Idén már számos új virtuális valóság eszköz vált elérhetővé a fogyasztók számára is, és az IDC előrejelzése szerint idén már közel tízmilliót adnak el belőlük. A fejlődést segítheti, hogy a legnagyobb gyártók létrehoztak egy nemzetközi nonprofit szervezetet: a Globális Virtuális Valóság Szövetség (Global Virtual Reality Association, GVRA) a Samsung, az Acer Starbreeze, a Google, a HTC Vive, a Facebook Oculus és a Sony Interactive Entertainment összefogásával jött létre. Az alapítók az iparágban jól hasznosítható megoldások kifejlesztésén és megosztásán dolgoznak majd – jelezték közleményükben –, és arra is törekednek, hogy intenzív párbeszéd alakuljon ki a köz- és a magánszféra szereplői között az új technológiáról. A VR lehet a jövő meghatározó számítógépes platformja: az oktatástól kezdve az egészségügyig számos szektor fejlődését előmozdíthatja, és jelentősen hozzájárulhat a világgazdasági növekedéshez is.
A GVRA kapcsán szakértők rámutattak, hogy bár a Microsoft által fejlesztett HoloLens egy kiterjesztett valóság (AR) eszköz, a társaság kimaradt ebből a szövetségből, legalábbis egyelőre. Egy másik érdekesség, hogy kizárólag gyártók vannak a szervezetben, igaz, a
Google már korábban jelezte, hogy a Daydream nevű megoldását olyan platformnak szánja, amelyhez a készülékeket fejlesztő vállalkozások is csatlakozhatnak.
Az idén az Oculus, a HTC Vive, valamint a Sony Playstation VR mozgatta meg talán leginkább a piacot, de több okostelefon-gyártó is igyekezett a fogyasztók kedvében járni. A Samsung a Gear VR-t fejlesztette tovább, illetve az Alcatel is elkészítette saját virtuális valóság szemüvegét. A VR térhódítását jól mutatja, hogy itthon például a Vodafone egy saját márkás eszközt dobott piacra.
Bár egyelőre a VR-készülékek dominálnak, elemzők szerint, ha sikerül leküzdeni a technológiai kihívásokat, az igazi nagy robbanást üzleti szempontból az AR-megoldások jelentik majd. Ezek lényege, hogy a fizikai valóságot egészítik ki, vagyis virtuális lényeket, tárgyakat varázsolnak akár az otthonunkba, akár az utcára. Erre jó példa lehet a Pokémon Go mobilalkalmazás, amely idén nyáron egészen elképesztő népszerűséget ért el. AR-eszköz a már említett HoloLens – ez egyelőre csak a fejlesztők számára érhető el, és nekik is 3000 dollárt kell fizetniük érte –, de ilyen volt a Google Glass okosszemüveg is, amely, úgy tűnik, túlságosan megelőzte korát, és nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Vannak vállalatok, amelyek tovább próbálkoznak ezzel az iránnyal, az Everysight nevű amerikai cég például a napokban jelentette be a Raptor nevű okosszemüvegét, amelyet kerékpárosok számára terveztek. A készülék segítségével valós idejű adatok jeleníthetők meg a felhasználó látómezőjében – például a sebesség, a szívritmus vagy éppen a megtett távolság –, de akár navigációra is képes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.