Ma szavaz az Európai Parlament a tagországok belső személyszállítási piaca megnyitásának egyes szabályairól. Az EU negyedik vasúti csomagja szerint ennek a közlekedési formának olcsóbbá és vonzóbbá kell válnia, a pályákhoz mindenütt hozzá kell engedni a vasúttársaságokat, amelyeknek környezetkímélőbb járművekkel kell majd dolgozniuk.
Az uniós országok 2020-tól és 2023-tól két lépcsőben, fokozatosan nyitják meg a belföldi vasúti személyszállítási piacukat. Ekkortól a hazai pályán is akár több külföldi állami vagy magánvasúti társaság versenyezhet az állami MÁV Zrt.-hez tartozó MÁV-Start és a magyar–osztrák GYSEV Zrt. piacáért. A két cég azonban készül. „A piacnyitásra elsősorban lehetőségként tekintünk, a nyugat-dunántúli és a kelet-ausztriai közösségi közlekedésnek pedig hosszú távon is meghatározó szereplője kívánunk maradni” – szögezték le a Világgazdaságnak a GYSEV-nél. A MÁV is hangsúlyozta, hogy belföldi és nemzetközi piaci részesedése megtartására, sőt bővítésére készül.
A folyamatban lévő intézkedésdömping látványos eleme mindkét társaságnál a járműfejlesztés, majd a szolgáltatások minőségének javítása, az utaskényelem növelése, a külföldi partnerekkel közös kedvező ajánlatok kialakítása, de számos más csatornán is javítják versenyképességüket. Máris Magyarországon üzemel a világ legnagyobb, egységes FLIRT-flottája, amiből 123 a MÁV-Starté, 10 a GYSEV-é, amely 2018–19-ben újabb 10 FLIRT-öt állít forgalomba.
A MÁV is további motorvonatokat venne az elővárosi forgalom számára, míg a távolsági közlekedésben a hazai gyártású IC+ kocsikat vetné be. Jövőre saját maga 10+10 nemzetközi közlekedésre alkalmas IC+ személykocsi készítését kezdi meg, 2018-tól pedig indul az 50+50, belföldi közlekedésre szánt IC+ sorozatgyártása is. A kormány is támogatja a hazai IC+ kocsik, ezzel pedig szolnoki vasúti járműipar fejlesztését. A MÁV hosszú távra már a sorozatgyártást mérlegeli, mert még 2023 előtt 300 új IC+ kocsira van szüksége. Ez év végére felújítja 575 személykocsija belsejét, 2017–2018-ban pedig további 260-ét is.
Az ősztől a GYSEV elkezdte forgalomba állítani a felújított, nemzetközi közlekedésre alkalmas IC-kocsijait. Ausztriai üzemrészénél öt új Desiro ML motorvonat állt forgalomba, és új mozdonyok beszerzése is folyamatban van. A GYSEV kiemelte, hogy a térség többi közlekedési szereplőjével kombinált termékek bevezetését kezdte meg, a MÁV pedig, hogy külföldi partnereivel összehangolt, elvárt kínálatot kínál utasainak.
Bár mindkét cégnél folyik az utastájékoztatás, a jegyeladás és az informatikai rendszerek fejlesztése is, a MÁV a közeljövő kihívásai közé sorolta a kedvezőbb menetidőt, a megfelelő fedélzeti és állomási utastájékoztatási rendszer kiépítését, igényekre szabott kínálat megteremtését csúcsidőben is. Nem állhatnak le a jármű-korszerűsítések sem, továbbá a cégnek családbarát közlekedési módot kell megteremtenie, és növelnie kell az online jegyértékesítés arányát.
Mindkét társaságot 2023-ig bízta meg személyszállítási közszolgáltatási feladattal az állam. A teljes piacnyitás után ilyen szerződés már csak versenyeztetés után köthető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.