Az egyik legnagyobb élelmiszer-kereskedelmi lánc jöhet létre Európában és az USA-ban a holland Royal Ahold és a belga Delhaize Group tegnap bejelentett fúziója révén. A 9,32 milliárd eurós részvénycsere keretében a Delhaize tulajdonosai minden egyes papírjukért 4,75 Ahold-részvényt kapnak; ez nagyjából 90 euróra értékeli a Delhaize-részvényeket. Tegnap, az ügylet bejelentése után 2,5 százalékkal, 85,8 euróra esett a belga társaság árfolyama – elemzők szerint a befektetők magasabb árat vártak –, amely egyébként 22 százalékkal erősödött május 8., azaz az Aholddal való tárgyalások kiszivárgása óta. Az új cégben 61 százalékkal részesedik majd az Ahold, és ennek a mostani vezére, Dick Boer lesz a vezérigazgató, a jelenlegi Delhaize-elnök, Mats Jansson pedig az elnök.
Az Ahold Delhaize néven felálló társaság piaci értéke a keddi záróárak alapján 26 milliárd euró körül lehet a The Wall Street Journal szerint, tavalyi összforgalmuk meghaladta az 54 milliárd eurót. Bár mindkét vállalkozás európai, mindketten az USA-ban bonyolítják le forgalmuk mintegy 60 százalékát, jellemzően a keleti parton. Az Ahold a Stop & Shop és a Giant szupermarket-hálózatokat, valamint a Peapod online élelmiszerboltot működteti, a Delhaize pedig a Food Lion, illetve a Hannaford tulajdonosa.
Területileg kicsi az átfedés, és ha minden érdekeltségüket megtartják, akkor a Morgan Stanley becslése szerint az Ahold Delhaize-re jut majd az egyesült államokbeli élelmiszer-kereskedelmi forgalom 4,2 százaléka, ezzel az ország ötödik legnagyobb ilyen hálózata lesz. (Európában a negyedik helyet foglalja majd el, itt az Ahold 28 belgiumi üzlete okozhat versenyhatósági nehézségeket.)
Az ügyletet jövő év közepére zárhatják le, a vállalatok szerint a rákövetkező harmadik évtől évi 500 millió dollár megtakarítás várható a szinergiák kihasználása révén (valamennyi elbocsátással is kell számolni, de erről nem árultak el részleteket). Az ágazatban közel egy évtizede ez a legnagyobb fúzió: az Ahold Delhaize-nek több mint 6500 üzlete lesz majd szerte a világon, 375 ezer alkalmazottja heti több mint 50 millió vevőt szolgál ki. A szupermarketláncok az elmúlt években eléggé beszorult helyzetbe kerültek – mondják szakértők –, a fogyasztók egy részét a válságos időkben elvitték az olyan diszkontüzletek, mint az USA-ban a Costco, más részét viszont a felső kategóriás láncok, például a Whole Foods Market. Ráadásul a szupermarketek piacán megjelent a korábban a gigantikus hipermarketekre építő Wal-Mart Stores is – elemzők szerint az Ahold Delhaize akár a világ legnagyobb kiskereskedelmi láncának számító óriásnak is kihívást jelenthet.
A Wal-Mart éppen arra készül, hogy az idén bejelentett béremelések miatt növekvő költségeinek egy részét áthárítsa beszállítóira: a Reuters szerint a múlt héten küldött ki értesítést arról, hogy polcpénzt kér tőlük. A díjat mintegy tízezer beszállítónak kell majd megfizetnie az USA-ban, ha azt akarja, hogy termékei felkerüljenek az új Wal-Mart üzletek polcaira, illetve a hálózat raktáraiba. Arról nincsenek információk, hogy a hipermarketlánc mekkora díjakat szedne, ettől mekkora bevételt remél, és a hírügynökség által megismert levélből az sem derül ki, hogy egyszeri vagy rendszeres sarcról van-e szó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.