A manipulált kilométerórák és a hamis gépjármű-alkatrészek okozta balesetveszélyre, valamint műszaki és gazdasági kockázatokra hívták fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) sajtótájékoztatóján a szakértők.
Gablini Gábor, a HENT vezetőségi tagja, a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke elmondta: az importált használt gépjárművek 90 százaléka, a belföldi kereskedelemben értékesített autóknak pedig mintegy 50 százaléka manipulált - visszaállított - kilométerórával rendelkezik.
A látszatra kevesebbet futott járművet drágábban lehet eladni, így az eladónak extra haszna keletkezik, miközben a vevőt félrevezeti - fejtette ki. A visszatekert kilométeróra emellett a közlekedés biztonságát is veszélyezteti, mivel sok műszaki felülvizsgálat a futásteljesítményhez, a megtett kilométerekhez kötött a gépjárműveknél.
Szintén jelentős kárt és nagy balesetveszélyt jelentenek a hamisított alkatrészek, amelyeket beszerelnek a gépjárművekbe - emlékeztetett a szakember. Aláhúzta: az unióban 2010 óta a szabályozás szerint az alkatrész beépítője a felelős. A műszaki hibából bekövetkezett balesetek aránya Magyarországon duplája az uniós átlagnak. AZ EU-ban ez az arány 5 százalék alatti - tette hozzá.
Magyarországon az autójavítási piac értéke éves szinten mintegy 1000 milliárd forint. Ebből az alkatrész-felhasználás mintegy 600-650 milliárd forint, a legális javítások értéke mintegy 420 milliárd forint. A beépített alkatrészek mintegy 30 százaléka lehet hamis - ismertette Gablini Gábor.
A szakértő azt ajánlja, hogy az autók javíttatását csak legális, számlát adó szervizekben végeztessék a tulajdonosok.
A HENT vezetőségi tagja közölte: a Magyarországra behozott gépjárművek értéke évente meghaladja a 150 milliárd forintot, míg a belföldön gazdát cserélő autók forgalma 400-450 milliárd forintot tesz ki. A használtan értékesített gépjárművek 90 százaléka személygépkocsi, 10 százaléka teherautó.
A sajtótájékoztatón közölték azt is, hogy a hamisítás elleni világnap alkalmából A te autód, a te felelősséged! elnevezéssel kampányt indít a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület, hogy felhívják a figyelmet a kilométeróra-manipulálás által okozott súlyos személybiztonsági, műszaki, gazdasági és jogi kockázatokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.