BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Piacának megvédésére készül a GYSEV és a MÁV

Az Európai Parlament mai szavazásával Európa közelebb kerül a belső vasúti személyszállítási piac megnyitásához. A MÁV és a GYSEV már nagyban készül

Ma szavaz az Európai Parlament a tagországok belső személyszállítási piaca megnyitásának egyes szabályairól. Az EU negyedik vasúti csomagja szerint ennek a közlekedési formának olcsóbbá és vonzóbbá kell válnia, a pályákhoz mindenütt hozzá kell engedni a vasúttársaságokat, amelyeknek környezetkímélőbb járművekkel kell majd dolgozniuk.

Az uniós országok 2020-tól és 2023-tól két lépcsőben, fokozatosan nyitják meg a belföldi vasúti személyszállítási piacukat. Ekkortól a hazai pályán is akár több külföldi állami vagy magánvasúti társaság versenyezhet az állami MÁV Zrt.-hez tartozó MÁV-Start és a magyar–osztrák GYSEV Zrt. piacáért. A két cég azonban készül. „A piacnyitásra elsősorban lehetőségként tekintünk, a nyugat-dunántúli és a kelet-ausztriai közösségi közlekedésnek pedig hosszú távon is meghatározó szereplője kívánunk maradni” – szögezték le a Világgazdaságnak a GYSEV-nél. A MÁV is hangsúlyozta, hogy belföldi és nemzetközi piaci részesedése megtartására, sőt bővítésére készül.

A folyamatban lévő intézkedésdömping látványos eleme mindkét társaságnál a járműfejlesztés, majd a szolgáltatások minőségének javítása, az utaskényelem növelése, a külföldi partnerekkel közös kedvező ajánlatok kialakítása, de számos más csatornán is javítják versenyképességüket. Máris Magyarországon üzemel a világ legnagyobb, egységes FLIRT-flottája, amiből 123 a MÁV-Starté, 10 a GYSEV-é, amely 2018–19-ben újabb 10 FLIRT-öt állít forgalomba.

A MÁV is további motorvonatokat venne az elővárosi forgalom számára, míg a távolsági közlekedésben a hazai gyártású IC+ kocsikat vetné be. Jövőre saját maga 10+10 nemzetközi közlekedésre alkalmas IC+ személykocsi készítését kezdi meg, 2018-tól pedig indul az 50+50, belföldi közlekedésre szánt IC+ sorozatgyártása is. A kormány is támogatja a hazai IC+ kocsik, ezzel pedig szolnoki vasúti járműipar fejlesztését. A MÁV hosszú távra már a sorozatgyártást mérlegeli, mert még 2023 előtt 300 új IC+ kocsira van szüksége. Ez év végére felújítja 575 személykocsija belsejét, 2017–2018-ban pedig további 260-ét is.

Az ősztől a GYSEV elkezdte forgalomba állítani a felújított, nemzetközi közlekedésre alkalmas IC-kocsijait. Ausztriai üzemrészénél öt új Desiro ML motorvonat állt forgalomba, és új mozdonyok beszerzése is folyamatban van. A GYSEV kiemelte, hogy a térség többi közlekedési szereplőjével kombinált termékek bevezetését kezdte meg, a MÁV pedig, hogy külföldi partnereivel összehangolt, elvárt kínálatot kínál utasainak.

Bár mindkét cégnél folyik az utastájékoztatás, a jegyeladás és az informatikai rendszerek fejlesztése is, a MÁV a közeljövő kihívásai közé sorolta a kedvezőbb menetidőt, a megfelelő fedélzeti és állomási utastájékoztatási rendszer kiépítését, igényekre szabott kínálat megteremtését csúcsidőben is. Nem állhatnak le a jármű-korszerűsítések sem, továbbá a cégnek családbarát közlekedési módot kell megteremtenie, és növelnie kell az online jegyértékesítés arányát.
Mindkét társaságot 2023-ig bízta meg személyszállítási közszolgáltatási feladattal az állam. A teljes piacnyitás után ilyen szerződés már csak versenyeztetés után köthető.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.