Jelenleg nem szerepel a terjesztésidíj-szedés szabályozásának felülvizsgálata a fejlesztési tárca jogalkotási napirendjén, ami egyben azt is jelenti, hogy a két nagy országos kereskedelmi televízió – a TV2 és az RTL Klub – ezután sem kérhet pénzt a kábeltelevíziós társaságoktól műsorainak továbbításáért – tudta meg a Világgazdaság a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól. A piacon ugyanis ezzel ellentétes információk keltek szárnyra. Nem ez az első eset, hogy felröppent a hír a csatornák fizetőssé tételéről. Általában a TV2 eladása kapcsán merült fel az ötlet. Az elmúlt években ugyanis leginkább a TV2 szorult volna rá az e címen beszedhető pluszmilliárdokra, igaz, a pénz az RTL Klubnak sem jönne rosszul. Állítólag a TV2-nek a tulajdonosváltást követően meglódult állami hirdetési bevételei mellett még mindig nagy szüksége lenne a kiegészítő forrásra.
Szakértők szerint az ügyben a jogalkotók addig nem akartak lépni, amíg nem lehetett látni, mi lesz a TV2-vel. A díj bevezetésével a kormánykörökben nemkívánatossá vált Simicska Lajos malmára hajthatták volna a vizet, hiszen a TV2-re a nagyvállalkozó üzlettársa, Fonyó Károly is igényt tartott, ám azt végül Andy Vajna filmipari kormánybiztos, kaszinótulajdonos vehette meg. Az ebből fakadó bonyolult jogi eljárás még nem ért véget.
Szakértők még nem zárják ki, hogy amint teljesen lezárul a TV2 eladása körül kialakult jogvita, a kormányzat zöld jelzést ad a kábelszolgáltatási díj bevezetésére. Addig azonban a kormány törheti a fejét azon, milyen módon segítse ki a TV2-t úgy, hogy ne legyen diszkriminatív, de abból az RTL Klub ne profitálhasson. (Nemrég a Népszabadság számolt be arról a jogszabálytervezetről, amely megtiltaná a kereskedelmi televíziók számára, hogy kereskedőházakban legyen érdekeltségük. Ez is az RTL Klub lehetőségeit korlátozná, a csatorna felületeit ugyanis az R-Time értékesíti, míg ilyen kapcsolata nincs a TV2-nek. Ez utóbbi csatorna reklámhelyeit az Atmedia árulja.)
A szokásjog alakította úgy, hogy a két nagy országos kereskedelmi televízió nem terjesztési bevételekből, hanem reklámokból tartja el magát. Ennek „fejében” a legtöbb kábelszolgáltatónál a legolcsóbb csomagba kerülnek ezek a csatornák, így a legszélesebb közönséghez jutnak el. A TV2 és az RTL Klub tehát a reklámbevételre alapoz, a kisebb csatornák fő bevételi forrása pedig az a pénz, amelyet a kábelszolgáltatóktól kapnak a tartalomért.
A nagy országos csatornák szerint mára változott a helyzet, csökkent a nézettségük, miközben mérséklődő reklámbevételeik nem fedezik költségeiket, ezért szednének terjesztési díjat. Erre azonban a médiatörvény néhány évvel ezelőtti módosítása óta nincs lehetőségük, ahhoz kormányrendeletre lenne szükség. Ez tehát az a jogszabály, amelynek előkészítését jegeli a fejlesztési tárca.
Nemzetközi viszonylatban sincs egységes gyakorlat. Általában máshol is a magyar eljárást alkalmazzák, de például Csehországban a Príma vagy a Nova TV szed ilyen díjat. Németországban pedig – ahol jelentős a kábelpiac – a tévék fizetnek a kábelszolgáltatóknak, hogy bekerüljenek kínálatukba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.