BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem tett jót a Waberer'snek a menekültválság

A menekültválság okozta nehézségek miatt lépett vissza a Waberer's a tőzsdei megjelenéstől, de ha rendeződnek a körülmények, akkor a cég újra célba veszi a börzét – mondta a Világgazdaságnak Wáberer György, a Waberer's International Zrt. elnök-vezérigazgatója.

– Az elmúlt időszakban kedvezően alakult az üzemanyagár, és részben az ön miniszterelnöki megbízotti szerepének köszönhetően a fuvarozók számára előnyösen változott a szabályozás is. Mégis a kedvezőtlen piaci környezetre hivatkozva lépett vissza a Waberer''s a tőzsdétől. Mi állt a döntés hátterében?
– A menekültválság, amely oly mértékben lelassította a fuvarozóknak a határátlépést, hogy havonta járművenként átlagosan 500 kilométerrel kevesebbet tudtak teljesíteni, tetemes veszteséget okozva a cégeknek. A kamionosok bekerültek a menekültek célkeresztjébe, a migránsok több esetben feltépték a ponyvákon lévő zárakat, és behatoltak a raktérbe. Ezek negatív hírek a piac számára, mint ahogy a külföldi hatósági válságkezelő intézkedések is, amelyek tovább lassították a tranzitforgalmat. Ezért azt gondoltuk, hogy olyan időszakban nem lépünk a parkettre, amikor ennek negatív következményei elkerülhetetlenek lennének. Az a tervünk, hogy később, egy olyan optimális időpontban jelenünk meg a börzén, amikor a befektetőknek érdemes Waberer''s-papírokat vásárolniuk.

– A Waberer''s International leányvállalatai egymás után jelennek meg Európa országaiban. Terveznek további terjeszkedést?
– Az uniós piacokat, ahol régóta tevékenykedünk eddig is elértük, de azt gondoltuk, hogy a legfrekventáltabb országokban – mint amilyen Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország, Hollandia – a személyes jelenléttel ezt még jobban ki tudjuk teljesíteni. Bevételeinknek ma is mintegy 85 százaléka keletkezik a külföldön, viszont magyar cégként itthon fizetünk adót.

– Legnagyobb régiós versenytársaiknak a lengyel fuvarozók tekinthetők. Meg lehet szorítani őket?
– A két ország lakosságszámához képest arányos piaci szereplők vagyunk. Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy megelőzzük a lengyeleket. Ebben segít bennünket a kormányprogram is, amelynek célja, hogy a magyar fuvarozók a legversenyképesebbé váljanak az unióban. Az európai szinten is krónikus sofőrhiány enyhítésére a kormány ötmilliárdos támogatást ad hatezer gépjárművezető képzéséhez. Ez komoly versenyelőnyt hoz Magyarország számára.

– Hogyan tudják itthon tartani az állami támogatással kiképzett új sofőröket?
– A magyar vállalkozók a képzés ideje alatt ösztöndíjat fizetnek az arra rászorulóknak. Ezzel egy időre magukhoz tudják kötni a fiatalokat, utána viszont a cégeken múlik, náluk maradnak-e. Csak a Waberer’snek ezres nagyságrendben van szüksége gépjárművezetőkre a növekedéséhez.

– Ezenkívül mivel segítette a kormány a szektort?
– A kormányprogram elfogadása előtt a napidíj 40 euróig volt adómentes, most ezt egy módosítással 60 euróra emelték. Magyarországon az útdíj 7,5 százaléka levonható az iparűzési adóból. Ezután már az uniós országok közötti fuvaroknál, például a Németország és Franciaország közötti fuvarozásnál fizetendő útdíj 7,5 százaléka is levonható lesz. A belföldi napidíj adómentes része pedig a jelenlegi minimális szintről háromezer forintra emelkedik. A csomag többi eleme is tovább csökkenti a versenyhátrányunkat.

