A parlament megtárgyalta és november elején elfogadta a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslatot. A változásokat tartalmazó jogszabály a köztársasági elnök aláírására vár és 2016. január 1-jén léphet hatályba. A módosítás az ipari termékdíj raktár jogintézményét érinti. Az egyik legfontosabb változás, hogy a jövőben már akkor is lehet majd ipari termékdíj raktárt létesíteni, ha abban nem termékdíj-köteles termék gyártása, összeszerelése történik oly módon, hogy az előállított termékbe termékdíj-köteles terméket építenek be. (Jelenleg csak termékdíj-köteles termék előállítására, kezelésére, feldolgozására lehet ipari termékdíj raktárt létesíteni.)
Az ipari termékdíj raktár lényege, hogy abban termékdíj-köteles termékek felhasználásával gyártási tevékenységet lehet végezni, mégpedig úgy, hogy a gazdálkodó termékdíj megfizetése nélkül intézheti a gyártáshoz szükséges beszerzéseit. Ezzel szemben, ha egy „normál” üzemben készül a termék, akkor a beszállítók részére ki kell fizetni az alapanyagot terhelő termékdíjat.
Jóllehet, ha a készterméket kiviszik külföldre, akkor a beszállító felé megfizetett termékdíj visszaigényelhető, ám e procedúrának komoly adminisztratív feltételei vannak. Nagyon pontos nyilvántartásokat kell vezetni, illetve lényegében számlaszinten össze kell kapcsolni a kimenő termékértékesítést és a bejövő alapanyag-beszerzéseket, ami a gazdálkodók számára bonyolult adminisztrációt jelent. További kockázatot hordoz, hogy amennyiben a termékdíj-visszaigénylés ellenőrzését végző adóhatóság hibát talál, a jogosulatlannak ítélt visszaigénylés összegére 300 százalékos bírságot szabhat ki.
A szabályozás változása lehetőséget ad majd arra, hogy a jövőben ne csak termékdíj-köteles termékek gyártására lehessen termékdíj-raktárt létesíteni, hanem minden olyan gyártási tevékenységre is, amikor bár a késztermék nem termékdíj-köteles, de annak van termékdíj-köteles alkatrésze, tartozéka. Erre tipikus példával szolgál az autóipar, amely így a változás nyertese lehet, hiszen a nem termékdíj-köteles autó gyártása során többek között termékdíj-köteles gumiabroncsot, kenőolajat és elektronikus berendezéseket használ fel. Az autóiparon kívül azonban minden olyan gyártó cég élvezheti majd az új szabályozás előnyét, amelyik túlnyomórészt külföldre szállítja a legyártott termékeit. Az ipari termékdíj-raktár működtetetése üzleti előnyt jelent abból a szempontból, hogy csökken a termékdíj-visszaigényléssel kapcsolatos adóhatósági bírság kockázata. Cash flow szempontból kifejezetten kedvező hatása a termékdíj-raktárnak, hogy alkalmazása esetén nem kell olyan, jelentős összegeket kifizetni és megfinanszírozni a beszállítók felé termékdíj címén, amit csak később lehet visszaigényelni.
A termékdíj-törvény ezen túlmenően egyebek között kiegészül a gépjárművekre vonatkozó termékdíj-átalány fizetésének lehetőségével is. Ez azt jelenti, hogy a járműveket összeszerelő és belföldön értékesítő gazdálkodóknak, illetve az importált kocsikat Magyarországon értékesítőknek vámtarifaszám és a motor hengerűrtartalma alapján lehetőségük lesz termékdíj-átalány fizetésére. Ezzel a megoldással nem kell majd külön-külön méregetni, mekkora a gumiabroncsok, kenőanyagok, elektronika, akkumulátor tömege, és ez alapján befizetni a termékdíjat, hanem az értékesített autók darabszámával felszorzott, fix összegű termékdíjat kell megfizetni. Ez a megoldás a gyártási folyamat során is előnyös, hiszen nem kell minden egyes alkalommal megvizsgálni azt, hogy egy összeszerelt autóba az extra felszereltségek miatt vajon több elektronikai alkatrészt kellett-e beépíteni, ami a termékdíj-fizetési kötelezettséget is érintené. Mindezzel nagyban egyszerűsödnek a nyilvántartási és bevallási kötelezettségek, vagyis csökkennek az adminisztrációs terhek.
Mivel a részletszabályok alapvetően már most is ismertek, az érintett vállalkozásoknak érdemes elkezdeniük a tervezést és a felkészülést. Ha valamelyik gazdálkodó az új szabályok alapján szeretne termékdíj raktárt üzemeltetni, az év hátralevő két hónapjában meg tudja kezdeni a felkészülést annak érdekében, hogy január elején be lehessen adni az engedélykérelmet. Nem kell megrettenni az ezzel járó feladatoktól, hiszen valamiféle raktárnyilvántartást minden gyártó vállalkozás vezet, így előfordulhat, hogy a meglévő nyilvántartásokon, üzleti folyamatokon nem kell jelentősen változtatni ahhoz, hogy az üzemet termékdíj raktárként lehessen működtetni. A szabályozás komplexitása miatt ugyanakkor érdemes szakértőt bevonni annak feltérképezésébe, hogy az új szabály alapján az adott gazdálkodónak milyen lehetőségei vannak az ipari termékdíj raktár létesítésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.