BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól megy a szállodáknak

Az év első három hónapjában 7,5 százalékkal növekedett a szállodai vendégéjszakák száma Magyarországon – derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) jelentéséből. Több küldőpiac is látványos emelkedést produkált.

A szállodai vendégéjszakák száma országos szinten 7,5 százalékkal növekedett az első negyedévben – derül ki a a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége által a magyarországi és nemzetközi szállodaipar első negyedéves teljesítményéről készített jelentésből. Ezen belül Budapesten 9,1 százalékkal nőtt, a Balatonon viszont 5,1 százalékkal csökkent a forgalom.

Az MTI összefoglalója szerint a külföldi vendégéjszakák száma 10,4 százalékkal nőtt a fővárosban, meghaladva a 6,3 százalékos országos növekedést. A turisztikai piackutatással foglalkozó STR Global társaság felmérése alapján készült elemzés szerint a magyarországi szállodákban az átlagos kihasználtság 2,3 százalékpontos javulással 42,1 százalékos volt, miközben Budapesten 4,5 százalékponttal javulva 53,1 százalékos lett. Az első negyedévben országosan a szállodák összes bruttó forgalma 12,1 százalékkal 57,5 milliárd forintra nőtt, a budapestieké 17,3 százalékkal haladta meg a bázist, és 27,8 milliárd forintot tett ki. A jelentés szerint az első negyedévben az ötcsillagos hotelek teljesítettek a legjobban, ezeknél az egy kiadható szobára jutó szobaárbevétel (bruttó REVPAR) országosan 15,9 százalékkal volt magasabb, 19 298 forint, Budapesten 20 százalékkal, 21 513 forintra nőtt. A hazai szállodák 2015 márciusában a kelet–közép-európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között az egy kiadható szobára jutó szobaárbevételt tekintve 38 euróval a 3-4. helyen voltak, Csehországgal azonos teljesítménnyel.

A jelentésben felhívták a figyelmet arra, hogy az idén január-márciusban a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 43,3 százaléka, a belföldi vendégéjszakák 11,2 százaléka, a külföldi vendégéjszakák 69,6 százaléka, az összes szállodai árbevétel 48,4 százaléka, szobaárbevétel 53,1 százaléka a budapesti hotelekben realizálódott, miközben a szállodai kapacitás – szobaszám – 35,3 százaléka van Budapesten. Az év első három hónapjában az orosz-ukrán konfliktus miatt a szállodai vendégéjszakák száma Oroszországból 35,4 százalékkal, Ukrajnából 28,2 százalékkal csökkent a bázishoz képest.

A jelentés szerint a legnagyobb küldőpiacok közül több is látványos emelkedést produkált. Kiemelkedő volt például a szállodai vendégéjszakák számának növekedése a brit piacnál, ahol 39,4 százalékos növekedést regisztráltak az egy évvel korábbihoz viszonyítva, de igen jó, 21 százalékos éves bővülést produkáltak az amerikai beutazók is. Figyelemre méltó emellett az olaszországból érkező turisták 15 százalékkal több vendégéjszakája, de a spanyolok is 13,2 százalékos éves bővülést produkáltak. Hagyományosan legnagyobb piacunkról, Németországból viszont folytatódott az elmúlt években tapasztalat negatív tendencia, 4,4 százalékos, éves csökkenés mellett. Az orosz-ukrán konfliktus miatt pedig a szállodai vendégéjszakák száma Oroszországból 35,4, Ukrajnából 28,2 százalékkal csökkent a bázishoz képest.

Kétszázmilliárd fejlesztésekre

A turizmus a magyar gazdaságpolitika mindkét célját, a gazdaságfejlesztést és a foglalkoztatás-bővítést tekintve egyaránt stratégiai jelentőségű, így a szektor a fejlesztéspolitikának is kiemelt területe, a kormány a következő öt évben több mint 200 milliárd forintot fordít turisztikai fejlesztésekre – mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára egy szakmai konferencián Budapesten. Közölte: a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében összesen 111 milliárd, a Terület és Településfejlesztési Operatív Programban pedig 106 milliárd forintot fordítanak a turisztikai fejlesztésekre a következő öt évben.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.