Jött, látott és győzött Wáberer György, akit Orbán Viktor kormányfő alig egy hónapja bízott meg a magyar logisztika és közúti fuvarozás fejlesztésének elősegítésével összefüggő feladatok ellátásával: a miniszterelnöki megbízott 16 pontos programját máris elfogadta a kormány. Azt eddig is lehetett tudni, hogy Wáberer György – aki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke, valamint saját cége, a Waberer’s International Zrt. elnök-vezérigazgatója – ötmilliárdos támogatást ért el a hivatásos jogosítványok megszerzéséhez, de a kabinet mostani döntéséből az is látszik, hogy elképzelései úgy mentek át, mint kés a vajon, a szektor kívánságlistája mostantól végrehajtandó kormányhatározat.
A most megjelent határozatban csak úgy sorjáznak a feladatok és a határidők a minisztereknek. Ilyen például az, hogy az érintett miniszterek a miniszterelnöki megbízottal együttműködve a hazai fuvarozási piac és a magyar fuvarozási vállalkozások védelme érdekében október 15-ig fokozzák a külföldi fuvarozók tevékenységi jogosultságának ellenőrzését, és teremtsék meg a hatékonyabb ellenőrzés személyi szervezeti, technikai és pénzügyi feltételeit. Ezenfelül növeljék a bírságtételeket, és készítsenek tervet a jogosulatlan tevékenység visszaszorítására. Azt is feladatul kapták a tárcák vezetői, hogy a közigazgatási eljárás szabályainak módosításával tegyék lehetővé a helyszíni bírságolást, a külföldiekkel szembeni eljárás idejének lerövidítését, valamint a bírságok behajthatóságát.
A sofőrhiány megszüntetése érdekében Varga Mihálynak szeptember 30-ig ki kell alakítania a hivatásos gépjárművezetők „C”, „D”, „C+E”, „D+E” és „GKI” alapkategóriájú állami finanszírozású képzését. (Ez elvileg több, mint amit nemrégiben bejelentettek, hiszen akkor 6000 hivatásos jogosítvány megszerzéséhez adtak ötmilliárdot, a határozat viszont már általában állami finanszírozásról ír.) Emellett felülvizsgálják a képzési rendszer szabályait, a feleslegesnek ítélt vizsgaelemeket megszüntetik. A sofőrhiányt másként is orvosolnák: szeptember végi határidővel megvizsgálják a 18 éves korhatár visszaállításának lehetőségét a belföldi árufuvarozásban. A kabinet azonban a konkurenciának is szabadabb utat engedne: a fuvarozási területen egyszerűsítik az uniós országokból érkezők foglalkoztatásának feltételeit.
A kormány felülvizsgálja azokat a rendelkezéseket, amelyek „az árufuvarozást végző gépjárművezetők munkája jellegéből adódóan nem tarthatók be”. Az adózásuk is jobb lesz, mert a belföldi fuvarozást végző gépkocsivezetők kiküldetési költségtérítési átalányát valószínűleg megemelik, emellett csökkentenék a tehergépjárművekhez kapcsolódó adminisztrációs terheket.
Várhatóan az új haszonjárműveket műszaki vizsga nélkül lehet majd forgalomba helyezni, a más EU-államból beszerzett haszonjármű érvényes vizsgáját pedig el fogják ismerni. A haszonjárművek esetében nem kell majd visszterhes vagyonátruházási illetéket fizetni. A gépjárműadót pedig „közelítik az európai uniós irányelvben kötelezően meghatározott legalacsonyabb mértékhez”. A kormány növelné emellett a kamionparkolók számát, javítaná felszereltségüket és védettségüket, valamint közlekedési szolgáltató állomások hálózatát hozná létre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.