Több mint bruttó 243 milliárd forintot fizettek ki tavaly az autósok úthasználati díjként, ennek nagyobb része a teherautók üzemeltetőitől származott – tudtuk meg a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-től. Az e-útdíjból (HU-GO) származó bevétel meghaladta a bruttó 185,7 milliárd forintot, a 2013 közepén bevezetett rendszer a NÚSZ szerint folyamatosan hozza a költségvetés elvárásait: az első fél évben 78,8 milliárd volt a bevétel, 2014-ben pedig közel 162,77 milliárd forint. A növekedésben szerepet játszott a díjköteles hálózat bővülése mellett az is, hogy 2015. januártól öt százalékkal növelték a HU-GO-tarifát.
Az e-matrica díja viszont évek óta változatlan, miközben az elmúlt évben jelentősen kúszott felfelé a bevétel: 2014-ben 47,4 milliárd forint folyt be ebből, tavaly 57,8 milliárd. Tavaly 11,985 millió e-matrica fogyott, bő 900 ezerrel több az egy évvel korábbinál. A megyei matrica bevezetése nyomán átalakult az értékesítés belső szerkezete, jellemzően a havi matricák eladását „kezdték ki” a megyeiek.
Az útdíjfizetési rendszer reformja óta nagyságrendileg több pénz folyik be az utak használatából. A HU-GO előtti teljes évben, 2012-ben, amikor még egy rendszerben kezelték a személy- és teherautó-díjfizetési rendszert, az útdíjbevétel bruttó 68,6 milliárd forint volt – derül ki a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ oldalán található adatokból.
Az internet és az online kereskedelem térnyerése ellenére továbbra sem vásárolnak az autósok nagyobb arányban e-matricákat az interneten, mint három éve. Az elmúlt évben 10,25 százalékot hasított ki a teljes eladásból az elektronikus vignetták internetes értékesítése, s ez nagyságrendileg megegyezik a megelőző éviekkel – tájékoztatta lapunkat a NÚSZ. Emelkedett ugyanakkor a társaság viszonteladói értékesítési rendszerében eladott matricák aránya. Az e-matricás rendszerben 1664 viszonteladói értékesítési pont van, például a benzinkutakon, ezekre jutott tavaly az összes értékesítés 86,41 százaléka, a NÚSZ saját hálózatán eladott vignetták aránya csökkent.
A társaság azonban tovább bővíti a hálózatát és az itt foglalkoztatottak számát: az idén januárban megnyitott dél-pestivel együtt már 18 ügyfélszolgálati irodát üzemeltet, ezekben 48 fő dolgozik. Az irodákban nemcsak értékesítés zajlik, itt intézik a személyesen végezhető ügyfélszolgálati szolgáltatásokat, a problémás ügyeket is. Az ügyfélkapcsolati tevékenység az e-matricás és a HU-GO e-útdíjas ügyfelekre is kiterjed – emelte ki lapunknak Kibédi-Varga Lajos, a NÚSZ szóvivője –, ezért is fontos az országos lefedettség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.