A második negyedéves ásványvíz-fogyasztási adatok biztatóak az egész éves növekedés tekintetében. Egyelőre még nem látszik az eladásokon a júliusi forróság, ám a kereskedői beszámolók szerint ilyenkor három-négyszeresére ugrik a vásárlás. A fogyasztók ilyenkor a sör helyett is inkább vizet vásárolnak.
Az idei második negyedév egy átlagos erősebb periódusnak számít – mondta lapunknak Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (MAGYÜSZ) főtitkára. Ebben az időszakban rendre 340-350 millió liter víz fogy, ettől nem tért el a mostani időszak, nagyjából 1-2 százalékkal erősebb a volumen, mint tavaly ilyenkor.
Ezzel a piac hozza az átlagos növekedési ütemet, amely az utóbbi néhány évben beállt erre a szintre. A magyar ásványvízfogyasztás tavaly elérte a fejenkénti 117 litert: ez európai szinten is jelentős, az ötödik legnagyobb szint, hazánk szorosan a spanyolok mögött áll fogyasztásban, pedig ez egyáltalán nem volt mindig így. A hazai ásványvízfogyasztás lényegében a „semmiből” zárkózott fel az EU élvonalába.
A rendszerváltáskor átlagosan 4 liter ásványvíz fogyott fejenként Magyarországon, és még 15 évvel ezelőtt sem tartozott Magyarország a lista tetejéhez. Ám a piaci szereplők számának növekedésével és a vizek átlagárának befagyásával, illetve a kereskedelmi sajátmárkás termékek megjelenésével a fogyasztás 2006-ig 20-30 százalékkal nőttt minden évben. Ekkor átlépte az egy főre jutó fogyasztás a 100 litert, ám a növekedési üteme is lanyhult kissé. A főtitkár szerint ma már nehéz lenne ilyen jelentős fogyasztás mellett a korábbi évtizedben mért bővülést produkálni. A piaci szereplők beágyazódtak, elfoglalták a helyüket, a termék szezonális jellege megszűnt, az ásványvíz alapvető élelmiszerré vált, mint a tej, illetve a kenyér.
A fogyasztás nagyobbik részét továbbra is a szénsavas termékek adják. Bár az elemzők szerint volt egy pont, amikor úgy tűnt, a „csendes” (szénsavmentes) vizek átveszik a piacon a főszerepet, ez nem következett be, ugyanakkor piacot raboltak az enyhe szénsavtartalmú termékektől. Tavaly a szövetség adatai szerint a teljes forgalom 48,8 százalékát adták a szénsavas ásványvizek, míg a csendesek 43 százalékot haraptak ki a teljes forgalomból. Az enyhe szénsavtartalmú termékek forgalmi részaránya tavaly 8,2 százalék volt.
Az ásványvízmárkák piaci ereje jelentős, az alkoholmentes italok területén (2014-et kivéve) rendre organikus növekedést produkáltak, a fogyasztók a csapvízről szoktak át. (Tavaly erősebb marketingtevékenységet mutatattak a nagy üdítőital-ipari cégek és gyümölcslégyártók, s ez még idén is folytatódott, ebből ered ezeknek a termékeknek az újraéledése.)
Az ásványvízpiac növekedésének egyik hajtómotorja az ízesített termék, amely tíz éve folyamatosan 2-3 százalékos részesedést mondhatott magáénak a teljes fogyasztásból.
Ezzel Magyarország meg sem közelítette a nagy ásványvízfogyasztó nemzetek szintjét. Ám tavaly itthon is beérett a gyártók innovációs tevékenysége, és egy csapásra 6 százalék fölé nőtt az ízesített termékek piaci részesedése. A főtitkár szerint idén akár 8 százalék is lehet, s ez követi az európai trendeket. Ráadásul az ízesített víz értékesítésének növekedése kitörési pont lehet a fogyasztás erősödésében.
Az viszont még egyelőre nem látszik, hogy az ízesített vizek piaci előretörése hogyan befolyásolja a szénsavas üdítők és gyümölcslevek fogyasztását. Az elemzők szerint ha az ízesített termékek előretörésével együtt képes növekedni a fogyasztás (vagyis az ízesített termék nem a hagyományos vizek piacát kannibalizálja), nem várható még az ásványvízpiac koncentrációja, ám ha ezzel együtt marad az 1-2 százalékos fogyasztásnövekedés, megeshet, hogy a piaci befektetők közül néhányan felvásárlásra törekednek. A piaci folyamatokba a kereskedelmi saját márkás termékek is beleszólhatnak, főleg a keménydiszkontok saját termékei, amelyek egyre keresettebbé váltak (pusztán azért, mert a keménydiszkontokban csak egy-két nem saját márkás termékhez lehet hozzájutni).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.