A rendszerváltás előtt, a múlt század második felében négy-öt évet kellett várnia a megrendelőknek a Ladára, és feketepiacon 20-30 százalékos felárat is adtak egy új darabért.
A hazai kínálat legkeresettebb modelljéből sosem volt elég, a Merkúrként ismert hazai autóelosztó vállalatnál évtizedeken át slágermárka volt a Lada, mely hamarosan kikopik a magyar utakról és a legintenzívebb stratégiával sem lesz képes visszaszerezni első helyét, pedig még a rendszerváltási után is évekig piacvezető volt.
Ilyen álmokat biztosan nem szövöget Bo Anderson, az, orosz autógyár vezérigazgatója, de azt állítja, hogy új modelljük, a Vesta őszi sorozatgyártásának beindulása után újra exportoffenzívába kezdenek.
Szükségük is van rá, mert rohamosan zuhan az orosz piac, ahol márkaként továbbra is vezet a Lada, igaz, némi központi segítséggel: tízévesnél öregebb kocsi lecserélése esetén 400 ezer forintnyi támogatást kapnak az oroszországi gyártású modellek vásárlói. Ám a költségvetési injekció sem tesz csodát: májusban 38 százalékkal zuhantak az oroszországi eladások, ráadásul a modellek listáján a korábban második Hyundai Solaris hazai pályáján előzte meg az évekig piacvezető Lada Grantát, melyből az AEB adatai szerint az utolsó hónapban 8457, idén ötvenezer kelt el.
Összességében sem szerepel jól a márka, mert a 114 ezer eladott Lada 30 százalékkal marad el a tavalyi eredménytől.
Az 52 ezer embert foglakoztató AvtoVAZ gyár kapacitáskihasználtságán alig segített a tavaly exportált másfélezer autó, a kivitelen talán javíthat a gyenge rubel. A zuhanó belföldi kereslet miatt januárban három hétre, májusban tíz napra állították le a termelést és a szokásos nyári szünet is három hetes lesz, igaz, akkor állnak át az új modell, a Vesta sorozatgyártására. Többek között ezzel próbál visszatérni az exportpiacokra a Lada, mely a Vesta promóciójaként három autóval is részt vesz és egyre sikeresebb az idei WTCC futamokon, az orosz csapat egyik pilótája Rob Huff, a korábbi chevroletes világbajnok mellett egyre több külföldi profit szerződtetnek A Lada három éve avatott designstúdióját Steve Matin vezeti: ő korábban a Mercedesnél és a Volvónál tervezett karosszériákat. A tetszetős és egyéni stílusú Vesta után jön a C-Cross tanulmánymodellként bemutatott sportterepjáró. Ez lenne a második kártya az exportpakliban, melyből osztanának a magyar piacra is.
A fő kérdés persze az ár: az első hírek még 400 ezer rubelről ( akkori árfolyamon 2,05 millió Ft) szóltak, ám a bizonytalan gazdasági helyzet miatt inkább 550-600 ezer rubeles ár valószínűsíthető, ami már 2,5-2,8 millió forintos bruttó árat jelentene a magyar piacon.
Togliattiban szeptember végén indul a lépcsőshátú Vesta sorozatgyártása. A modell novemberben háromféle EURO6-os motorral (1,6 literes 87 lóerős és 106 lóerős benzinessel, illetve 114 lóerős teljesítményű dízellel) kerül a kereskedésekbe, lesz kézi és félautomata sebességváltós. 2016-ban jön a Duster vetélytársának tekinthető 600 ezer rubelbe kerülő crossover, így fél éven belül két modellel is testvérháborúba keveredhet a piacon a Renault-Nissan unió két márkája, a Lada és a Dacia. A francia-japán konszern három évtized után támasztotta fel a Datsun márkát: az ugyancsak Togliattiban készülő Go modellt csak a kelet-európai és ázsiai piacon forgalmazzák, így a Lada és a Dacia is még egy újabb konszernen belüli versenytársat.
Magyarországon és Csehországban már szerződtek a Lada forgalmazókkal, a németeknél, olaszoknál és briteknél még keresik az importőröket. Nem a most beígért szeptemberi az első kísérlet a magyarországi visszatérésre: az elmúlt két évben többen is megpróbálkoztak a Lada importjával, de az orosz AvtoVAZ még a kapcsolatfelvételtől is elzárkózott. A 2011-es és 2013-as próbálkozás eleve kudarcra volt ítélve, hiszen az 1976-ban bemutatott Níva mellett nem volt versenyképes modell a gyártósoron, ahol a nem túl sikeres Kalina és Granta mellett az orosz piacra szánt Loganok készülnek Renault jelvénnyel.
Nem esélytelen a Lada a magyar piacon, már amennyiben jó ár-érték arányt képvisel majd és versenyképes lesz a például a világszerte és itthon is sikeres Dacia modelljeivel, tájékoztatta a Világgazdaságot a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Erdélyi Péter, aki szerint ehhez a fiatalokkal is meg kell ismertetni az orosz márkát, melyre leginkább az idősebbek emlékeznek.
Az őszi import beindulása nem sokat változtat a fogyási folyamaton: a KSH adatai szerint 1985-ben közel félmillió, tíz éve negyedmillió, az idei év elején 73 ezer Lada szerepelt magyar rendszámmal a nyilvántartásokban, a márkaállomány átlagkora jelenleg 27 év.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.