A héten megkezdik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér újabb bővítését – mondta a Világgazdaságnak Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. kommunikációs igazgatója. A kivitelező KÉSZ Zrt. átvette a területet, és a BA hatmilliárd forintos saját forrásból megvalósuló beruházásának első lépéseként elbontja a diszkont-légitársaságok számára ideiglenesen felhúzott, rengeteget bírált „bádog” utasforgalmi épületet. Az építkezés alatt autóbusszal szállítják a fapados légitársaságok utasait a terminálról a repülőkhöz.
A fejlesztés egyik fő eleme a repülőtér 2B termináljához csatlakozó 220 méteres új épületszárny lesz. Ez az úgynevezett utasmóló mintegy tízezer négyzetméterrel növeli meg a 2-es terminál tranzitterületét, ezzel párhuzamosan jelentősen megnő a repülőtér beszállókapu-kapacitása is, vagyis az utasáteresztő képessége. Összesen 27 új beszállókapuval és tíz új utashíddal gyarapodik a terminál. (Jelenleg a 2A terminálon öt, a 2B-n pedig hat ilyen híd található.) Az utasmólót úgy tervezték, hogy a keskeny és a széles törzsű gépeket is ki tudja szolgálni, ráadásul a repülőgép méretétől függően bizonyos felállásban több állóhelyet is kínáljon. Ezért arra is lehetőség nyílik, hogy a hatalmas, széles törzsű gépekhez egyszerre két csáp csatlakozzon, amelyeken az utasok elhagyhatják a gépeket.
Abban is univerzális lesz az új létesítmény, hogy valamennyi csomópont utashidas, buszos, illetve gyalogos beszállításra is igénybe vehető. Ez azért fontos, mert a légitársaságoknak ezzel kapcsolatban eltérő igényeik vannak: a diszkontok például az alacsonyabb költségek miatt inkább buszoztatják vagy sétáltatják az utasokat. Így van ez Ferihegyen is, ahol a fapadosok igényei alapján – ideiglenes jelleggel – felépítettek egy könnyűszerkezetes csarnokot, ahová a diszkont-légitársaságok utasainak hosszasan kellett kigyalogolniuk, és amit most lebontanak.
Az utasmóló beton, acél és üveg kombinációja lesz, stílusjegyeiben pedig keveri az öt éve megépített Sky Court és a régebbi 2B terminál építészeti jegyeit. A belső felületek, a padlóburkolatok a Sky Court hangulatát idézik, míg a külső alumíniumpanelek a 2B terminál homlokzatával harmonizálnak.
Az építkezés jövő nyárra fejeződik be, és ennek köszönhetően a reptér jelenlegi évi 11,5-12 milliós kapacitása évi 15 millióra nő. (December elején már átlépte a 11 milliós utasszámot a repülőtér forgalma.) A következő években várhatóan tovább nő a forgalom, ezért a Budapest Airportnál azzal számolnak, hogy 2019-ben el kell kezdeni egy újabb terminál (Terminál C vagy 3. Terminál) építésének előkészítését – tette hozzá Hardy.
Decemberre elkészül a szálloda is
A repülőtéri fejlesztési terv egyik legfontosabb eleme az új utasforgalmi épület mellett a szálloda lesz, amely az év végére készülhet el. Mindeközben a Budapest Airport nagy alapterületű raktár- és irodaépületet épít a DHL Express hazai leányvállalata és a TNT számára az 1-es terminál mellett. A kargóiparág más szereplőinek kiszolgálására pedig saját forrásból elkezdik a Cargo City építését. Első körben egy 14 ezer négyzetméteres raktárt és kétezer négyzetméteres irodaépületet húznak fel, amelyek tovább bővíthetők. A reptér-üzemeltető a következő években ötvenmilliárd forintos beruházási programot hajt végre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.