Az év végén meglesz a tavaly tavasszal átadott M4-es metró végleges működési engedélye – jelentette be Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára. A szerelvények műszaki biztonsága már most is kiemelkedő (99,9 százalékos). Ez fontos szempont az engedélyeknél, az pedig a magyarországi metró történetében eddig példátlan, hogy ezek a szerelvények nemsokára vezető nélkül közlekednek majd.
A rendszerváltás beruházásának nevezte Becsey az M4-est, amelynél a 2004 és 2008 között megkötött különböző szerződések később több rendezetlen helyzetet teremtettek. Volt időszak, amikor a kivitelezők közötti vita nehezítette a beruházást, és az ebből fakadó leállási idő pluszköltségeket eredményezett. Idővel ezeket a problémákat sikerült megoldani, 2012-ben pedig egységes szerződésbe foglalták a beruházás finanszírozását, és egyben plafont is szabtak a költségeknek. A felső határ 452,5 milliárd forintról szólt, és ezt nem is kívánják túllépni – emelte ki a helyettes államtitkár. Az M4-es finanszírozásához az Európai Unió 180 milliárd forinttal járult hozzá, a fennmaradó részen pedig a kormány és az önkormányzat osztozik. A beruházási költségek nagy részét már kifizették – válaszolta a Világgazdaság kérdésére Becsey Zsolt.
A Keleti és a Kelenföldi pályaudvar között közlekedő metrót az első évben naponta körülbelül 100 ezer utas használta, idén év végéig viszont már 160 ezres utassal számolnak. Becsey abban bízik, hogy az unióval el tudják fogadtatni az utasszám emelkedését (korábbi információk szerint az EU napi 400 ezer utassal számolt a támogatás jóváhagyásakor).
A további utasok csábítása érdekében különböző fejlesztéseket is tervez a kormányzat, így például a Kelenföldi pályaudvar környékén kialakítandó intermondális központot, az 1500 férőhelyet tartalmazó gépkocsiparkolót. Ennek első két ütemét már augusztusban átadják.
A 4-es metróvonal forgalmát növelheti az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig (idővel majd a vonal másik vége csatlakozik a most épülő esztergomi vasútvonalhoz). Tervezik egy új villamospálya megépítését is Rákospalotán, ez szintén utasokat hordhat az M4-esre, amelynek meghosszabbítása viszont nem szerepel a tervek között.
Napirenden van még több, az M4-est valamilyen módon érintő beruházás előkészítése, vizsgálata is, emellett megnézik, hogy a Déli pályaudvar milyen szerephez juthat a budai vasúti közlekedésben. A Déli teljes bezárására vonatkozóan nincs szakmai elképzelés – emelte ki Becsey.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.