A várakozásoknak és a közbeszerzési kiírásnak megfelelően csupa legalább 10-20 milliárd forint forgalmú mélyépítő jelentkezését találta megfelelőnek a Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Kft. A hat térségre kiírt, összesen 420 milliárd forintos tendert menedzselő állami cég az ajánlatok folyamatban lévő értékelésére hivatkozva nem adott információt a Világgazdaság kérdésére, de úgy tudni, a legjobb ár-érték arányt tartalmazó ajánlatokat már kiválasztották. Térségenként négy-négy befutót hívtak fel a szükséges igazolások benyújtására, azaz az utolsó körbe. Közöttük van Mészáros Lőrinc felcsúti milliárdos Mészáros és Mészáros Kft.-je, valamint a Duna Aszfalt Kft.-hez köthető két cég, de néhány nagy, külföldi tulajdonosi hátterű mélyépítő is.
„Megfelelőnek” találták a közpénzes megrendelésekkel általában jól elengedett, az utóbbi időben azonban kevéssé preferált osztrák Strabagot a Magyar Bau Holding Zrt. révén. Az ugyancsak osztrák, de a piaci hírek szerint Mészárossal jó kapcsolatot ápoló Swietelsky is a befutók között van, amely a dél-balatoni vasúti projekten együtt is dolgozik a polgármester R-Kord Kft.-jével. A mélyépítésben nagyágyúnak számító francia páros, a Sade és a Veolia mellett a Colas is bekerült két-két térség befutói közé. Ami a magyar hátterű kiválasztottakat illeti, a Mészáros és Mészáros Kft. az EuroAszfalt Kft.-vel közös konzorciumban jutott az észak-magyarországi, illetve az észak- és középdunántúli társág befutói közé. Utóbbi cég Dunai György érdekeltsége – ő nagy visszatérő, az első Orbán-kormány idején udvari sztrádaépítőnek számított a Betonút Rt.-je. Az EuroAszfalt az ugyancsak Dunai érdekeltségébe tartozó Betonútépítő Zrt.-vel közös konzorciumban a nyugat- és dél-dunántúli térség négyes fogatába is belekerült.
A még tavasszal kiírt megatender befutóinak kiválasztása komoly fejtörést okoz már csak azért is, mert a brüsszeli revizorok kezdettől fogva kiemelt figyelemmel kísérik a közbeszerzési eljárást. Mint korábban megírtuk, az Európai Bizottság kérte a magyar felet, hogy függessze fel az eljárást. Kifejtették: a keretközbeszerzés nem megfelelő módszer komplex infrastrukturális beruházásokhoz. A projektenkénti pályáztatást pártolták ahelyett, hogy 2020-ig kőbe véssék térségenként a négy nyertest, szűkítve ezzel a versenyt, és kizárva a körből a kisebb árbevételű társaságokat.
A magyar kormány a brüsszeli aggályok nyomán nem változtatott a keretmegállapodásos konstrukción – felkérte a világ egyik legdrágább ügyvédi irodáját, a DLA Pipert, hogy megvívjon Brüszellel –, és maradt a térségenként legfeljebb négy nyertesnél. A többieket kizárták, erre a sorsra jutott térségenként rendre a cseh hátterű KKEU konzorcium, valamint a Soltút Kft. is. A nyertesek közül kerülnek majd ki egy újabb körben a konkrét projektek kivitelezői.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.