A használt autók iránti egyre növekvő keresletet jól jelzi, hogy az utóbbi időben újra gombamód elszaporodtak az ideiglenesen kialakított (murvás) árusítóhelyek. Az adóelkerülések és a különféle trükkök miatt kedvező árú autók értékesítése nagyon jövedelmezőnek tűnik.
– A szakma nem a használtautó-import ellen van – emelte ki Gablini –, annál is inkább, mert egyes szegmensekben hiány van a használt autókból. A piac egészséges szerkezete miatt és környezetvédelmi, biztonsági szempontból is a 4–8 éves használt autók behozatala lenne kívánatos, ezzel szemben zömében 15–17 éves járművek érkeznek az országba, mert Nyugat-Európában ezeket le kell selejtezni, így olcsón beszerezhetők. Tehát az olyan használt autók kerülnek ilyen módon a magyar piacra, amelyeket Németországba vagy Romániába már évek óta nem lehet bevinni. Ezekben az országokban egy környezetvédelmi besorolás tiltja ki az utakról a környezetszennyező, balesetveszélyes, „roncs”-autókat. Ami tehát már máshol nem kell, azt hozzák hozzánk, illetve például Moldávia, Bulgária fogadja még be az ilyenfajta járműveket – mondta Gablini, aki azt is hozzátette: – Mi engedékenyek vagyunk. Ezek az idős autók tehát itt maradnak a nyakunkon, később pedig az adófizetők pénzén meg kell semmisíteni ezeket a járműveket. A jelenség megállításának érdekében a kormánynak, amelynek egyik szlogenje épp a környezetvédelmez kapcsolódik, meg kellene húznia egy határt, amely fölött nem lehetne behozni az ósdi, roncs járműveket – emelte ki az el elnök.
A használt autók behozatala nemcsak az említett környezetvédelmi, beleseti szempontból káros, hanem a gazdaságra is kedvezőtlen hatással van. A használ tautók döntő többsége ugyanis az áfa megfizetése nélkül, nem vállalkozás keretében kerül az országba – mondta Gablini, aki azt is hozzátette, hogy ezek az „importőrök” azért is veszélyesek, mert semmilyen szavatosságot nem vállalnak a járművekre, sok esetben pedig fellelhetetlenek.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból az pontosan nem deríthető ki, hogy mely márkából hozzák be a legtöbb használt járművet, a hivatal adatai ugyanis a Magyarországon először forgalomba helyezett járművekre vonatkozik, vagyis a számokat nem bontják meg új és használt autókra. De ezekből kiderül, hogy a dobogón a Volkswagen, az Opel és a Ford áll. (Ezek között lehetnek tehát használt járművek is). A használt autó exportja viszont nem jelentős – mondta Gablini. Ez jórészt az árualap hiányával magyarázható. De ha mégis visznek ki autót Magyarországról, az például Ukrajnában vagy Modáviában talál gazdára – tette hozzá az elnök.
A Használtautó.hu adatai szerint rekordmennyiségű, mintegy 135 ezer darab használt autó adásvétele zajlott Magyarországon a második negyedévben, ami nyolc százalékkal haladja meg az előző negyedév, és 10 százalékkal a tavalyi év azonos időszakának hasonló értékét. Mindez kismértékben növekvő átlagárral párosulva a 2008-as válság óta mért legnagyobb szintjére, 135,2 százalékos magasságba lökte a gazdát cserélő használt autók összértékének alakulását mutató használtautó-indexet. (A használtautó-import és a használtautó-értékesítés között vannak átfedések: ilyen például az az eset, amikor egy behozott autó bekerül a hivatalos csatornába.)
– Bár az év eleje kissé pesszimistábban indult, a második negyedév a szokásos szezonális erősödésnél is nagyobb forgalomnövekedést produkált – magyarázta Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Eközben az év eleji kisebb árcsökkenés is kompenzálódott: jelenleg valamennyi kategóriában szinte hajszálpontosan ugyanott állnak az átlagárak, mint egy évvel ezelőtt.
A jelenlegi piaci tendenciákat vizsgálva úgy tűnik, van még tere a használtautó-index további emelkedésének. Az év közepére ismét felgyorsult a használtautó-import növekedése: az első fél évben 30 százalékkal bővült ez a szegmens az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Havonta erősen változó intenzitással, de átlagosan 12 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett személyautók száma is. Mindez áttételesen növekvő forgalmat generál a hazai használtautó-piacon is, hiszen a fenti adásvételek az esetek zömében egy korábbi autó lecserélését jelentik.
Ezzel párhuzamosan kismértékben az árak is felfelé mozdulhatnak, mivel időközben a forint ismét jelentősen, 315 forint/euró körüli szintre gyengült, a drágább import pedig a helyettesítő hazai kínálatot is felértékeli.
A szakportál adatbázisát kategóriák szerint viszgálva megállapítható, hogy a használtautó-forgalom legnagyobb részét, 30 százalékot az alsó középkategóriába tartozó autók tették ki. A használtautó-behozatal hatása érezhető abban, hogy lassan, de folyamatosan nő mind a közép- és felső középkategóriába (jelenleg 29 százalék), mind az egyterűek kategóriájába (jelenleg 11 százalék) tartozó autók aránya a teljes piaci forgalmon belül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.