Mától a MÁV Zrt. tulajdonában kerültek a budapesti HÉV-ek, amelyeknek az üzemetetését az állami vasúttársaság már két hete maga végzi. A 40 százalékban fővárosi, a fennmaradó részben elővárosi személyszállítási szolgáltatást az állam már megrendelte az újonnan létrejött MÁV-leánytól, a BHÉV Zrt-től, jelentette be cége tájékoztatóján Dávid Ilona. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint az 1200 fős BHÉV átlagosan 41 éves járműparkja három fő típusból áll, pályái sok helyen javításra szorulnak.
Fejlesztésükre az előző tulajdonos BKV Zrt. tíz éves, 100 milliárd forintos programot dolgozott ki. „Az egyik szűk keresztmetszet a vonalak állapota, a sínek 50 százalékán lassújel van. A legrosszabb állapotban a ráckevei pálya van, de még jövőre meg szeretnénk szüntetni a lassújeleket a gödöllői vonalon is, mindezt saját forrásból" – válaszolt a Világgazdaságnak a BHÉV vezérigazgatója. Feldmann Márton elmondta, a társaság szeretne külső forrásokat is bevonni, de mivel a HÉV már MÁV-é, a pályázati pénzekért az országos nagyvasúti projektekkel kell versenyeznie. Az érintett IKOP pályázatok előkészítése ráadásul már megtörtént, vagyis minden új igény a kereten felül jelentkezik. Közlekedéspolitikai kérdés döntése, hogy mely pályázatokat fogják majd befogadni.
A 10 évre szánt 100 milliárd forint egyébként nem tesz lehetővé jövőbe kacsintó újdonságokat Feldmann Márton szerint, inkább csak a stabil szolgáltatatás folyamatosságának fenntartását, az utaskényelem javítását teszi lehetővé, például a járművek légkondicionálásával. E pénz lényegében egy emeltebb szintű karbantartásra elég.
„A HÉV-kocsik cseréjére az országos közlekedés-fejlesztési tervekkel összhangban kerülhet sor – válaszolt a vezérigazgató –, ezért ki kell várni az ezzel kapcsolatban folyó vizsgálatok lezárulását. A Budapest-Belgrád vasút beruházás például érintheti a ráckevei HÉV-et, a főváros pedig korábban azt vizsgálta, hogy összeköthető-e metróval Budapest és a gödöllői HÉV. Nem kizárt tehát, hogy egyes HÉV vonalakon majd nagyvasút, másokon metró közlekedik, de döntés még nincs. Fontos különbség, hogy a HÉV-ek egyenárammal, a nagyvasút váltóárammal működik. Sürgetőbb feladat a nagy utazási igén miatt a szentendrei és a békásmegyeri HÉV felvevő-kapacitásának bővítése.
A HÉV-ek nyári és téli menetrendjét nemigen kell a vasúttal összehangolni, mert kevés a kétféle közlekedési forma találkozási pontja, eltérő a szerepük és más-más térségeket is látnak el. A BKK Futár nevű utastájékoztató rendszerben statikusan a HÉV-ek is benne vannak, és bekerülnek a MÁV infóba is, amint megoldódik a HÉV-kocsik követése.
Korábbi aggályok szerint a MÁV-nak kihívás lesz a HÉV menetrendszerűségét tartania. "A HÉV-ek menetrendjét eredetileg is az infrastruktúra állapotához igazították, ott azért lehet pontosabban tartani az ütemet. A nagyvasút menetrendtartását viszont sok külső konfliktushatás is befolyásolja" – magyarázta a különbséget Feldmann Márton.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.