Az Amerikában kipattant skandalum miatt a hét elején csaknem 40 százalékkal zuhant a VW részvényárfolyama, s ez magával rántotta nemcsak az európai autógyártók, hanem a többi cég papírjait is - írja a Magyar Idők.
A rossz hangulat ugyanakkor nagyon könnyen áthullámozhat a nemzetközi pénzpiacokra is, aminek következtében rövid távon megrendülhet az Európa legnagyobb gazdaságába és a német termékek – most nevezetesen az autók – megbízhatóságába vetett bizalom. Ami nem kis jelentőséggel bír, tekintve, hogy a teljes német export csaknem 18 százalékát a gépkocsik teszik ki. A Société Générale egyik elemzője szerint a VW bajai nemigen táplálják a gazdasági optimizmust, sőt, meggyengítik az eurót mind a dollárral, mind a jennel szemben.
Ilyen körülmények között nem véletlen, hogy a Fitch Ratings és a Standard and Poor’s tegnap negatívra változtatta a Volkswagen A minősítésű adósbesorolásának kilátását. A nemzetközi hitelminősítő szerint a cég a jó hírét kockáztatja azzal, hogy az Egyesült Államokban áthágta az emissziós tesztekre vonatkozó szabályokat. Más szakértők szerint a német gazdaság integritása nagymértékben a kiváló mérnöki és gyártási teljesítményre, valamint az erős kereskedelmi pozíciókra épül, pozitív hatást gyakorolva a kereskedelmi és a folyó fizetési mérlegre. Ám mindezt most kockára teszi a botrány miatt a VW jó hírnevén esett folt.
Pedig a görög hitelválság már amúgy is megtépázta az európai pénzpiacokba vetett bizalmat – az utóbbi egy évben 13 százalékkal esett az euró árfolyama a dollárral szemben –, így érhető, hogy nem hiányzott az újabb botrány. A BK Asset Management devizaszakértője szerint ha a hírnéven esett sérelem korlátozza a VW nemzetközi eladásait, nagyon kellemetlen lehet az a hatás, amit az értékesítés visszaesése okozhat Németországban és az egész euróövezetben. Mindez pedig oda vezethet, hogy az Európai Központi Bank kénytelen lesz monetáris politikáját a negatív hatások ellensúlyozásához igazítani.
A Volkswagen egyike Németország legnagyobb munkáltatóinak, több mint 270 ezer embert foglalkoztat, a beszállítói kör pedig még ennél is többet. Ha megroggyan a cég, annak politikai következményei is lehetnek – különösen, hogy állítólag a német kormány is tudott a kibocsátási mérések meghamisításáról. A teljes német autóipar tavaly 775 ezer embernek adott munkát, ez az ország összes alkalmazottjának két százaléka. Tehát ha az egész autóipar zuhan, a német gazdaság is ezt fogja tenni - írja a Magyar Idők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.