– Az elmúlt időszakban kedvezően alakult az üzemanyagár, és részben az ön miniszterelnöki megbízotti szerepének köszönhetően a fuvarozók számára előnyösen változott a szabályozás is. Mégis a kedvezőtlen piaci környezetre hivatkozva lépett vissza a Waberer''s a tőzsdétől. Mi állt a döntés hátterében?
– A menekültválság, amely oly mértékben lelassította a fuvarozóknak a határátlépést, hogy havonta járművenként átlagosan 500 kilométerrel kevesebbet tudtak teljesíteni, tetemes veszteséget okozva a cégeknek. A kamionosok bekerültek a menekültek célkeresztjébe, a migránsok több esetben feltépték a ponyvákon lévő zárakat, és behatoltak a raktérbe. Ezek negatív hírek a piac számára, mint ahogy a külföldi hatósági válságkezelő intézkedések is, amelyek tovább lassították a tranzitforgalmat. Ezért azt gondoltuk, hogy olyan időszakban nem lépünk a parkettre, amikor ennek negatív következményei elkerülhetetlenek lennének. Az a tervünk, hogy később, egy olyan optimális időpontban jelenünk meg a börzén, amikor a befektetőknek érdemes Waberer''s-papírokat vásárolniuk.
– A Waberer''s International leányvállalatai egymás után jelennek meg Európa országaiban. Terveznek további terjeszkedést?
– Az uniós piacokat, ahol régóta tevékenykedünk eddig is elértük, de azt gondoltuk, hogy a legfrekventáltabb országokban – mint amilyen Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország, Hollandia – a személyes jelenléttel ezt még jobban ki tudjuk teljesíteni. Bevételeinknek ma is mintegy 85 százaléka keletkezik a külföldön, viszont magyar cégként itthon fizetünk adót.
– Legnagyobb régiós versenytársaiknak a lengyel fuvarozók tekinthetők. Meg lehet szorítani őket?
– A két ország lakosságszámához képest arányos piaci szereplők vagyunk. Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy megelőzzük a lengyeleket. Ebben segít bennünket a kormányprogram is, amelynek célja, hogy a magyar fuvarozók a legversenyképesebbé váljanak az unióban. Az európai szinten is krónikus sofőrhiány enyhítésére a kormány ötmilliárdos támogatást ad hatezer gépjárművezető képzéséhez. Ez komoly versenyelőnyt hoz Magyarország számára.
– Hogyan tudják itthon tartani az állami támogatással kiképzett új sofőröket?
– A magyar vállalkozók a képzés ideje alatt ösztöndíjat fizetnek az arra rászorulóknak. Ezzel egy időre magukhoz tudják kötni a fiatalokat, utána viszont a cégeken múlik, náluk maradnak-e. Csak a Waberer’snek ezres nagyságrendben van szüksége gépjárművezetőkre a növekedéséhez.
– Ezenkívül mivel segítette a kormány a szektort?
– A kormányprogram elfogadása előtt a napidíj 40 euróig volt adómentes, most ezt egy módosítással 60 euróra emelték. Magyarországon az útdíj 7,5 százaléka levonható az iparűzési adóból. Ezután már az uniós országok közötti fuvaroknál, például a Németország és Franciaország közötti fuvarozásnál fizetendő útdíj 7,5 százaléka is levonható lesz. A belföldi napidíj adómentes része pedig a jelenlegi minimális szintről háromezer forintra emelkedik. A csomag többi eleme is tovább csökkenti a versenyhátrányunkat.
Hatezerrel kevesebb munkanélküli
– Korábban sokan hiába próbálkoztak az említett előnyök kiharcolásával. Minek köszönhető, hogy önnek ez most egy csapásra sikerült? A miniszterelnökhöz fűződő viszonyának?
