Idén 173 helyszínen, 568 kilométeren végeztek komplex útfelújításokat, ebből 440 kilométer az első és másodrendű utakat érintette, de az ezeknél alacsonyabb besorolású utakon is végeztek munkálatokat – ismertette Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Szinte minden megyében folyt munka, a legtöbb Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. A beruházásokra hazai forrásból 69 milliárd forint állt rendelkezésre. A 32 ezer kilométeres közúthálózat körülbelül fele igényelne beavatkozást – válaszolta a Világgazdaságnak az államtitkár. Bár a források az elmúlt évben növekedtek, de a lemaradás nehezen pótolható, ahhoz nem lesz elegendő két-három év – fogalmazott Tasó. Évente folyamatosan 150-180 milliárd forintot kellene erre a célra költeni.
Jövőre 100 milliárd forintot fordítanak, szintén hazai forrásból a közúthálózat fejlesztésére. Ebből a tervek szerint 850 kilométer hosszan újítják meg az utakat. A felújítások forrása az útdíjbevétel, ami éves szinten 260 milliárd forint körüli. Ebből fordítanak tehát százmilliárdot felújításra, és ebből állják a munkálatokért felelős Magyar Közút Zrt. (MK) működési költségét is, ami jövőre 17 milliárd forinttal haladja meg az idei összeget, ami 73 milliárd forint volt. A tervek szerint az MK működési költségét – a növekvő feladatok, például a kerékpár úthálózat kezelése – miatt 2020-ra 98 milliárd forintra emelik. Mindezeken felül harminc éven át évente 110 milliárd forintot kell kifizetnie az államnak az M5, M6 PPP konstrukciós építése miatt. A 258 kilométer hosszú sztrádákat annak idején 658 milliárd forintból építhették volna meg, ami így viszont 3100 milliárd forintba kerül az államnak, és ezekre a kiadásokra már nem is elegendő az említtet 260 milliárdos útdíj bevétel – emelte ki Tasó.
A sajtótájékoztatón Tasó azt is bejelentette, hogy jövőre átlagosan öt százalékkal emelik az MK dolgozóinak bérét. Az MK mintegy hatezer főt foglalkoztat, közülük 2816 főnek a havi bruttó bére nem éri el a 200 ezer forintot. A béremelés – a járulékokkal együtt - éves szinten 1,7 milliárd forintos kiadással jár. A béremelés elengedhetetlen a munkaerő megtartása miatt is, hisz jelenleg is körülbelül kétszáz betöltetlen állás – szakmunkás, mérnök – van a Magyra Közútnál – mondta Nemes-Nagy Tibor, az MK vezérigazgatója, aki azt is hozzátette, hogy idén közutas életpálya modellt is elindított az MK.
A Magyar Közút dolgozói mellett a többi közlekedési ágazatban foglalkoztatottak bérrendezését is tervezi a kormányzat – emelte ki Tasó, aki hozzátette: az ágazatok közül a MÁV-nál a legnagyobb az elmaradás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.