Ha nincs pénz, munka sincs. A Schlumbergernél betelt a pohár, nem tolerálják tovább venezuelai megrendelőik laza fizetési szokásait. Az olajipari szolgáltatások terén világelső amerikai vállalat ezért bejelentette, hogy már ettől a hónaptól csökkenti tevékenységét a dél-amerikai országban, s azokkal az olajtársaságokkal dolgozik együtt, amelyek megfelelő mennyiségű készpénzzel rendelkeznek, és hajlandók is időben kifizetni partnereiket. A Schlumberger részben magát is okolhatja a kialakult helyzetért, mivel októberben akkor csoportosította át Brazíliából ide dolgozói jó részét, amikor konkurensei az említett problémák miatt éppen kivonulót fújtak Venezuelából. Január végén már látszott, hogy gondok lehetnek, a helyi állami olajtársaságnak, a Petroleos de Venezuelának (PDVSA) kiállított 200 millió dolláros számla sorsa vált kérdésessé, de akkor rendezni tudták a helyzetet. A PDVSA ugyanakkor közleményében manipulációnak minősítette a fizetési nehézségeiről megjelent híreket. Megerősítette, hogy fizetési kötelezettségének eleget tesz – még ha ehhez alternatív formát választ is.
Az állami olajtársaság és a kiszolgáló cégek egymásra vannak utalva, ugyanis előbbinek az olajkitermelés dfokozása az érdeke, hogy ezáltal magasabb bevételre tehessen szert az ország a zuhanó árak közepette, de ez a szolgáltatók hatékony közreműködése nélkül nem megy. Utóbbiak sem szívesen hagyják veszni piacukat, de kintlevőségeik növekedését sem nézhetik tétlenül – jellemzi a kialakult patthelyzetet David Anderson, a Barclays elemzője. A nagy amerikai szolgáltatók közül a Baker Hughes 2014 végén kezdte meg fokozatos kivonulását az országból, a Weatherford tavaly év végén redukálta jelenlétét, s ezt teszi most a Schlumberger. Utóbbi 8,8 milliárd dolláros követelésállományából 10 százalékkal, 880 millióval részesedik a hatalmas olajtartalékokkal rendelkező ország. A cég tavalyi 35 milliárd árbevételéből 1,1 milliárd származott innen. A második legnagyobb olajipari szolgáltatónak, a Halliburtonnak Venezuela 704 millió dollárral tartozik, ez a cég kinnlevőségeinek 13 százaléka.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.