Egy a balkáni térségből utasokat szállító, ráhordó légitársaságnak még lenne piaca a budapesti repülőtéren. Azok után ugyanis, hogy épp ma négy éve leállt a Malév, még mindig csaknem egy tucat olyan Malév-útvonal van, amelyet egyetlen légitársaság sem repül. Hardy Mihály, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető Budapest Airport (BA) Zrt. kommunikációs igazgatója lapunknak ezek között említette Montenegró fővárosát, Podgoricát és a macedón Szkopjét, ahol több magyar vállalkozásnak van érdekeltsége, és amelyek így csak Bécsen vagy Münchenen át közelíthetők meg. Nincs közvetlen légi kapcsolat Tiranába, Szarajevóba, Zágrábba sem, de hiányzik egy kolozsvári és egy nagyváradi járat is. A BA felmérése szerint tehát lenne piaca egy három-öt kisebb, például turbópropelleres gépeket üzemeltető, a budapesti járatokra ráhordó légitársagnak – mondta Hardy.
Az átszálló utasok is hiányoznak Ferihegyről. A Malév idejében évi másfél millió tranzitutas érkezett Budapestre, számuk mára néhány ezerre csökkent. Ezzel párhuzamosan viszont egy másik tendencia figyelhető meg: megerősödött a két pont közötti utazás, aminek következtében a korább időszakhoz képest sokkal többen érkeznek Magyarországra, ami nemcsak a reptérnek kedvező – ahol az utasok száma tavaly már elérte 10,3 millió főt –, hanem a magyar gazdaság számára is. A Malév utolsó teljes évében, 2011-ben 8,9 millió utas fordult meg a reptéren. Abban az időben még a budapesti reptér teljes forgalmának csak a 25 százalékát adták a diszkont-légitársaságok, ez ma már – évek óta nagyjából stabilan – 53 százalék, de a hagyományos légitársaságok is növekedtek tavaly.
A tavalyi 10,3 millió utas 12,5 százalékos növekedés 2014-hez képest. Ferihegyen, ha nem is ilyen mértékben, de további gyarapodásra számítanak, és még idén elkezdik a 2B terminálon egy beszállófolyosó építését, és 7-10 repülőgép-állóhely kialakítását. Miután elkészül a létesítmény, lebontják a fapadosok által használt „bádog” utaskiszolgáló épületet.
A ma négy éve csődbe ment Malév felszámolása továbbra is folya
matban van, a felszámoló Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. 2016. június 30-ig kért és kapott lehetőséget a Fővárosi Törvényszéktől a lezárásra.
A tengerentúlon is lenne piac
Több mint harminc olyan ország szerepel a Nemzeti Közlekedési Hatóság oldalán, ahová elméletileg indíthatók lennének járatok. (Ezek nem a Malév európai célállomásai, hisz azok szabadon, üzleti alapon repülhetők.) Ezek között található például Ausztrália, Japán, Szingapúr, Thaiföld, Vietnam. A honlapon meghirdetett kihasználatlan, korlátozott joggal kapcsolatos hatósági eljárás – mint közölték – jelenleg nincs folyamatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.