Az ötüléses családi egyterű sokakban ellenérzéseket váltott ki: elsősorban a bigott márkarajongók fogadták sziszegve a kasztnitípust, s legalább ennyien hördültek fel a fronthajtás premierjén. A hab a tortán a háromhengeres motorok bevezetése volt, de azóta számos menetpróbán és teszten is kiderült már, hogy bárminemű félelem alaptalan volt. A BMW családi járműként sem suta, a vezetőnek nem kell hajtási befolyással küzdenie, ahogy a páratlan hengerszám hangszigetelése és vibrációmentesítése terén is jó eredményeket tudnak felmutatni a mérnökök.
Az ősz derekán hosszú távú tesztre fogtuk az alapdízel erőforrás izmosabbik verziójával felszerelt Active Tourert. A 16d jelölés 116 lóerőt takar, ehhez 270 Nm forgatónyomaték társul, ami éppen elég a nyugodt ütemű, továbbá az igény szerinti (emelkedő, előzés) lendületes haladáshoz. Mentünk vele közel teljes tömegterheléssel, keresztül a Mátra gerincén, s bár igazán fagyos reggeleken nem indítottuk, talán azon a fronton sem vallana szégyent. Az 1,5 literes motor az üzemmeleg állapot eléréséig szolid morgással adja tudtunkra jelenlétét, a hengerek száma pedig csak a sebességváltásoknál és magasabb fordulatszámon villan be ismét az elménkbe. Mindez azért lényeges, mert tényleg nem „gáz” a háromhengeresség, a közel 5000 kilométeres futás során regisztrált 4,6 literes tesztátlag pedig tényleg pazar adat.
Egy családi autó fő mondanivalója persze nem is elsősorban a hajtáslánc, hiszen nem mindegy, hogy ki hol lakik, milyen a habitusa, s milyen jellegű a família által leginkább bejárt útvonal. Fontosabb, hogy az autó az utastérben domborítson, kellőképpen flexibilis legyen, tágassággal és világossággal szolgáljon, ne okozzon fejtörést. Nos, az Active Tourer klassz feladatmegoldó, hiszen a kényelmes, bár kissé gyenge oldaltartású első ülések mögött is értékes helyet kínál, nagy ablakfelületei jó körkilátást garantálnak, szállítókapacitása pedig valóban széles határok között variálható. Az anyósülés előredöntött támlájának nem csupán a jobb hátul ülő gyerkőc örül (jól kilát ugyanis), de hosszabb tárgyak szállításához sem kell furgont fogadnunk.
Hogy a konfiguráció során érdemes-e pont erre a motorra voksolni, vagy elég az ugyancsak háromhengeres 16i benzines 102 lóereje, azt eldönthetjük a közel 1,3 milliós árkülönbség okán. Ha mindenképpen ragaszkodunk a gázolajos erőforráshoz, a 95 lovas 14d már 520 ezerrel olcsóbban elvihető, míg négy henger (18d/150 LE) már minimum 8,8 milliót kóstál. Az Active Tourer csúcsmodellje egyébként a 190 lóerős 220d xDrive (10 724 000 Ft).
Összegzés
Egy BMW, amely nem csábos külsejével és vezető-központúságával hódít, ehelyett a család igényeit tartja szem előtt. Nem olcsó modell, de széles a választási arzenál, és utazóautóhoz mérten jók a képességei. Idehaza máris szép piaci eredményekkel büszkélkedhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.