BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Debrecenbe kéne menni

Bölcs dolog a titoktartás, különösen autógyári beruházásokról szóló tárgyalások esetében, mert a korai szivárogtatásokkal az esélyt is el lehet bukni. A Tata indiai autógyártó új telephelye körüli híresztelések mégis érthetőek: az indiai autógyártó évi negyedmillió Jaguar és Land Rover gyártására képes üzemének felépítése óriási eredmény lenne.

Látványosan nő a járműiparban foglalkoztatottak száma, ám a bővülés leginkább a beszállítóknak köszönhető, az ágazat bővülése és új beruházások bejelentése is részei a kormánypropagandának, ám a kommunikációban profi politikusok tudják, hogy egy autógyár-avatás számít igazán rangos ceremóniának.

Nem véletlenül vet be mindent a kabinet, hogy elnyerje az indiai Tata cég kegyeit, mely európai gyártóbázisának keres telephelyet. A bővebb listán még félszáz helyszín szerepelt, ami közel sem jelent ennyi országot. Az Audi anno 180 helyszín közül választotta Győrt.

A Tata szűkített keretében szerepel Szlovákia, Lengyelország és Magyarország: esélyeink javítására Indiába utazott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy találkozzon Cyrus Pallonji Mistry-vel, a Tata Csoport elnökével, akitől egy kisebb ajándékot már kapott, legalábbis a KKM által közreadott és az MTI által publikált fotó szerint. Arról nem szólt hír, hogy mit takart az ezüst színű és Tata emblémás csomagolás, ahogy arról sem, hogy sikerült-e a miniszternek Magyarország esélyeit javítani.

Nem akármilyen méretű beruházásól van szó: az egymilliárd eurós és évi negyedmillió autós kapacitású telephely presztízse is jelentős, hiszen az indiai Tata konszern által birtokolt két patinás brit autómárka, a Jaguar és a Land Rover gyára települhet Magyarországra. Amit eddig tudni, hogy a magyar kormány inkább a keleti régióba terelné a beruházást, ezért eddig főleg Debrecent ajánlotta, ám az Audihoz, Opelhez és Suzukihoz hasonlóan a Tata tulajdonú Jaguar Land Rover (JLR) a nyugati országrészt preferálja. Nem véletlenül, hiszen logisztikailag megfelelő, közel van a fontos magyar és szlovák beszállítókhoz, melyektől a karosszériagyártáshoz szükséges évi negyedmillió tonnányi alapanyagokat is kapnák, de a többi alkatrész szállítása is gyorsan megoldható lenne közúton és vasúton. Utóbbi csatlakozásának megépítése egyébként feltétele volt a kecskeméti Mercedes beruházás elindításának, mert a szárnyvonal jelentősen segíti a beszállítók és az autógyár szomszédságában felépült logisztikai központok kiszolgáló tevékenységét.

A kedvezőtlen logisztikai háttér miatt esett ki több olyan település, melyet a magyar kormány ajánlott: Békéscsaba éppen az autópálya hiánya miatt került le az indiai fél listájáról.

Fontos beruházási feltétel még a szakképzett munkaerő: legalább háromezer ember kellene az induláshoz, ami nehéz kérdés a keleti országrészben, hiszen nemcsak az autópiacon, de a munkaerő-csábításban is keményen csatázik egymással a győri Audi és a kecskeméti Mercedes. A két cég nem véletlenül támogat közép-, és felsőfokú oktatási intézményeket a duális képzési program keretében.

Nagy kérdés még, hogy az uniós kereteken belül milyen trükköket lehet és megengedett bevetni. A Tata konszernek ajánlott kedvezményekről természetesen nincs hír, de segít a tájékozódásban egy korábbi beruházás forgatókönyve.