– A fuvarozási szakmának és a kormányzatnak közös a célja, és ez segít a problémák megoldásában. A kormány célja a munkanélküliség felszámolása, mi ehhez hatezer fő felvételével tudunk hozzájárulni. Ez egy nagyméretű autógyár létszámának felel meg. Az adókedvezmények miatt a költségvetés sem károsul, mert a programnak köszönhetően pár éven belül nő a fuvarozásnak a GDP-hez viszonyított jelenlegi 6 százalékos aránya. Magyarországon a fuvarozó cégek fajlagosan a legnagyobb adófizetők közé tartoznak: gondoljon arra, hogy az üzemanyag jövedéki adója és áfatartalma az üzemanyagár felét teszi ki. Az elektronikus díjfizetési rendszer a cégek árbevételének körülbelül 25 százalékát viszi el. A fuvarozók árbevételének több mint fele adó formájában már akkor a költségvetést gyarapítja, amikor még egy métert sem tett meg a kamion. A fuvarozókat érintő változások minden pontját egyeztettem a miniszterelnök úrral, aki megértette, hogy a programmal a szakma és a költségvetés egyaránt jól járhat. Ami pedig az érdekérvényesítő szerepemet illeti, 21 éve vagyok ebben a szakmában, és ennyi idő alatt több mint százszorosára sikerült emelni a cég számait. A nemzetközi fuvarozás területén a Waberer’s az első helyet érte el Európában. Két nagyobb fuvarozó cég van nálunk, de azok nagyrészt belföldön tevékenykednek. A nyolcezer járművel rendelkező, nemrég egy amerikai cég által felvásárolt francia Norbert Dentressangle kétezer járművel vesz részt a nemzetközi fuvarozásban, mi pedig háromezerrel. Tehát a saját szegmensünkben a legnagyobb szereplő lettünk.
– Meddig szól miniszterelnöki megbízotti kinevezése?
– Amíg a programot sikeresen befejezzük. Miután gyorsan változik a világ, elképzelhető, hogy újabb versenyképesség-javító lépésekre lesz szükség. Németországban például törvénybe iktatták, hogy az ottani vezetési időre a helyi minimálbért kell fizetni. Ez a részükről jelentős piacvédelmi intézkedés, ami miatt uniós kötelezettségszegési eljárást is indítottak ellenük, de ettől függetlenül a szabály 2015. január 1-jétől életben van. Tehát ha történnek ehhez hasonló protekcionista piacvédelmi intézkedések Nyugat-Európában, akkor szükség lesz a programcsomag kiegészítésére.
– Az említett kormányzati lépesek elegendők ahhoz, hogy megfelelő számú munkavállalójuk legyen, vagy más eszközökkel is megpróbálják magukhoz csábítani a sofőröket?
– Minden munkáltatónak versenyképes jövedelmet, életpályamodellt kell biztosítania gépjárművezetőinek ahhoz, nála dolgozzon. Mi 2016. január 1-jétől 15 százalékos jövedelememelést tervezünk adni a gépkocsivezetőinknek.
Most jó fuvarosnak lenni
– Mennyit keresnek önöknél átlagosan a gépjárművezetők?
– A társaság létszáma körülbelül 5500 fő, közülük több mint négyezer gépkocsivezető. A munkabérek között nagy a szórás. Átlagosan elmondható, hogy a nem kezdő sofőrök jövőre havi átlagban félmillió forintos nettó jövedelemhez jutnak. Ezenkívül számos szociális intézkedést vezettünk és vezetünk be, például üdülőt vásároltunk a Balatonnál, ott évente ezer munkavállalónk pihenhet. Az életpályamodell következő elemeként a jó teljesítményt nyújtó, felelősségteljesen dolgozó gépkocsivezetőinket segítjük abban, hogy a piacinál kedvezőbb feltételekkel jussanak lakáshoz. A konstrukció személyre szabott lesz minden esetben. Ha a gépjárművezetőnk havonta meghatározott összeget lakásvásárlási szándékkal megtakarít, kedvezményesen juthat hitelhez, és a vállalat is ad anyagi támogatást a lakásvásárláshoz. Az sincs kizárva, hogy mi fogunk lakásokat építtetni a sofőrjeink részére.
– Tervezi-e, hogy a Waberer''s belép a személyszállítási piacra, ahol egy éven belül kiderül, hogy a Volán-társaságok meg tudják-e őrizni pozíciójukat vagy új szereplők érkeznek-e a helyükre?
– A miniszterelnöki megbízotti tisztségemből és az MKFE-elnöki szerepemből fakadóan is javaslatot teszek majd arra, hogy ez a folyamat milyen irányban menjen. Ez viszont logikusan kizárja annak a lehetőségét, hogy én induljak egy ilyen eljárásban. Javaslataim közül talán az a legfontosabb, hogy a kis- és középvállalkozásokat jobban be kell vonni ebbe a – hívjuk így – privatizációs folyamatba. Többen közülük már most is alvállalkozóként nyújtanak szolgáltatásokat a Volánoknak, ezt a későbbiekben fővállalkozóként tehetnék meg. Így megkereshetnék a bankokat, amelyek támogathatnák a cégek járműparkjának korszerűsítését. A Volán-társaságok által üzemeltetett rendszert sokkal hatékonyabbá lehet tenni, ha az irányításban, a tulajdonosi szerkezetben változás lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.