Zártkörű részvénytársasággá alakul a Plimsoll Kft. – döntöttek a hajózási és logisztikai cég tulajdonosai. A váltást a tavaly nyáron a társaságban 51 százalékos tulajdonrészt szerző, bukaresti székhelyű TTS (Transport Trade Services) S. A. szorgalmazta. A társaság távolabbi tervei között szerepel a tőzsdére lépés, és elsőként a bukaresti börzét célozná meg. (A kisebbségi részen Szalma Botond és testvére, Szalma Béla, valamint Kiss József és Kiss András osztozik.) A TTS hivatalos közlés szerint kétmillió euróért jutott hozzá a többségi üzletrészhez, ebből a Plimsoll-leány Fluvius Hajózási és Szállítmányozási Kft.-ben 400 ezer eurót fordítottak tőkeemelésre.
A tranzakció része volt az is, hogy a Fluviusból kivásárolták a „külső” tulajdonosokat, az Európa Rendezvény Iroda Kft.-t és egy magánszemélyt. A TTS–Plimsoll-ügylet eredményeként az Al-Duna piacvezető hajózási csoportja jött létre 700 ezer tonna hajózási térkapacitással – értelmezte a befektetést a Világgazdaságnak Szalma Botond egykori Mahart-vezér, a Plimsoll Kft. ügyvezető-résztulajdonosa, egyben a leendő zárt körű részvénytársaság elnök-vezérigazgatója.
A befektetőtárssal megerősített Plimsoll Európa legnagyobb teherforgalmú kikötőjétől, Rotterdamtól a fekete-tengeri Konstancáig az európai belvizek teljes láncolatán kínál szállítókapacitást és logisztikai szolgáltatásokat. A Plimsoll nem tett le a szárazföldi szállítmányozásról sem, fenntartja a fényeslitkei telephelyét, annak ellenére, hogy az utóbbi években az orosz–ukrán háború, illetve az Oroszország ellen foganatosított embargó nem tett jót a záhonyi teherforgalomnak. Ami a terveket illeti, Szalma Botond nem zárta ki, hogy a jövőben beszállnak a mélytengeri hajózásba, amihez már most is megfelelő szakembergárdával rendelkeznek.
Az ügyvezető elmondása szerint tavaly jó évet zárt a Plimsoll, 30 százalékkal nőtt az árbevétele az előző évihez képest. Ez azt jelenti, hogy 1,2 milliárd forint fölé emelkedett a forgalma. 2015-ben 940 millió forint bevételt, és szerény, 6 millió forintot közelítő nyereséget könyvelt el a társaság.
A tavalyi forgalomnövekedést Szalma Botond azzal magyarázza, hogy érezhetően javult a kereslet a vízi szállítás iránt. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy ideális piacon működnének a dunai hajózási társaságok. A legfőbb problémát a Duna vízállása jelenti: hétfőn a hajózáshoz megfelelő 250 centiméter helyett 193 centiméter volt például Pozsonynál, és emiatt vesztegelt a Fluvius egyik hajója. Az alacsony vízállás miatt évente több mint száz napon keresztül a hajónkénti 1500 tonnás szállítási kapacitás felét tudják csak kihasználni.
A költségek ugyanakkorák fél rakománnyal, mint teljessel, de az átlagos, tonnánként 20 eurós bevétellel számolva hajónként 15 ezer euró bevételkiesés keletkezik – ecsetelte a veszteségeket Szalma Botond. A megfelelő merülési mélység, a hajózhatóság biztosításának kérdése messzire, egészen az EU Duna-stratégiájáig vezet, de a problémakör csak a tagállamok együttműködésével oldható meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.