A legfiatalabb magyarországi autógyártó, a Daimler 2008. június 18-án jelentette be hogy Kecskemétet választotta 800 millió euróból felépülő, évi 125 ezer autós kapacitású gyárának helyszínéül. A 440 hektárnyi területen megvalósított beruházást a magyar állam első lépcsőben 22 milliárd forinttal támogatta, ami 2500 munkahely létrehozását jelentette. Az Európai Bizottság 2009. július 16-án engedélyezte, hogy Magyarország 29,7 milliárd forint összegű – pénzbeli és társasági adókedvezmény – támogatást adjon az autógyár létesítéséhez, ami négy éves megtérülést ígért a termelésből származó adóbevételekből.

A 2009 és 2017 között utalásara kerülő 111,5 millió euró támogatásnál a magyar állam vállalta az árfolyamkockázatot, ami figyelembe véve a megállapodáskor érvényes 238 fontos eurót és a jelenlegi árfolyamot, a jelentős többletterhet jelent a költségvetésnek. A közvetlen anyagaik mellé lehet még tenni a menedzsmentnek szánt lakópark építését óvodával, iskolával.

A fő esélyes Debrecennek van repülőtere, megfelelő autópálya-, és vasúti csatlakozása, így nem kérdés, hogy a JLR legnagyobb exportpiacaira – USA, Kína és Európa – hogyan utaznak majd a kész autók. A másik jelentkező, a szombathelyi közgyűlés márciusban hatszáz hektárnyi önkormányzati tulajdonú földterületet jelölt meg egy lehetséges ipari park helyszíneként.
Hamarosan dönt a helyszínről a Tata, mely azt már nyilvánosságra hozta, hogy a JLR modellstratégiájában és ötéves tervében több új modell szerepel. Valószínűleg a Land Rover következő Defender generációja készülne az új európai telephelyen, ahol 2018-ban indulna a sorozatgyártás, melyet eddig DC100-as tanulmánymodellként mutatott be a cég.

Ami biztos, hogy az Audihoz és Mercedeshez hasonlóan nem a hazai fogyasztók miatt választ kelet-európai bázist a Tata sem, hiszen tavaly 22 Jaguar és 80 Land Rover kelt el Magyarországon.

Patinás brit márkák indiai kézben

Az indiai Tata konszern 2008-ban vásárolta meg a Ford Motortól a Jaguar és Land Rover márkákat, azok gyárait és fejlesztőközpontjait. A világszerte 34 ezer embert foglakoztató Jaguar Land Rover (JLR) Csoport 2014-ben 462 ezer autót gyártott, éves forgalma 19,4 milliárd font volt, adózás előtti nyeresége meghaladta a 2,5 milliárd fontot.

Vezérműtengely Ercsiből

A három autó-, és két motorgyártó, valamint a 700 járműipar beszállítócég jelenleg 140 ezer munkahelyet működtet Magyarországon. A szektor jelentősen hozzájárult a GDP tavalyi 3 százalékos növekedéséhez, az ágazat adja a feldolgozóipari kibocsátás 28 százalékát és a teljes magyar export 21 százalékát. Nincs olyan autó, melyben ne lenne valamilyen magyar alkatrész, így van ez a JLR konszern esetében is: a japán Musahi Ercsiben működő leányvállalata, a Musashi Hungary Ipari Kft 2009 óta gyárt vezérműtengelyeket Jaguar és Land Rover modellek motorjaihoz.

Vezérműtengely Ercsiből

A három autó-, és két motorgyártó, valamint a 700 járműipar beszállítócég jelenleg 140 ezer munkahelyet működtet Magyarországon. A szektor jelentősen hozzájárult a GDP tavalyi 3 százalékos növekedéséhez, az ágazat adja a feldolgozóipari kibocsátás 28 százalékát és a teljes magyar export 21 százalékát. Nincs olyan autó, melyben ne lenne valamilyen magyar alkatrész, így van ez a JLR konszern esetében is: a japán Musahi Ercsiben működő leányvállalata, a Musashi Hungary Ipari Kft 2009 óta gyárt vezérműtengelyeket Jaguar és Land Rover modellek motorjaihoz. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.