BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig lettek olcsóbbak az elektromos autók

Akkor vinnék jobban az elektromos autókat, ha tíz százalék alá esne a hagyományos és az elektromos autók közötti árkülönbség.

Tavaly csak elhanyagolható mértékben váltak olcsóbbá az elektromos autók. Az elmúlt évben a tisztán elektromos meghajtással gyártott kocsik átlagosan 41 százalékkal voltak drágábbak, mint a belső égésű motorral rendelkezők, míg az előző évben 45 százalék volt az árkülönbség – mutatta ki a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég felmérése.

A korábbi években sokkal gyorsabb ütemű volt az elektromos kocsik árcsökkenése. A 2010-ben Németországban üzembe helyezett villanyautók átlagosan még több mint 100 százalékkal voltak drágábbak, mint a hagyományosak, 2014-ben pedig már csak 45 százalék volt az árkülönbség. Ehhez képest nem jelent érzékelhető változást a 41 százalékos eltérés.

Az, hogy a változás minimális volt, a tanácsadó cég szerint annak tudható be, hogy 2015-ben nem került a piacra új, tisztán elektromos autó, a meglévő modellek ára pedig alig mozdult. A mért különbség sokkal inkább annak köszönhető, hogy azokból a típusokból adtak el többet, amelyek felára kisebb a velük összevethető, belsőégésű motorral gyártott kocsikhoz képest. Ilyen például a BMWi3 és a VW e-Golf.

Magyarországon sem volt lényeges árváltozás – mutat rá Huba Eörs, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere. A legnagyobb darabszámban értékesített Nissan Leaf listaára 2014 óta gyakorlatilag nem módosult. Ugyanez érvényes a BMWi3-ra és a VW e-Golfra is.

Ha az elmúlt három év trendje folytatódik, akkor 2020-ra átlagosan mintegy 16 százalékkal lesznek drágábbak a villanyautók a hagyományos kocsiknál. Ahhoz azonban, hogy áttörés következhessen be az elektromos autók eladásában, tíz százalék alá kellene csökkennie az árkülönbségnek – állítják az IFUA Horváth & Partners szakértői.

Valamelyest jobb a helyzet a hibrid járműveknél - vagyis amelyekben a belső égésű motor mellett elektromotor is van. Az ilyen kocsik átlagosan mintegy 25 százalékkal drágábbak a hagyományosaknál.

Az elektromos autók üzemeltetése olcsóbb, mint a benzineseké, de az olajárak zuhanása miatt már nem annyival, mint korábban. Jelenleg hagyományos belsőégésű motorral gyártott kocsival 2,4-szer drágább egy kilométert megtenni Németországban, mint egy villanyautóval, míg 2012-ben még csaknem 3-szor drágább volt. Az elkövetkező években azonban várhatóan ismét növekednek az olajárak, az elektromos autók hatékonysága pedig javul, ami az üzemeltetést tekintve a villanyautók malmára hajtja a vizet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.