A nagyvállalati növekedési index legfrissebb adatai alapján a nagyvállalatok fejlesztési szándéka az elmúlt egy év során erőteljesen visszaesett, jelenleg csupán 37%-uk tervez beruházást a következő egy évben.
„A 2 milliárd forint éves árbevételt meghaladó hazai vállalatok döntéshozóinak visszajelzésein alapuló K&H nagyvállalati növekedési index gyakorlatilag a vállalati szektor beruházási szándékának folyamatos csökkenését mutatja. Egy év alatt 45%-ról 63%-ra ugrott azon vállalatok aránya, amelyek semmilyen fejlesztést nem terveznek. Ez tehát azt jelenti, hogy míg egy éve a nagyvállalatok kevesebb, mint fele jelezte, hogy nem tervez új beruházást, addig ma már a szektor túlnyomó többségére ez jellemző” – tájékoztatott Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
A megvalósítandó beruházásoknál legnagyobb arányban továbbra is technológiafejlesztésre (19%) és kapacitásbővítésre készülnek (12%) a cégek, habár mindkettő esetében jelentősen visszaesett a szándék.
A beruházási hajlandóság számottevő csökkenésének hátterében az áll, hogy a vállalatok döntő többsége (75%) a következő egy évben nem változtat a fejlesztésekre fordítandó költségeken, és csupán minden ötödik cég tervezi növelni azt. Leginkább a nyugat-magyarországi régióban várható, hogy emelik a fejlesztésekre szánt ráfordításokat (27%), míg a keleti és a fővárosi cégeknél ez az arány jóval alacsonyabb (21% és 17%).
A vállalatok tervezett beruházási aktivitása igen meghatározó a vállalati hitelpiac alakulásának szempontjából is. „A kutatásban résztvevők visszajelzései alapján egyértelműen az látszik, hogy a fejlesztések csökkenésével párhuzamosan a hosszú távú hitelekben gondolkodó cégek aránya is nagymértékben csökkent. Csak az elmúlt negyedévben 54-ről 59%-ra ugrott azok aránya, akik egyáltalán nem gondolkodnak ilyen finanszírozásban. Márpedig ez azt jelenti, hogy az év hátralevő részében nem várható a vállalati hitelállomány bővülése” - mondta el a szakember.
VG Online-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.