A közúti áruszállításhoz kapcsolódó túlvezetés visszafogása és a törvényben szabályozott pihenőidő betartása biztosítása érdekében 2006 óta az Európai Unió rendeletben írja elő a sofőrök vezetési idejét rögzítő digitális tachográf használatát a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek számára. Bevezetése előtt az EU területén a tehergépjárművek által okozott közúti balesetek száma évről évre emelkedett. A szabályozás életbelépését követően ez a negatív trend megfordult: az Európai Bizottság adatai szerint 2006 óta közel 25 százalékkal csökkent az ilyen jellegű káresemények száma.
A járművezető vezetéssel, illetve pihenéssel töltött idejét elektronikus úton rögzítő digitális tachográf használata számos kötelezettséggel jár a szállítmányozó vállalatokra és a járművezetőkre nézve egyaránt. A jogszabályi előírásoknak megfelelően a tachográfhoz tartozó sofőrkártya adatokat 28 naponta, a tachográf memóriaadatokat pedig 90 naponta kell letölteni. Ehhez azonban a járművezetőknek hosszú, több száz vagy ezer kilométeres felesleges utakat kell megtenniük, sokszor rakomány nélkül.
Ezek a kitérők jelentős üzemanyagköltséggel, a járműkapacitás csökkenésével és a környezetet terhelő károsanyag-kibocsátással járnak.
A digitális tachográf adatok távoli letöltése és a feleslegesen megtett utak kiküszöbölése érdekében fejlesztett ki a WebEye egy innovatív telematikai megoldást, az eTachograph-ot. A hazai fejlesztésnek köszönhetően lehetővé vált a sofőrkártyán, illetve a tachográfban tárolt adatok távoli letöltése Európa bármely pontjáról, így a járművezetőknek már nem szükséges hosszú utakat megtenniük az adminisztrációs kötelezettségek teljesítése érdekében.
A fuvarozó vállalatok emellett bármikor információt kaphatnak a sofőrök hátralévő vezetési és pihenőidejéről, illetve a rendszer azonnali riasztást küld a megengedett vezetési idő túllépéséről. Ennek köszönhetően megelőzhetővé váltak a túlvezetés miatt bekövetkezett balesetek, és ez igazolhatóan hozzájárult a közlekedésbiztonság javításához.
A túlvezetésnél is nagyobb problémát jelent a sebességhatár túllépése.
Az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának legfrissebb jelentése szerint a hazai utakon bekövetkezett balesetek harmadát a gyorshajtás okozza. Ennek visszafogásában szintén segítséget nyújtanak az említett megoldások. A rendszer használatával a fuvarozó vállalatok vezetői automatikus riasztásokat állíthatnak be a sebességhatár átlépése esetére, ami lehetővé teszi az azonnali közbeavatkozást, ezáltal is csökkentve az esetleges balesetek és bírságok számát.
Ma már elengedhetetlen a korszerű telematikai megoldások használata, hogy a fuvarozó vállalatok maradéktalanul, de a kiadások jelentős növelése nélkül teljesíteni tudják az uniós előírásokat – mondta Nagybalyi Nándor, a WebEye International értékesítési és marketing igazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.