A szélesebb közönség még nem sok mindent lát abból, hogy mit tett eddig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. az elektronikus jegyrendszer bevezetése érdekében. A BKK-tól azt azonban megtudtuk, hogy a társaság eddig két ütemben – 2015. áprilisban és decemberben – több mint 6,665 millió eurót, vagyis mintegy kétmilliárd forintot lehívott már a rendelkezésre álló hitelkeretből.
Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,5 millió euró értékben finanszírozza, míg a Fővárosi Önkormányzat mintegy 4,3 milliárd forintot bocsát a BKK rendelkezésére.
Kérdésünkre, hogy ezt az összeget egészen pontosan mire fordították, azt a választ kaptuk, hogy „a BKK az elektronikus jegyrendszerre lehívott összeget a szállító által benyújtott és igazolt számlák kifizetésére fordította”. A BKK annyit közölt, hogy minden menetrend szerint történik, ez pedig a következő: első lépésként több száz a BKK-s dolgozó tavaly decemberben megkapta a tesztkártyát, s megkezdődött az elektronikus jegyrendszer első próbaüzeme, aminek célja, hogy a 2018-tól teljes egészében működő rendszer kártyakibocsátása már hatékonyan és hibátlanul tudjon üzemelni. Mivel az elektronikus jegyrendszer teljes bevezetését követően mintegy másfél millió kártya kerül forgalomba, ennek kiemelt jelentősége van a folyamatban – állítja a BKK.
Jelenleg tehát a kibocsátást tesztelik, a kártyák használatát egyebek között még azért sem gyakorolhatják a kártyabirtokos BKK-dolgozók, mert még nem helyeztek el egyetlen kártyaleolvasót sem. A tesztkártyák kibocsátásával párhuzamosan további két területen kezdődik meg, illetve folytatódik a fejlesztés. Egyrészt a központi hardver- és szoftverrendszerek, adatkapcsolatok és tranzakciós rendszerek elkészítésén dolgozik a BKK a Scheidt & Bachmannal közösen, másrészt a Futár rendszerhez hasonlóan fel kell szerelni az érvényesítőkészüléket a rendszer 2017. decemberi üzembe helyezéséig. A rendszer részeként mintegy 2500 járműre (buszra, trolira, villamosra) tízezernél is több új érvényesítőkészülék kerül. A metró mellett a kapuval nem lezárható HÉV-állomásokra 450 érvényesítőkészüléket telepít a BKK. A járművek, illetve a metró- és HÉV-állomások készülékeinek felszerelését követően lehet egyáltalán a rendszer teljes körű és üzemszerű indításáról beszélni. A kivitelezést ez év második felében kezdi meg a szállító, a start pedig 2018-ban lesz.
A jövő
A fejlesztéseknek köszönhetően a papírbérleteket és -jegyeket felváltja majd egy csippel ellátott műanyag kártya, amelynek megszemélyesített és anonim formáját is választhatják az utasok. A névvel és fényképpel ellátott kártya más részére nem lesz átruházható, és bármilyen kedvezményes terméket (díjmentes, nyugdíjas), valamint különböző bérlettípusokat is csak erre a megszemélyesített közlekedési kártyára lehet majd vásárolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.