A Népszava információi szerint a hétfői tárgyaláson csak annyi elmozdulás történt, ami segíthet Tarlósnak presztízsveszteség nélkül megúsznia a fővárost hátrányosan érintő múlt heti kormányzati, illetve parlamenti döntést. Ezek után kérdéses, hogy a keddi rendkívüli fővárosi közgyűlés miről tárgyal majd, lesz-e egyáltalán ülés – jegyzi meg a lapnak, amelynek értesüléseit ugyanakkor hivatalos forrásból még nem erősítették meg.
Az Országgyűlés múlt kedden fogadta el azt a törvénymódosítást, amely arra utasítja a fővárost, hogy az iparűzési adóból származó bevételét elsősorban a tömegközlekedésre fordítsa. Budapesthez évente 200-210 milliárd forint iparűzési adó folyik be, amelyet a forrásmegosztási törvény szerint eddig 51-49 százalékos arányban osztottak szét a főváros és a 23 kerület között. Mostantól a főváros másfél százalékponttal nagyobb részt, 52,5 százalékot kap a kerületek rovására, ez 2017-ben már 54 százalék lesz. Ugyanakkor a döntés értelmében az önkormányzatok az iparűzési adóból származó bevételeiket gyakorlatilag csak szociális feladatokra és közösségi közlekedésre fordíthatják ezután.
A fővárosi közösségi közlekedés 150-160 milliárd forintot emészt fel évente. Jegy és bérletbevételből 55-60 milliárd forint keletkezik, a főváros is nagyjából ugyanennyit költ a BKV-ra. A kormánytól az idén 24, jövőre 18, utána 15, majd 12 milliárd normatív támogatás érkezik. Ezen felül azonban a rendszerből még nagyjából 20 milliárd hiányzik, ez az a pénz, amit minden évben külön tárgyalások után ad az állam. Ezt a hiányzó összeget ezután az iparűzési adóból kell pótolni, és a kormány ezzel megkötötte Tarlós kezét.
A parlamenti döntéskor Szentpéterváron tartózkodó főpolgármester úgy reagált, hogy a döntés miatt akár le is állíthatják az agglomerációs járatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.