BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áruhiányra készülnek a trafikosok

Számos népszerű cigarettamárka tűnhet el egy időre a hazai trafikokból, mert az új, központi dohányellátónak nem sikerült szerződést kötnie a gyártókkal.

Trafikosok tájékoztatása szerint valóban hiánycikk lehet egyes Philip Morris- és Imperial Tobacco-cigarettákból, ugyanis nem tudtak betárazni a termékekből, hogy áthidalják a problémás szállítási időszakot. Az Index információi szerint november 17-ig nem sikerült megállapodnia az Imperialnak és a Philip Morrisnak az Országos Dohányboltellátó Kft.-vel, amely kizárólagos jogot kapott a termékek nagykereskedelmére, egyedül ő szállíthat a trafikokba. Korábban ezt a gyártók végezték a trafikokkal kötött szerződéseik alapján.

Az internetes portál szerint a trafikok betáraztak a kérdéses márkákból, ám lapunk úgy tudja, néhány gyorsan fogyó termékből csak két-három pluszkartont sikerült beszerezniük, amely még egy hétig sem tart ki.
Az, hogy a Philip Morris Magyarország Kft.-nek nem sikerült beszállítói szerződést kötnie az Országos Dohányboltellátóval, nem meglepetés, lapunk korábbi piaci információja szerint a társaság már az újdonsült ellátó koncessziós szerződéskötésénél „belengette”, erős piaci fékekre van szükség ahhoz, hogy az új társaság ne jusson üzleti titkokhoz a versenytársakról. Az új ellátó megalapításának jogát a Tabán Trafik Kft. a BAT British American Tobaccóval közösen nyerte el. Mindkét cég komoly versenytársa a Philip Morrisnak és az Imperial Tobaccónak. A jelek szerint az utóbbi két társaság még nem látja, hogy a fékek működnének.

Közben Brüsszelben is vizsgálják a magyar dohányellátó koncesszióját, nagy kérdés, hogy a vizsgálatok merre kanyarodnak. Információink szerint az is elképzelhető, hogy a vizsgálatok végéig nem lehet majd kapni az érintett márkákat, de az is előfordulhat – ha a vizsgálatoknál az EU nem talál fogást a magyar szabályozáson –, hogy záros határidőn belül megszületik az ellátás zavartalanságát biztosító szerződés az érintett gyártókkal.

Mint ismert, az ellátásért felelős cég saját maga adott be koncessziós kérelmet a kormánynak, amelyet gyorsan fogadtak el, noha a Philip Morris is tett kísérletet a koncesszió elnyerésére, miután nyilvánossá vált a kormányzat szándéka. Az új dohányellátó évi 7-10 milliárd forint haszonnal működhet. Ez a két koncessziótulajdonosnak biztosíthat pénzügyi előnyt a versenytársakkal szemben. A kínálat biztosításának érdekében a trafikellátó olyan információs adatbázis birtokába kerül, amelyből következtethet a versenytársak stratégiai lépéseire. Ez az, amit annak idején a Philip Morris kifogásolt. Szerinte ilyen ellátót csak úgy lehet létrehozni, ha annak működésében az összes piaci szereplőt érdekeltté teszik – erre van példa Európában.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.