Hatezerrel kevesebb munkanélküli

–  Korábban sokan hiába próbálkoztak az említett előnyök kiharcolásával. Minek köszönhető, hogy önnek ez most egy csapásra sikerült? A miniszterelnökhöz fűződő viszonyának?
– A fuvarozási szakmának és a kormányzatnak közös a célja, és ez segít a problémák megoldásában. A kormány célja a munkanélküliség felszámolása, mi ehhez hatezer fő felvételével tudunk hozzájárulni. Ez egy nagyméretű autógyár létszámának felel meg. Az adókedvezmények miatt a költségvetés sem károsul, mert a programnak köszönhetően pár éven belül nő a fuvarozásnak a GDP-hez viszonyított jelenlegi 6 százalékos aránya. Magyarországon a fuvarozó cégek fajlagosan a legnagyobb adófizetők közé tartoznak: gondoljon arra, hogy az üzemanyag jövedéki adója és áfatartalma az üzemanyagár felét teszi ki. Az elektronikus díjfizetési rendszer a cégek árbevételének körülbelül 25 százalékát viszi el. A fuvarozók árbevételének több mint fele adó formájában már akkor a költségvetést gyarapítja, amikor még egy métert sem tett meg a kamion. A fuvarozókat érintő változások minden pontját egyeztettem a miniszterelnök úrral, aki megértette, hogy a programmal a szakma és a költségvetés egyaránt jól járhat. Ami pedig az érdekérvényesítő szerepemet illeti, 21 éve vagyok ebben a szakmában, és ennyi idő alatt több mint százszorosára sikerült emelni a cég számait. A nemzetközi fuvarozás területén a Waberer’s az első helyet érte el Európában. Két nagyobb fuvarozó cég van nálunk, de azok nagyrészt belföldön tevékenykednek. A nyolcezer járművel rendelkező, nemrég egy amerikai cég által felvásárolt francia Norbert Dentressangle kétezer járművel vesz részt a nemzetközi fuvarozásban, mi pedig háromezerrel. Tehát a saját szegmensünkben a legnagyobb szereplő lettünk.

– Meddig szól miniszterelnöki megbízotti kinevezése?
– Amíg a programot sikeresen befejezzük. Miután gyorsan változik a világ, elképzelhető, hogy újabb versenyképesség-javító lépésekre lesz szükség. Németországban például törvénybe iktatták, hogy az ottani vezetési időre a helyi minimálbért kell fizetni. Ez a részükről jelentős piacvédelmi intézkedés, ami miatt uniós kötelezettségszegési eljárást is indítottak ellenük, de ettől függetlenül a szabály 2015. január 1-jétől életben van. Tehát ha történnek ehhez hasonló protekcionista piacvédelmi intézkedések Nyugat-Európában, akkor szükség lesz a programcsomag kiegészítésére.

– Az említett kormányzati lépesek elegendők ahhoz, hogy megfelelő számú munkavállalójuk legyen, vagy más eszközökkel is megpróbálják magukhoz csábítani a sofőröket?
– Minden munkáltatónak versenyképes jövedelmet, életpályamodellt kell biztosítania gépjárművezetőinek ahhoz, nála dolgozzon. Mi 2016. január 1-jétől 15 százalékos jövedelememelést tervezünk adni a gépkocsivezetőinknek.

Most jó fuvarosnak lenni

– Mennyit keresnek önöknél átlagosan a gépjárművezetők?
– A társaság létszáma körülbelül 5500 fő, közülük több mint négyezer gépkocsivezető. A munkabérek között nagy a szórás. Átlagosan elmondható, hogy a nem kezdő sofőrök jövőre havi átlagban félmillió forintos nettó jövedelemhez jutnak. Ezenkívül számos szociális intézkedést vezettünk és vezetünk be, például üdülőt vásároltunk a Balatonnál, ott évente ezer munkavállalónk pihenhet. Az életpályamodell következő elemeként a jó teljesítményt nyújtó, felelősségteljesen dolgozó gépkocsivezetőinket segítjük abban, hogy a piacinál kedvezőbb feltételekkel jussanak lakáshoz. A konstrukció személyre szabott lesz minden esetben. Ha a gépjárművezetőnk havonta meghatározott összeget lakásvásárlási szándékkal megtakarít, kedvezményesen juthat hitelhez, és a vállalat is ad anyagi támogatást a lakásvásárláshoz. Az sincs kizárva, hogy mi fogunk lakásokat építtetni a sofőrjeink részére.

– Tervezi-e, hogy a Waberer''s belép a személyszállítási piacra, ahol egy éven belül kiderül, hogy a Volán-társaságok meg tudják-e őrizni pozíciójukat vagy új szereplők érkeznek-e a helyükre?
– A miniszterelnöki megbízotti tisztségemből és az MKFE-elnöki szerepemből fakadóan is javaslatot teszek majd arra, hogy ez a folyamat milyen irányban menjen. Ez viszont logikusan kizárja annak a lehetőségét, hogy én induljak egy ilyen eljárásban. Javaslataim közül talán az a legfontosabb, hogy a kis- és középvállalkozásokat jobban be kell vonni ebbe a – hívjuk így – privatizációs folyamatba. Többen közülük már most is alvállalkozóként nyújtanak szolgáltatásokat a Volánoknak, ezt a későbbiekben fővállalkozóként tehetnék meg. Így megkereshetnék a bankokat, amelyek támogathatnák a cégek járműparkjának korszerűsítését. A Volán-társaságok által üzemeltetett rendszert sokkal hatékonyabbá lehet tenni, ha az irányításban, a tulajdonosi szerkezetben változás lesz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.