BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meglett a hozadéka az útdíjreformnak

Tavaly csaknem 250 milliárd forintot fizettek ki az autósok az utak használatáért, három éve még kevesebb mint hetvenmilliárd forint folyt be ebből a forrásból.

Több mint bruttó 243 milliárd forintot fizettek ki tavaly az autósok úthasználati díjként, ennek nagyobb része a teherautók üzemeltetőitől származott – tudtuk meg a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-től. Az e-útdíjból (HU-GO) származó bevétel meghaladta a bruttó 185,7 milliárd forintot, a 2013 közepén bevezetett rendszer a NÚSZ szerint folyamatosan hozza a költségvetés elvárásait: az első fél évben 78,8 milliárd volt a bevétel, 2014-ben pedig közel 162,77 milliárd forint. A növekedésben szerepet játszott a díjköteles hálózat bővülése mellett az is, hogy 2015. januártól öt százalékkal növelték a HU-GO-tarifát.

Az e-matrica díja viszont évek óta változatlan, miközben az elmúlt évben jelentősen kúszott felfelé a bevétel: 2014-ben 47,4 milliárd forint folyt be ebből, tavaly 57,8 milliárd. Tavaly 11,985 millió e-matrica fogyott, bő 900 ezerrel több az egy évvel korábbinál. A megyei matrica bevezetése nyomán átalakult az értékesítés belső szerkezete, jellemzően a havi matricák eladását „kezdték ki” a megyeiek.

Az útdíjfizetési rendszer reformja óta nagyságrendileg több pénz folyik be az utak használatából. A HU-GO előtti teljes évben, 2012-ben, amikor még egy rendszerben kezelték a személy- és teherautó-díjfizetési rendszert, az útdíjbevétel bruttó 68,6 milliárd forint volt – derül ki a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ oldalán található adatokból.

Az internet és az online kereskedelem térnyerése ellenére továbbra sem vásárolnak az autósok nagyobb arányban e-matricákat az interneten, mint három éve. Az elmúlt évben 10,25 százalékot hasított ki a teljes eladásból az elektronikus vignetták internetes értékesítése, s ez nagyságrendileg megegyezik a megelőző éviekkel – tájékoztatta lapunkat a NÚSZ. Emelkedett ugyanakkor a társaság viszonteladói értékesítési rendszerében eladott matricák aránya. Az e-matricás rendszerben 1664 viszonteladói értékesítési pont van, például a benzinkutakon, ezekre jutott tavaly az összes értékesítés 86,41 százaléka, a NÚSZ saját hálózatán eladott vignetták aránya csökkent.

A társaság azonban tovább bővíti a hálózatát és az itt foglalkoztatottak számát: az idén januárban megnyitott dél-pestivel együtt már 18 ügyfélszolgálati irodát üzemeltet, ezekben 48 fő dolgozik. Az irodákban nemcsak értékesítés zajlik, itt intézik a személyesen végezhető ügyfélszolgálati szolgáltatásokat, a problémás ügyeket is. Az ügyfélkapcsolati tevékenység az e-matricás és a HU-GO e-útdíjas ügyfelekre is kiterjed – emelte ki lapunknak Kibédi-Varga Lajos, a NÚSZ szóvivője –, ezért is fontos az országos lefedettség.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.