Autónként 99 dollár az ára annak, hogy átverték a dél-koreai Volkswagen-tulajdonosokat. A szöuli környezetvédelmi minisztérium elsőként szabott ki konkrét bírságot a károsanyag-kibocsátási botrány főszereplőjére, miután saját mérései is igazolták, hogy a német autógyártó-csoporthoz tartozó márkák dízeles modelljeiben durván manipulálták az emissziós értékeket. A 12,31 millió dolláros, a helyi járműszektorban rekordot jelentő bírság mellett arra is kötelezték a Volkswagen Koreát, hogy január 6-ig dolgozza ki a csalással érintett 125,5 ezer autójára vonatkozó átalakítások terveit és menetrendjét.
A bírság kiszabásánál azt is figyelembe vették, hogy az eset az importautók megítélésére is negatívan hat. Sokakat eltántoríthat a külföldi kocsik megvásárlásától, ezzel tompítaná a versenyt, még ha ez épp a helyiek, főképp a Hyundai és a Kia malmára hajtaná is a vizet. Bár a Reutersnek nyilatkozó koreai elemzők szerint markáns átrendeződést ez a bírság nem hoz a piaci részesedéseknél, a számok egyelőre mást mutatnak: az importjárművek aránya a világ tizenegyedik legnagyobb autópiacán a szeptemberi 15,7 százalékról októberben 12,3 százalékra, több mint kétéves mélypontra esett vissza. A VW eladásai ezalatt 2901-ről 947 darabra csökkentek, s az importon belüli részesedésük 14,2 százalékról 5,4 százalékra zsugorodott. A koreaiak egyébként nem diszkriminálnak, áprilisig 15 másik autógyártó dízel modelljeinek károsanyag-kibocsátását is tesztelik.
A koreai bírság amúgy meglehetősen szerény, ha azt vesszük, hogy az amerikai jogszabályok az ottani, legalább félmillió megbütykölt VW, Audi, Porsche után 18 milliárd dolláros büntetést is kiróhatnának a német autógyártóra. Az amerikaiak azonban csak most kezdtek el számolgatni, kérdéses, hogy az autótulajdonosok számára felkínált 500 dollár készpénz és 500 dolláros, a VW-nél beváltható szervizutalvány mennyire lágyítja meg a döntéshozók szívét.
A Volkswagennél szerdán bejelentették, hogy képesek lesznek viszonylag egyszerű megoldásokkal megfeleltetni a botrányban érintett modelljeiket az Európában honos szabványoknak. Az 1,6 literes dízeleknél egy szoftverfrissítés, valamint egy áramlásmódosító cső rendszerbe illesztése elegendő lesz ehhez. A 2,0 litereseknél elég az átprogramozás, az 1,2 litereseknél még dolgoznak a módszeren, vélhetően ott is szoftveresen kezelik a problémát. Az átalakítás a gyártó szerint nem érinti a kocsi teljesítményét és fogyasztását, ám elismerték, hogy erre azért nem vállalnak garanciát.
Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-esseni Egyetem professzora szerint a visszahívások európai költségvonzata félmilliárd eurós lehet, ami a töredéke annak a 6,7 milliárd eurónak, amelyet erre a célra félretettek. Az átalakításokat januárban kezdik meg Európában, de az említett technikai megoldás az Egyesült Államokban – a jóval szigorúbb nitrogén-oxid-határérték miatt – kevés lesz. Sok ideje ott sincs a Volkswagennek: a kaliforniai hatóságok csütörtökön közölték, hogy 45 napot adnak a megfelelő módszer megtalálásához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.