Nem új keletű ötlettel állt elő a közlekedési cégekkel kapcsolatban a szokásos, heti tájékoztatóján Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter: ráadásul a szakemberek szerint az általa felvetett elképzelés időzítése nem is lenne kedvező a Volánoknak a tervezett piacnyitás miatt. A Volánok esetleges megszüntetésének lehetőségét vetette fel Lázár, de is elképzelhető, hogy a Volánok helyébe a MÁV lépne, vagyis vélhetően összevonnák a vasúti és a közúti személyszállítással foglalkozó vállalkozásokat. A miniszter ugyanakkor azt is jelezte, hogy ez egy a tömegközlekedés korszerűsítését célzó elképzelések közül, és egyelőre nincs is döntés, a kormány is csak később tárgyal a koncepciókról.
Az elképzelések részletei tehát egyelőre nem ismertek, de a MÁV és a Volán-társaságok összevonásának gondolata már korábban is felmerült. Az előző Orbán-kormány vetette fel egy Nemzeti Közlekedési Holding megalapításának gondolatát, körülbelül öt évvel ezelőtt. Ebbe összevonták volna a MÁV-ot és a Volánokat. Ekkor annak ötlete is megfogalmazódott, hogy a holding része lehetne a BKV is, ám a fővárosi közlekedési cég akkori hatalmas adósságállománya miatt letettek erről, ahogyan lekerült a napirendről az akkor, vagyis 2010 környékén még működő Malév „beintegrálása” is.
A vasúti és az autóbuszos személyszállítás egy holdingba összevonásától például – a közbeszerzések miatt – jelentős költség- és létszámcsökkentést reméltek, illetve a párhuzamosságok elkerülését, a viteldíjak egységesítését is elvárták. A gondolatból egy év alatt gyakorlatilag semmi sem lett, miközben a sajtóban már a holding vezetőjét is találgatták, a konszenzus Lantos Csaba közgazdász-szociológus kapcsán alakult ki.
Később sem történtek érdemi lépések a közlekedési cégek összevonásának érdekében, sőt egy jelentős irányváltás következett be a koncepcióban: holdinggá alakították a MÁV-cégeket (a MÁV-Start Zrt., a MÁV-Gépészet Zrt. és a MÁV-Trakció Zrt.), majd 2012-ben elkezdődött a 24 Volán-társaság régiós cégekbe szervezése. Ezzel, bár a szavak szintjén továbbra is napirenden maradt a két nagy közlekedési ágazat tevékenységének, menetrendjének harmonizálása, a párhuzamosságok megszüntetése, de ez a folyamat sem ért révbe. A két külön út bizonyos értelemben sikeresebb volt: így ugyanis megtörténhetett a MÁV említett átalakítása és a 24 Volán-társaság hat régiós központtá alakítása, miközben a Volánbusz megőrizte korábbi szerepét.
Ez utóbbi folyamathoz mintegy három évre volt szükség, s nem utolsósorban az is cél volt, hogy a Volánokat felkészítsék a közúti személyszállítás 2016 végi liberalizációjára, vagyis arra, hogy ezek a cégek kellő versenytársai lehessenek az esetleges külföldi érdeklődőknek. A megerősödő Volánoknak köszönhetően annak is nagyobb lenne az esélye, hogy a tőkeerős külföldi cégek esetleg kimazsolázzák az értékes útvonalakat.
Szakemberek szerint a liberalizációig hátralévő másfél évben nem lenne célszerű egy újabb átalakításba belevágni. A korábbi haladékkérések miatt a magyar kormánynak nincs több lehetősége arra, hogy tovább tolja a piacnyitás időpontját, és a Világgazdaság információja szerint nincs is ilyen kormányzati szándék, és jövőre megjelennek az ezzel kapcsolatos nemzetközi pályázatok.
2010 óta több mint 350 kilométer vasútvonalat korszerűsítettek, a felújítást 2018-ig további 400 kilométerrel folytatják.
2010 óta több mint 350 kilométer vasútvonalat korszerűsítettek, a felújítást 2018-ig további 400 kilométerrel folytatják. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.