Az állami ellenőrzés alá vonandó közműszolgáltatások közül a távfűtés újraszervezése a legkeményebb dió, és nem csak azért mert körülményesnek ígérkezik a szétaprózott terület helyi adottságok áthal erősen befolyásolt tarifáinak teljes vagy részleges egységesítése. Nagyobb gond, hogy az állam egyelőre a megváltoztatandó rendszert sem látja át kellő mélységben, és még arról sem döntött, milyen irányt szab a távhőszakma egészének. Márpedig a megcélzott változtatások a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) 2013. végi adatai szerint 95 település közel 650 ezer háztartását érintik.
A szükséges helyzetkép megszerzése érdekében átvilágítják a szektort – erről Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter beszélt múlt heti tájékoztatóján –, de ez az előkészületeknek csak egy része. Meg kell fogalmazni a már egy ideje emlegetett távhő-cselekvési tervet, és frissíteni az ország energiastratégiájának legalább azt a részét, amelyből a távhőtermelők megtudják, hogy a szabályozás milyen alternatív energiahordozók használatára és mennyire ösztönzi őket.
Igaz, a fő irány vélhetőleg az marad, ami most: a hőtermelésben meghatározó lesz az állam által erősen szabályozott piacról származó gáz és a helyben hozzáférhető (mezőgazdasági és élelmiszeripari) megújuló energiaforrások szerepe, és célszerű keresni a decentralizált hőtermelő megoldásokat. A MEKH adatai szerint 2012-ben a távhőtermelés 81 százaléka földgáz, 10 százaléka szén, 7 százaléka biomassza, 1 százaléka szilárd hulladél alapú volt, és további 5 forrásra is jutott néhány tized százalék.
Lázár János beszélt a távhőszolgáltatók állami érdekkörbe vételéről is. Egyelőre nem tudni, hogy az állam az érintett cégeknek kizárólagos tulajdonosa akar-e lenni, vagy, hogy az állami „érdekkörbe” beleértendők-e az önkormányzatok is. 2013. elején 60 hazai hőszolgáltató volt legalább 98 százalékos önkormányzati, 22 pedig vegyes tulajdonban, a többiben nem volt önkormányzati hányad.
Sok múlik azon is, hogy mit tervez az állam a távhő termelőivel, ma ugyanis nagy az átfedés a szolgáltatók és a termelők között. Sok településen ugyanaz a többségi önkormányzati tulajdonú társaság állítja elő és értékesíti a távhőt, és nyújtja emellett a többi közműszolgáltatást is. 45 olyan szolgáltató volt, amely kizárólag saját előállítású hőt adott el, és csak 17-nek nem volt saját távhőtermelése.
Tovább bonyolítja a terület működését, hogy sok hőtermelő egyúttal áramot is előállít: a 2012-ben szolgáltatott hőenergia közel 60 településen részben kapcsolt hő- és villamosenergia-termelést megvalósító fűtőerőműből származott. Az átvilágítás után derül ki az is, hogy hol és mekkora beruházásokra lesz szükség a szektorban. Az állami távhőszolgáltatás kényes eleme lesz egy olyan tarifarendszer megfogalmazása, amely nem ütközik az uniós szabályozással. Így például a forrásokhoz való azonos hozzáférést kell kínálni a lehetséges vevőknek, és a szolgáltatáshoz szükséges összes költségnek meg kell jelennie a szolgáltatás díjában is.
Ki látja el a versenypiaci vevőket?
A távhőszolgáltatók által eladott hőenergia mintegy 80 százalékát veszi ma meg a lakosság fűtésre és használatimelegvíz-fogyasztásra. A szolgáltatók a többi hőt a külön kezelt intézményeknek és az egyéb fogyasztóknak adják el. Nem tudni, vannak-e az államnak tervei a két utóbbi vevőkör ellátásában is. Ha vannak, azzal az állam megjelenik az érintett versenypiacon is. Ha nincsenek, az a távhőszolgáltatók darabolását vetíti előre. Ma egy településen általában egy távhőszolgáltató működik, néhol több. Arra is van példa, hogy egy szolgáltató több települést is ellát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.