BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcsra jár a Sziget

Aligha ismétli meg tavalyi, minden idők legjobbjának számító nyereségét a Sziget Kft. A jövő héten kezdődő soproni Volt látogatói csúcsot dönthet, és időarányosan jól állnak a többi fesztivál jegyeinek értékesítésével is, ám a költségek emelkedtek. A fellépők többet kérnek, mert már szinte csak a koncertekből van bevételük.

Van még jegy a Robbie Williams-koncertre – kezdi a beszélgetést a terjedőben lévő „rémhír” cáfolatával Kádár Tamás, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. cégvezetője. Nem tagadja: van arra esély, hogy az idei fesztiválszezon húzóeseményének szánt augusztus 10-i rendezvényre elfogyjon minden jegy. Ám akkor szólni fognak, hiszen a sztár szerződtetésének kétségkívül jelentős a marketingszerepe is: nem mindegy, ki szerepel a plakátokon.

A Sziget Kft. a május végén közzétett mérleg szerint tavaly minden eddigi rekordját megdöntötte: a 9,2 milliárdos nettó értékesítési eredmény 25 százalékkal haladta meg a 2013-ast. Igaz, utóbbi is közel harmadával múlta felül a megelőző évi eredményt, két év alatt a társaság 66 százalékkal emelte az árbevételt. A fesztiválszervező cég üzemi eredménye 536 millió forint volt, majdnem az ötszöröse a megelőző évinek, de az adózott eredményt is megháromszorozták, miközben a kötelezettségállományt jelentősen csökkenteni tudták. A társaság cégvezetője a Világgazdaság kérdésére válaszolva azt hangsúlyozta, hogy a bevétel és az eredmény növekedése leginkább az augusztusi főrendezvény, a Sziget tavalyi sikerének köszönhető.

A jelenlegi eladások alapján úgy néz ki, hogy a bevételi szintet sikerülhet tartani: az előzetes (zömmel külföldi) értékesítések adatai bizakodásra adnak okot. Kádár Tamás ugyanakkor arra számít, ha ezen a területen sikerül is hozni a tavalyi eredményt – amire azért nincs garancia –, a nyereségben aligha tudják majd elérni az elmúlt évi szintet. A költségek ugyanis jelentősen, közel 1,5 milliárd forinttal emelkedtek a tavalyihoz képest. Ennek kisebb részét jelentik a társaságot hátrányosan érintő adóváltozások, markánsan a fellépőkre fordított kiadások növekedtek. Miután a zenészek bevételeiben egyre csökken a hanghordozók eladásának szerepe, folyamatosan emelkedik a fellépésekért kért összeg, átlag 20-25 százalékkal emelték a díjaikat. Azt is tudják, hogy a fesztiválok mind nagyobb versenyben vannak egymással. Így a megfelelően vonzó, nemzetközi szinten is jónak számító lineup összeállítása egyre nagyobb kiadást jelent, amit – mondja Kádár Tamás – nem lehet követni a jegyárak emelésével. A bevételeket az eladások mennyiségének növelésével is lehet fokozni, ezért van szükség a megfelelő koncertprogramra.

A Sziget Kft. az idén emelte egyes rendezvényei belépőinek az árát, Kádár Tamás szerint ez azonban csak néhány jegytípusnál éri el a jelentősebb mértéket. A Volt esetében nincs például markáns drágulás, a jövő héten kezdődő, több mint 90 százalékban magyar közönség látogatta fesztivál programját ennek ellenére sikerült vonzó nevekkel feltölteni. Itt, ha az időjárás nem szól közbe, látogatói csúcsot dönthetnek.

A Balaton Soundnál már más a helyzet: a jegyárak érezhetően növekedtek – ám az emeléssel a cég a keresletet követte csupán. Tavaly igencsak gyorsan fogytak el a balatoni rendezvényre a jegyek, a hazai apróhirdetési és árverési oldalakon másfélszeres áron kínálták azokat. A Sziget Kft. csak követte a piacot, és Kádár Tamás azt reméli, sikerül kialakítani azt az árszintet, amikor a kereslet és a kínálat is egymásra talál. (A másodlagos piac jelensége népszerű fesztiválokon megszokott, sőt: Nyugaton azt is kiírják, hogy az eredeti árhoz képest mennyi felárat kérnek a jegyekért.)

A Sziget esetében a mínusz egyedik nap áremelését a sztárfellépő indokolta: Robbie Williams „önmagában is jelentős tétele” a költségek növekedésének, a nyereségesség ezen a napon telt ház esetén is kérdés – de a marketing is fontos: a Sziget másodszor lett Európa legjobb fesztiválja, meg kell mutatni, mit tudnak. Mindeközben a napijegyek ára „alig változott”, ám a hetijegyekért többet kell fizetni – igaz, ezek 90 százalékát külföldiek vásárolják, és a forint is gyengült kicsit. A fiatal magyar célcsoportnak a félárú diák-hetijegy szól, ez Kádár Tamás szerint hazai összehasonlításban is vonzó lesz a célközönségnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.