A múlt év folyamán 4181 pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelem érkezett a jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT), szemben az egy évvel korábbi 4320-szal – derül ki a testület honlapján közzétett éves jelentésből. Ehhez 33, határon átnyúló megkeresés társult, így összesen 4214 ügy érkezett a PBT-hez 2014-ben.
A testület 2014. január 1-jén 696 olyan ügyet tartott nyilván, amely 2013-ban kezdődött és még folyamatban volt, 5 határon átnyúló ügy mellett. A PBT viszont – derül ki a jelentésből – 4325 belföldi és 33 határon átnyúló, így összesen 4358 ügyet zárt le december 31-ig, és 552 belföldi, valamint 5 határon átnyúló ügy maradt folyamatban. 2013-hoz viszonyítva így a lezárt ügyek száma 9 százalékkal növekedett, az év végén folyamatban lévő ügyek aránya alapján pedig 3 százalékpontos csökkenés történt az előző évihez képest. Ezek az adatok – állapítja meg a jelentés – tükrözik a hatékonyság növelésének érdekében tett szervezeti és munkafolyamat-beli változások kedvező hatását.
A belföldi ügyekben beérkező kérelmek elsősorban postai úton jutnak el a testülethez – arányuk majdnem 94 százalékos –, de érkeznek kérelmek elektronikus úton, az ügyfélkapun keresztül is. A szolgáltatótípusok közötti megoszlás nem sokat változott a megelőző évekhez képest: a beérkező kérelmek 45 százaléka kapcsolódott bankokhoz, 31,2 százalékuk biztosítókhoz, és 18,56 százalékuk pénzügyi vállalkozásokhoz. A pénzpiaci szektort érintően beérkezett 2725 kérelemnek pedig a túlnyomó többsége (80 százaléka) a korábbi évekhez hasonlóan a hitelezési területhez kapcsolódott.
2177 eljárás tárgya valamilyen hitel- vagy kölcsönügylet kapcsán felmerült vita volt tavaly, többségükben elszámolási kérdésekben fordultak a testülethez az ügyfelek, abban kérve segítséget, hogy szolgáltatójukkal fizetés könnyítését célzó megállapodást köthessenek. Magas volt a pénzforgalmi szolgáltatásokkal összefüggő viták száma is, ezek nyomán 311 eljárás zajlott 2014-ben. A biztosítási szektorral kapcsolatban beérkezett és a biztosítási piac valamely szolgáltatását érintő kérelmek túlnyomó többsége, 84 százaléka a nem-életbiztosítási ághoz kapcsolódott. (Az arányok az előző évhez képest 4 százalékponttal tolódtak el a nem-életbiztosítási ág felé.) Figyelemre méltó, hogy a belföldi ügyekben tavaly beérkezett új kérelmeknél változatlanul a Budapest és Pest megye területén élők vették igénybe legnagyobb számban a testület szolgáltatásait: ez 1917 ügyet jelentett, s ez az összes új eljárás 45 százaléka.
Ami pedig a lezárt ügyek eredmény szerinti megoszlását illeti, ezek 65 százalékánál befogadták a kérelmet, és kitűzték a tárgyalást, ám az ügyek 35 százalékát befogadás nélkül el kellett utasítani. A befogadott és meghallgatásra tűzött 2806 ügy eredmény szerinti megoszlása továbbra is azt mutatja – áll a jelentésben –, hogy nagy arányban születnek egyezségek. A meghallgatásra tűzött ügyek közül összesen 1514-ben, az esetek 54 százalékában a felek által közösen elfogadott eredmény született.
Ezen belül 1422 jóváhagyott egyezség született, 45 ügyben megállapodtak, ezért a kérelmező visszavonta a kérelmét, 35 esetben a pénzügyi szolgáltató teljesítette a kérelemben foglaltakat, így az eljárást nem kellett lefolytatni, 3 ügyben a szolgáltató teljesített, a kérelmező pedig nem jelzett vissza, így az eljárás megszűnt, kilenc esetben pedig a felek közösen kérték az eljárás megszüntetését, mert megállapodtak. A megegyezések mellett 28 ajánlást és 5 kötelezést tartalmazó határozatot is hozott a PBT: figyelemre méltó, hogy utóbbiak közül mind biztosítási ügyben született.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.