Mintegy 3,3 milliárd euróért fektethető le a Török Áramlat gázvezeték első szála, amely 2019-től szállíthatja az orosz gázt Európába.
A beruházást indító orosz Gazprom már megállapodott a török állami Botasszal és nagy európai gázimportőrökkel is, minderről Alekszander Medvegyev, a Gazprom vezérigazgató-helyettese beszélt cége európai gázellátásáról tartott tájékoztatóján az Itar-TASZSZ tudósítása szerint. A hírügynökség szerint az egyik, hivatkozott importőr a Shell.
A Török Áramlatról szóló orosz-török kormányközi megállapodás várhatóan az év vége előtt megszületik. A projekt szóba kerülhet Vlagyimir Putyin orosz és Tayyip Erdogan török elnök jövő szombati bakui találkozóján.
E téren tisztább lesz a kép, ha a Gazprom az Ukrajnán keresztül továbbított gázt Ukrajnának a nyugati helyett csak a keleti gázátadó pontjáig szállítja. Az is segít, hogy fél éve az ukrán gázrendszer minden átadópontján online követhető a gáz áramlása, és szintén előrelépés, hogy az FGSZ és az Ukrtanszgaz múlt pénteken uniós szabályoknak is megfelelő együttműködési megállapodást kötött. Ez utóbbi kiemelten foglalkozik az Ukrajna felé történő szállítókapacitások megnövelésével.
Kérdés, hogy a felsoroltak előnyét meddig élvezheti a térség. A Gazprom tervei szerint legfeljebb 2019-ig, mert ekkortól nem Ukrajnán át, hanem a Török Áramlatról kapnánk az orosz gázt, egy még kialakítandó, délkelet-európai útvonalon. Az átalakuló orosz-ukrán gázkapcsolatokra reagálva eközben a térség országai alternatív import és szállítási megoldásokat keresnek. Ezek egyikeként Eustring néven formálódik egy szlovák, magyar, román és bolgár vezetéki partnerség, amely észak felől főként a Lengyelországban épülő LNG terminál gázára, délről több forrásra is alapozna. Ezek utóbbiak egyike lehet az a kétmilliárd köbméter gáz, amennyivel Románia már ebben az évben is többletként rendelkezik, de ide sorolható az FGSZ említett, ukrajnai megállapodása, a megépült magyar-szlovák, a tervezett szlovák-lengyel és több más interkonnektor is.
Ukrajna az Európában legnagyobbnak számító földalatti gáz tárolókapacitásaival erősítené az együttműködést. Regionális gázközponti terveiről a Világgazdaság már tavaly októberben beszámolt, új információnk szerint pedig már van is hazai fogadókészség gáztárolási javaslatára. A külföldi kereskedők akár úgy is használhatnák az ukrajnai létesítményeket, hogy a nyáron, olcsón betárolt gázért csak az elszállításkor fizetnének. (Ugyanez a lehetősége megvolt tavaly és megvan az idén is Magyar Földgázkereskedőnek a Gazprom itt tárolt gázának megvásárlásakor.)
Bár a felkínált ukrán konstrukció rontja a hazai tárolócégek piacát, a Naftogaz ajánlata olyan helyzetet feltételez, amikor térségünk a mostaninál kevesebb orosz gázhoz jut, illetve élni kíván a tárolás kínálta költség-optimalizálással. Az alternatív források bevonása és az optimalizálás fontos hazai érdek is, attól azonban aligha kell tartanunk, hogy a Gazprom ne akarna az itteni igények szerinti gázt küldeni az országba.
Nincs szerződés 50 milliárd köbméter gázra
A beruházás szükségességét többen megkérdőjelezik, mert a meglévő orosz exportkapacitásokban is vannak bőven tartalékok. A Szlovákiát átszelő Testvériség vezeték négy csövéből például kettőn folyik kelet felől gáz, a másik kettő kong, igaz – nem hivatalos értesülésünk szerint –, a Gazprom ezek kapacitását is lekötötte. Tavaly októberben az ukrajnai gázexport útvonal kihasználtsága csak 63 százalékos volt, az Északi Áramlaté 53 százalékos, a Jamal vezetéké 47 százalékos. Viszont 2025-ben más lesz a helyzet Alekszej Miller, a Gazprom igazgatóság elnökének hétfői jóslata szerint: a csökkenő gáztermelés miatt Európának 80 milliárd köbméteres gázhiánya lesz a mostanihoz képest. Ebből 50 milliárdra sem vásárlási, sem szállítási szerződése nincs. A Magyar Földgázkereskedőnek is csak ez év végéig van hosszú távú, orosz importszerződése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.