Összesen 161 millió forintért hirdette meg a felszámoló a francia gyökerű Colas-csoport egyik tagjának, a Colas Dunántúli Út- és Vasútépítő Zrt.-nek a nagyrészt Zalaegerszegen található ingatlanait. A céget idén júniusban nyilvánította fizetésképtelenné a bíróság, jóllehet a Colast a hazai piac legnagyobb mélyépítői között tartják számon, és a csoport más tagjai prosperálnak is. A vasúti cég közvetlen tulajdonosa, a Colas Hungária Építőipari Zrt. árbevétele tavaly megközelítette a 16 milliárdot, és 2,6 milliárd forint nyereséget könyvelt el. A csoport zászlóshajója, a Colas Út Zrt. hasonlóan jól teljesített, több mint 46 milliárd forint árbevételt és 2,3 milliárd forint nyereséget mutatott ki a múlt évben.
A Colas Dunántúlira ebből 1,5 milliárd forint jutott. A bírság kiszabása után nem sok életjelt mutatott a társaság, 2011 óta a legnagyobb árbevétele 30 millió forint volt. A vasúti cég próbálkozott a versenyhivatali határozat elleni fellebbezéssel, de nem járt sikerrel, így az évek során kétmilliárdnál is nagyobbra duzzadt a fizetnivaló. Amelyet adók módjára kell beszednie az adóhatóságnak. A Colas Dunántúli mérlegében azonban nem sok mozdítható látszik. A 2015-ös beszámoló szerint a saját tőkéje mínusz 2,9 milliárd, mindössze 176 millió forint értékű eszközt tartott nyilván a könyveiben, ugyanakkor 3 milliárd forintra rúgtak a kötelezettségei.
Négyből három bedőlt
A négy, egykor kartellezés miatt megbírságolt társaság közül ma már csak egy aktív, a többiek felszámolásba dőltek. A Máv MTM Rt. büntetése 178 millió forint volt, de ez a cég már az elmarasztaló határozat idején bőven felszámolás alatt állt, még 2005-ben fizetésképtelenné nyilvánította a bíróság. A Swietelsky-csoporthoz tartozó Mávépcell 2,1 milliárd bírságot kapott, ellene két éve indult csődeljárás, idén januárban pedig felszámolás. A Strabag vasútépítő leánya, a Szentesi Vasútépítő Kft. az egyetlen a négyes fogatból, amelyik máig működik. A céget 3,5 milliárd forintra büntette a versenyhivatal annak idején, és a 2013-as mérlegéből az derül ki, hogy 1,2 milliárd forint késedelmi pótlékkal megfejelve ki is fizette a bírságot. Abban az évben elég csúf mérleget produkált a Szentesi Vasútépítő, 3,6 milliárd volt a vesztesége, és majdnem ekkora mínuszba csúszott a saját tőkéje is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.