Bármilyen hihetetlen, a Mercedes első felső középkategóriás kombija a kutyának sem kellett – az 1966-ban bemutatott W110 Universalból három év alatt csupán 2754 példányt tudtak elsózni. A kudarc olyan megrendítő hatással volt a csillagos márka vezetőségére, hogy a készre fejlesztett állólámpás kombi bemutatását visszavonták, és csak kilenc évvel később, a W123-asból mertek puttonyos változatot piacra dobni. Ez már hatalmas sikernek bizonyult, és jól fogytak az újabb nemzedékek is, bőven egymillió felett jár az eladott E-osztályos kombik száma. Népszerűségük a kimagasló használati és presztízsértéknek köszönhető, ez teszi naggyá az S213-as típuskóddal fémjelzett újoncot is.
Hála az elnyújtott, lágyan ívelő tetőnek, az ügyesen megrajzolt oldalablakoknak és a markáns övvonalnak, a T-modell kifejezetten lendületes formavilágra lehet büszke, szebb és elegánsabb a négyajtós változatnál, pedig az is jól fest. Az utastér fejedelmi méretű, bőven jut hely a poggyászoknak is, a csomagtartó ugyanis a kategória legnagyobbja. Befogadóképessége a 40-20-40 arányban osztott hátsó üléssor ledöntésével 670 és 1820 liter között változtatható, ez azonban csak egy a meggyőző adatok közül. Legalább ennyire fontos, hogy lehajtott támláknál 2005 milliméter mérhető az ötödik ajtó és az első ülések között, a rakodóperem pedig mindössze 562 milliméterre van a talajtól. Kiviteltől függően akár 745 kilogramm is bepakolható az autóba, és a legnagyobb lakókocsikat is elhúzhatja, hiszen 2100 kilós vontatmány is felakasztható a – némi felárért elektromos mozgatású – vonóhorogra.
Az utastér minden szempontból elsőrangú, csakis kiváló összeszerelési és anyagminőségű részletekkel találkozhatunk, nincsenek elnagyolt élek vagy túlzó hézagok. A hangszigetelés a márkától elvárható módon rendkívül hatékony, csupán az AMG-kivitelnél szűrődött be némi zaj a futómű felől, a többi modellnél csak a csendben dolgozó erőforrásokat hallani. Az ülések elképesztően kényelmesek, furcsa volt viszont, hogy az első sorban majdnem a padlón vannak az ülőlapok, így szinte teljesen nyújtott lábbal telik az utazás. Ez nyilván alacsony súlypontot eredményez, de az idősebbeknek nehézkes lehet a be- és kiszállás.
Az elektronikai rendszer a legmodernebb eszközöket vonultatja fel, olyan ínyencségekkel, mint a folyadékkristályos műszeregység, a bizonyos mértékig önálló közlekedésre képes Drive Pilot vagy a párhuzamos és merőleges parkolásnál egyaránt alkalmazható Remote Park Pilot. A Mercedes Me névre keresztelt infotainmentrendszer újdonsága a Concierge Service, ez egy éjjel-nappali ügyfélszolgálat. Itt nincs előre meghatározott utasításkészlet, egyszerűen megnyomjuk a gombot, megkérdezzük, hol van étterem vagy színház a közelben, és a márka munkatársa nemcsak válaszol, hanem asztalt foglal, előadást ajánl stb.
Igazodva a piac elvárásaihoz, a motorpalettán visszafogott, racionális egységek is szerepelnek. A belépőmodellnek tekinthető, 14 121 980 forinttól megvásárolható E 200 például 184 lóerőt szabadít a minden modellváltozathoz alapáron kínált kilencfokozatú erőátvitelre, kombinált fogyasztása mégis csak 6,2–6,6 liter/100 kilométer. Nem rossz egy 231 km/órás végsebességű benzinestől – mondhatnánk, de legalább ennyire jól teljesít a 194 lóerős E 220 d is (14 757 780 forintos ártól), tekintve, hogy a 400 Nm-rel és a 7,7 másodperces százas gyorsulással 4,2–4,6 literes fogyasztás áll szemben. Persze egyik sem varázsolja sportkocsivá az E-osztályt, de takarékos, dinamikus és környezetbarát közlekedést tesznek lehetővé, igaz, viszonylag lassú gázreakciók mellett. Ez év végére egy 150 lóerős dízelt (E 200 d) is ígér a Merci, de ennek fogyasztási értékei egyelőre nem ismertek. Aki szeret gyorsabban autózni, az E 250 (1991 cm3, 211 LE), az E 400 4Matic (3498 cm3, 333 LE) és az E 350 d (2987 cm3, 258 LE) modelleket választhatja, ezek közös jellemzője a kifinomult járáskultúra és a jelentős erőtartalék. Az autó karakteréhez szerintem utóbbi passzol leginkább, 620 Nm-es csúcsnyomatéka és 6,0 másodperces százas sprintje valódi élménnyé teszi az utazást, az 5,4 literes átlagfogyasztás pedig több mint eszményi. Remek választás a 400-as, összkerekes kivitel is – aki Svájcban tengeti életét, inkább erre szavazzon!
Szedi a lábát
A „polgári” modellváltozatok mellett a Mercedes-AMG E 43 4Matic T-modell tölti be a zászlóshajó szerepét, amíg az év végén megérkezik az 571 és 612 lóerős teljesítménnyel rendelhető E 63 AMG. A kis AMG motorja a 43-as típuskód ellenére csupán 3,0 literes, de két turbó lélegezteti, így 401 lóerőt állít csatasorba. Megy is, mint a veszedelem, versenygépre azonban ne számítson senki, a luxusautókra jellemző „elfalazottság” a futómű, a kormányzás és a gázadás esetében is tetten érhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.