közbeszerzésen nyerte el legalacsonyabb árú ajánlatával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektjének, az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasza egy részének megvalósítását - közölte a társaság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.