BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Élénkül a hajózási piac

Társasági formát vált a nemrég román többségi tulajdonba került Plimsoll Kft. belvízi hajózási társaság.

Zártkörű részvénytársasággá alakul a Plimsoll Kft. – döntöttek a hajózási és logisztikai cég tulajdonosai. A váltást a tavaly nyáron a társaságban 51 százalékos tulajdonrészt szerző, bukaresti székhelyű TTS (Transport Trade Services) S. A. szorgalmazta. A társaság távolabbi tervei között szerepel a tőzsdére lépés, és elsőként a bukaresti börzét célozná meg. (A kisebbségi részen Szalma Botond és testvére, Szalma Béla, valamint Kiss József és Kiss András osztozik.) A TTS hivatalos közlés szerint kétmillió euróért jutott hozzá a többségi üzletrészhez, ebből a Plimsoll-leány Fluvius Hajózási és Szállítmányozási Kft.-ben 400 ezer eurót fordítottak tőkeemelésre.

A tranzakció része volt az is, hogy a Fluviusból kivásárolták a „külső” tulajdonosokat, az Európa Rendezvény Iroda Kft.-t és egy magánszemélyt. A TTS–Plimsoll-ügylet eredményeként az Al-Duna piacvezető hajózási csoportja jött létre 700 ezer tonna hajózási térkapacitással – értelmezte a befektetést a Világgazdaságnak Szalma Botond egykori Mahart-vezér, a Plimsoll Kft. ügyvezető-résztulajdonosa, egyben a leendő zárt körű részvénytársaság elnök-vezérigazgatója.

A befektetőtárssal megerősített Plimsoll Európa legnagyobb teherforgalmú kikötőjétől, Rotterdamtól a fekete-tengeri Konstancáig az európai belvizek teljes láncolatán kínál szállítókapacitást és logisztikai szolgáltatásokat. A Plimsoll nem tett le a szárazföldi szállítmányozásról sem, fenntartja a fényeslitkei telephelyét, annak ellenére, hogy az utóbbi években az orosz–ukrán háború, illetve az Oroszország ellen foganatosított embargó nem tett jót a záhonyi teherforgalomnak. Ami a terveket illeti, Szalma Botond nem zárta ki, hogy a jövőben beszállnak a mélytengeri hajózásba, amihez már most is megfelelő szakembergárdával rendelkeznek.

Az ügyvezető elmondása szerint tavaly jó évet zárt a Plimsoll, 30 százalékkal nőtt az árbevétele az előző évihez képest. Ez azt jelenti, hogy 1,2 milliárd forint fölé emelkedett a forgalma. 2015-ben 940 millió forint bevételt, és szerény, 6 millió forintot közelítő nyereséget könyvelt el a társaság.

A tavalyi forgalomnövekedést Szalma Botond azzal magyarázza, hogy érezhetően javult a kereslet a vízi szállítás iránt. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy ideális piacon működnének a dunai hajózási társaságok. A legfőbb problémát a Duna vízállása jelenti: hétfőn a hajózáshoz megfelelő 250 centiméter helyett 193 centiméter volt például Pozsonynál, és emiatt vesztegelt a Fluvius egyik hajója. Az alacsony vízállás miatt évente több mint száz napon keresztül a hajónkénti 1500 tonnás szállítási kapacitás felét tudják csak kihasználni.

A költségek ugyanakkorák fél rakománnyal, mint teljessel, de az átlagos, tonnánként 20 eurós bevétellel számolva hajónként 15 ezer euró bevételkiesés keletkezik – ecsetelte a veszteségeket Szalma Botond. A megfelelő merülési mélység, a hajózhatóság biztosításának kérdése messzire, egészen az EU Duna-stratégiájáig vezet, de a problémakör csak a tagállamok együttműködésével oldható meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.