A CIB Bank és a GfK közös kutatásából kiderül, hogy a vállalatok elsősorban az autóvásárlásra használják a lízinget, ezen belül is jellemzően öt éves futamidőre, havi 150 ezer forintos átlagos lízingdíjjal. A finanszírozás igényléséről szóló döntéshez a vállalatok leginkább a bankjuktól, az internetről, és személyes pénzügyi tanácsadótól szereznek információkat.
Újra felfedezték a lízing előnyeit a magyar cégek: a nagy visszaesés, majd stagnálás után határozott felívelésbe kezdett az ágazat. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2014-ben a finanszírozott összeg 453 milliárd forint volt, ami 24 százalékkal haladja meg a 2013-as adatot, miközben a szerződések száma 10 százalékkal, 73 ezerre emelkedett. A cégvezetők, illetve a cégek pénzügyi vezetői közül minden ötödik kifejezetten előnyben részesíti a lízinget a többi finanszírozási formával szemben, és csupán 2 százalékuk utasítja el azt; derül ki a CIB Bank és a GfK közös felméréséből.
Ez megmutatkozik a tervekben is: a nagyobb beruházást tervezők kétharmada számol lízingfinanszírozással. A konstrukció hátrányai között tízből csupán egy cégvezető említi, hogy az eszköz a finanszírozás futamideje alatt nem kerül a lízingelő tulajdonába, vannak ugyanakkor, akik ugyanezt az előnyök között sorolták fel, hivatkozva arra, hogy később nem kell foglalkozni az eszköz eladásával.
A lízinggel finanszírozott beruházások jobbára gurulnak, a cégek elsősorban teher - és személyautót vásárolnak így. A mezőgazdasági vállalkozások aktívak még a lízingpiacon, minden második így szerzi be a gépeit. Az átlagos lízingszerződés értéke 12 millió forint, a futamideje pedig öt év.
A lízinget választók legfontosabb szempontjai pénzügyiek, ezek közé tartozik a THM (46 százalékos említési arány mellett), illetve a törlesztőrészlet nagysága (25 százalék). Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a potenciális ügyfeleknél nagyon komoly a súlya a korrekt tájékoztatásnak is: a megkérdezettek 7 százaléka említette ezt a legfontosabb, és 79 százalék a nagyon fontos szempontok között.
A finanszírozás igényléséről szóló döntéshez a vállalatok leginkább a bankjuktól, az internetről, és személyes pénzügyi tanácsadótól szereznek információkat, a márkakereskedők súlya – ellentétben a válság előtti időszakkal – már viszonylag csekély. A felmérés alapján az összes cég 48, a beruházást tervező vállalatoknak pedig 40 százaléka fordulna tanácsért a pénzügyi szolgáltatójához, 38 százalékuk az interneten is tájékozódna, és a cégvezetők nagyjából harmada pedig a személyes pénzügyi tanácsadó segítségét is igénybe venné.
A lízing fellendülésében komoly szerepe volt az MNB növekedési hitelprogramjának, de a pénzügyi elvárások, az ügyfelek tudatossága is változott az elmúlt években. Nem elhanyagolható emellett, hogy az ügyfelek a bankok, szolgáltatók javuló, ügyfélközpontú hozzáállását is pozitívan értékelik” – mondta Pituk Attila, a CIB Lízing lakossági és kisvállalati szegmens vezetője.
Hozzátette: az a tény, hogy az ügyfelek jelentős hányada ma már az internetet használja az egyik elsődleges forrásnak a finanszírozási döntések támogatásához, igazolja a CIB csoport lépését, hogy online kalkulátort indított januárban. Ez ugyanis egyrészt megkönnyíti az előzetes tájékozódást, másrészt támogatja a személyes tanácsadók munkáját is, akik segítenek az ügyfélnek a számára legideálisabb pénzügyi megoldás kidolgozásában. A CIB Csoport folyamatosan emeli szolgáltatásainak színvonalát, ennek részeként az online kalkulátor a közeljövőben már haszongépjárművek és pótkocsik beszerzésekor is tájékozódási pont lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.