BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új korszak kezdődik a VR-piacon

Hatalmas fejlődés volt idén a virtuális valóság (VR) eszközök piacán, a legnagyobb gyártók összefogásával pedig még gyorsabban hódíthat majd a technológia

Idén már számos új virtuális valóság eszköz vált elérhetővé a fogyasztók számára is, és az IDC előrejelzése szerint idén már közel tízmilliót adnak el belőlük. A fejlődést segítheti, hogy a legnagyobb gyártók létrehoztak egy nemzetközi nonprofit szervezetet: a Globális Virtuális Valóság Szövetség (Global Virtual Reality Association, GVRA) a Samsung, az Acer Starbreeze, a Google, a HTC Vive, a Facebook Oculus és a Sony Interactive Entertainment összefogásával jött létre. Az alapítók az iparágban jól hasznosítható megoldások kifejlesztésén és megosztásán dolgoznak majd – jelezték közleményükben –, és arra is törekednek, hogy intenzív párbeszéd alakuljon ki a köz- és a magánszféra szereplői között az új technológiáról. A VR lehet a jövő meghatározó számítógépes platformja: az oktatástól kezdve az egészségügyig számos szektor fejlődését előmozdíthatja, és jelentősen hozzájárulhat a világgazdasági növekedéshez is.

A GVRA kapcsán szakértők rámutattak, hogy bár a Microsoft által fejlesztett HoloLens egy kiterjesztett valóság (AR) eszköz, a társaság kimaradt ebből a szövetségből, legalábbis egyelőre. Egy másik érdekesség, hogy kizárólag gyártók vannak a szervezetben, igaz, a
Google már korábban jelezte, hogy a Daydream nevű megoldását olyan platformnak szánja, amelyhez a készülékeket fejlesztő vállalkozások is csatlakozhatnak.

Az idén az Oculus, a HTC Vive, valamint a Sony Playstation VR mozgatta meg talán leginkább a piacot, de több okostelefon-gyártó is igyekezett a fogyasztók kedvében járni. A Samsung a Gear VR-t fejlesztette tovább, illetve az Alcatel is elkészítette saját virtuális valóság szemüvegét. A VR térhódítását jól mutatja, hogy itthon például a Vodafone egy saját márkás eszközt dobott piacra.

Bár egyelőre a VR-készülékek dominálnak, elemzők szerint, ha sikerül leküzdeni a technológiai kihívásokat, az igazi nagy robbanást üzleti szempontból az AR-megoldások jelentik majd. Ezek lényege, hogy a fizikai valóságot egészítik ki, vagyis virtuális lényeket, tárgyakat varázsolnak akár az otthonunkba, akár az utcára. Erre jó példa lehet a Pokémon Go mobilalkalmazás, amely idén nyáron egészen elképesztő népszerűséget ért el. AR-eszköz a már említett HoloLens – ez egyelőre csak a fejlesztők számára érhető el, és nekik is 3000 dollárt kell fizetniük érte –, de ilyen volt a Google Glass okosszemüveg is, amely, úgy tűnik, túlságosan megelőzte korát, és nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Vannak vállalatok, amelyek tovább próbálkoznak ezzel az iránnyal, az Everysight nevű amerikai cég például a napokban jelentette be a Raptor nevű okosszemüvegét, amelyet kerékpárosok számára terveztek. A készülék segítségével valós idejű adatok jeleníthetők meg a felhasználó látómezőjében – például a sebesség, a szívritmus vagy éppen a megtett távolság –, de akár navigációra is képes.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.