Az állam nem maradt adósa a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-nek – állítja a Világgazdaságnak a fejlesztési tárca. A minisztérium Tarlós István főpolgármesternek arra a mondatára reagált, amely szerint az állam egy forintot sem adott tavaly az agglomerációs közlekedéshez. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a BKK megállapodásában is szerepel: az agglomerációs közlekedés finanszírozása a budapesti tömegközlekedéshez nyújtott állami források rendszerébe épül be. A központi költségvetés 2016-ban külön költségvetési soron 18 milliárd forintot tartalmaz a főváros részére nyújtott támogatásként – közölte az NFM. (Tavaly ez 24 milliárd forint volt.)
A minisztérium szerint az állami támogatás messze meghaladja a fővárosi cégeken keresztül működtetett agglomerációs közlekedés menetdíjbevételekkel és települési hozzájárulásokkal nem fedezett részét.
A MÁV-Start vonatainak és a Volánbusz helyközi járatai fővárosi szakaszainak működését is az állam finanszírozza, ezek a budapesti helyi közlekedésben is jelentős feladatot látnak el. A Budapest-bérlet bevétele szinte teljes egészében a főváros cégeinél marad. A MÁV-Start és a Volánbusz ebből fakadó éves bevételkiesése 3-4 milliárd forint, amit szintén a kormányzat fedez, érdemben segítve a helyi közlekedés lebonyolítását is – emelte ki a minisztérium.
Egyetlen mondattal reagált Tarlós István az NFM lapunknak adott nyilatkozatának a BKK pénzügyeiről: "A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium minapi, BKK-val kapcsolatos állásfoglalása olyan mértékű tájékozatlanságról tesz tanúbizonyságot, hogy ha én lennék a miniszter, akkor azt, aki ezt az állásfoglalást fogalmazta, kirúgnám az állásából."
A rendszer egészére vonatkozó állami finanszírozás a megkötött megállapodásokban (Budapest 21, NFM-BKK) foglalt szolgáltatási tartalom egészét, tehát az agglomerációs közlekedést is figyelembe veszi. A nyújtott finanszírozás jóval több, mint amit az eredendően állami feladatként fenntartandó helyközi közlekedési részarány igényelne. Így az állami költségviselésből a kifejezetten önkormányzati illetőségű, helyi járati tevékenységre is jelentős összeg jut.
A BKK múlt héten – 15 napos határidővel – megküldte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak az agglomerációs közlekedés finanszírozására vonatkozó, a tárca szerződéses mulasztásával kapcsolatos felszólító levelet. A rendezetlenség fennmaradása esetén a 15 nap elteltével a megállapodást felmondja a BKK – közölte pénteken Tarlós.
Az NMF és a BKK 2013-ban hosszú távú megállapodásokat kötött az autóbusszal és a HÉV-vel végzett személyszállításra. A megállapodások 2022-ig hatályosak, és rendes felmondással nem szüntethetők meg – emelte ki a minisztérium. A megállapodásokban a főváros nevében a BKK vállalta az agglomerációs busz- és HÉV-közlekedés korábbi színvonalon és hálózaton történő fenntartását, működtetését. A finanszírozásra a megállapodások pontos éves állami hozzájárulást nem rögzítenek, hanem a kormány és a főváros között 2013 márciusában létrejött Budapest 21 megállapodásban foglaltakat tekintik keretnek, azon belül megfogalmazzák, hogy a működtetési költségeket a budapesti közlekedés finanszírozási rendszere fedezi.
– A Budapest 21 megállapodásban a kormány elsősorban a főváros 2013. évi 104 milliárd forintos adósságrendezése, a budapesti fejlesztések 2014–2020. évi uniós finanszírozású projektlistán szerepeltetése, a hitelfelvételekre nyújtott állami garanciavállalás lehetősége mellett kötelezte el magát. E vállalások teljesültek – hangsúlyozta a tárca. A minisztérium és a főpolgármester álláspontja távolinak tűnik, információink szerint a tárca nyitott a tárgyalásokra. Ahhoz azonban a kormány felhatalmazására lesz szükség, hogy Seszták Miklós, a fejlesztési tárca vezetője tárgyalásokat kezdhessen Tarlóssal – tudta meg a Világgazdaság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.