Amennyiben február 20-ig a vasutas szakszervezetek és a MÁV nem tud megállapodni az idei évi bérfejlesztésről, a szakszervezetek március első hetében országos sztrájkot hirdetnek - jelentette be a VDSZSZ Szolidaritás elnöke a bértárgyalásokban résztvevő másik hat szakszervezeti vezetővel közösen tartott sajtótájékoztatón pénteken, Budapesten.
Halasi Zoltán hozzátette: még pénteken kezdeményezik az elégséges szolgáltatások mértékéről szóló tárgyalások megkezdését.
A Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke kiemelte: bírósági határozat mondta ki, hogy az árufuvarozás nem tartozik a még elégséges szolgáltatások körébe, emiatt a sztrájk ideje alatt az árufuvarozást teljes egészében lehet blokkolni.
Kiss László arról is beszámolt, hogy a csütörtöki sikertelen bértárgyalás hatására a kollektív munkaügyi vitát kezdeményező hét vasutas szakszervezet pénteken sztrájkbizottságot alakított.
Hungrail: a sztrájk a vasutasok munkahelyét veszélyeztetné
A vasúti alágazatban érdekelt cégek érdekképviselete, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szerint egy sztrájk a vasutasok munkahelyét veszélyeztetné.
A Hungrail az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében hangsúlyozza, növekvő aggodalommal figyelik a MÁV-csoportnál zajló bértárgyalásokat, ahol a szakszervezetek a vasúti áruforgalom blokkolásának szándékát is bejelentették.
A Hungrail közleményében emlékeztet, a hatályos jogszabályok alapján a közlekedési közszolgáltatásban nagyon nehéz sztrájkot szervezni, a minimális szolgáltatás mértéke akkora, hogy az szinte nem is korlátozza jelentősen az utasforgalmat, ugyanezen előírások azonban az árufuvarozást már nem védik ennyire hatékonyan.
A vasutas szakmai érdekképviselet úgy látja, hogy egy árufuvarozást érintő többnapos vasutas sztrájk jelentős mennyiségben terelne át a vasútról forgalmat a kamionokra, amit utána már nem lehetne visszahozni, ez a MÁV-csoport sztrájkolni készülő vasutasok munkahelyének elvesztésével is járhat, különösen a munkanélküliség által amúgy is sújtott Záhony térségében, ahol az Ukrajna felől érkező vasúti árut átrakják az eltérő vasúti nyomtávolság miatt.
A közlemény szerint a vasúti árufuvarozást piaci alapon végzik, abban az állam közvetlenül nem érintett. A tehervonatok összeállításához és továbbításához kapcsolódó szolgáltatások egy tekintélyes hányadát azonban a vasúti árufuvarozók a MÁV-csoporttól rendelik, vasutasok ezreinek biztosítva ezzel a megélhetését - írja közleményében a vasút szakmai érdekképviselet.
Kovács Imre, a Hungrail elnökségi tagja, a piacvezető Rail Cargo Hungaria (RCH) elnök-vezérigazgatója a közleményben arra hívta fel a figyelmet, hogy a társasága által a piacon egyedüliként végzett úgynevezett egyedi kocsis forgalom erős versenyben áll a közúttal, és e szolgáltatás rendelkezésre állásának akárcsak átmeneti csökkenésére is a vasúti szállítás felhagyással reagálnának a fuvaroztatók.
Az Rail Cargo Hungaria a szakszervezetekkel már tavaly megkötötte az idei évre szóló bér-, illetve a 2020-ig érvényes foglalkoztatási megállapodást, ugyanakkor a piaci viszonyok átrendeződése miatt lehetőség van a csoportos létszámleépítésre, erre a Rail Cargo Hungaria egy számára kedvezőtlen helyzetben, a cég túlélése érdekében bizonyosan rászánja magát - jelentette ki Kovács Imre a közleményben, utalva arra, hogy Záhony térségében szinte minden vasutas az áruk vasútról vasútra történő átrakásából él, zömében a MÁV-csoport alkalmazásában. A Hungrail közleményében arra is felhívja a figyelmet, hogy egy vasutas sztrájk hatására a forgalom a magyar terminálról várhatóan a szlovákra vándorol majd át, ahonnan szinte lehetetlen visszahódítani a fuvarokat.
Záhonyban hosszú évek óta idén januárban sikerült először jelentős, 35 százalékos forgalomnövekedést elérni a bázishoz képest, illetve remény nyílt arra is, hogy a dunaújvárosi acélmű (Dunaferr) újra Záhonyon keresztül hozzon be alapanyagot. A kedvező trend fenntartására esély sem lenne egy vasutassztrájk esetén - írja közleményében a Hungrail.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.